תעשיית הרכב הסינית מתחממת: גולדמן זאקס עשוי להשקיע ב-Geely

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט בסקירה על תעשיית הרכב הסינית ■ יצרנית המשאיות האירופאית MAN רוכשת 25% מחברת הרכב הסינית Sinotruck, בהשקעה של 560 מיליון אירו.

קרן פריווט אקוויטי של גולדמן זאקס מנהלת משא ומתן עם Geely אחזקות (סימול: 0175 בהונג קונג) במטרה לרכוש אג"ח בנות המרה וכתבי אופציה של החברה הסינית בשווי 250 מיליון דולר. לחברת Geely אחזקות שווי שוק של 1.68 מיליארד דולר.

אחד המקורות אמר כי "שני הצדדים כבר הגיעו להסכמה בסיסית על ההשקעה ב-Geely, אך עדיין מגבשים כמה פרטים טכניים". לפי המקור, גילי, שהחברה-האם שלה מעוניינת ברכישת מותג וולבו השבדי מידיה של יצרנית הרכב האמריקנית פורד מוטורס , מתכננת להשתמש בתקבולי העסקה לשיפור כושר הייצור שלה, כולל הרחבת כושר הייצור השנתי ב-150 אלף יחידות במחוז הונאן שבמרכז סין, שבו היא מייצרת כעת 50 אלף יחידות בשנה.

החודש מסרה החברה-האם של Geely כי היא שוקלת להגיש הצעת רכש עבור וולבו יחד עם חברת השקעות ממשלתית. המנכ"ל, לורנס אנג, אמר לרויטרס שהאג"ח וכתבי האופציה אינם קשורים לוולבו.

בתוך כך, יצרנית הרכב הסינית Geely מתכננת השקעה של כ-30 מיליון דולר באינדונזיה, על מנת להפכה למרכז הפצה ומכירות שלה בדרום מזרח אסיה.

תעשיית הרכב הסינית מתחממת

יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי ושותפתה הסינית Beijing Automotive Industry יחלו בשנה הבאה בבניית מפעל חדש וזאת במטרה לספק הביקוש לרכבי יונדאי, הצפוי לעלות בקרוב על כושר הייצור בשני מפעליה הקיימים של החברה סין. המפעל צפוי להתחיל פעילותו בשנת 2012.

יצרנית המשאיות האירופאית MAN רוכשת 25% מחברת הרכב הסינית Sinotruck, בהשקעה של 560 מיליון אירו. חברת מאן תפתח שת"פ אסטרטגי עם החברה הסינית, כולל העברת ידע ומתן רישיונות ייצור. במסגרת השת"פ מתוכנן גם ייצור 50 אלף יחידות של משאיות כבדות מדגם חדש, עד שנת 2015.

יצרנית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס וחברת הרכב הסינית FAW (שלה שותפות גם עם קבוצת פולקסוואגן) ישקיעו במשותף 293 מיליון דולר בהקמת מיזם למו"פ, ייצור ומכירת ואנים ומשאיות קלות. המיזם נוטל לידיו את הבעלות על שני מפעלים קיימים של FAW בעלי כושר ייצור משותף של 100 אלף כלי רכב בשנה ויקים מפעל נוסף שיכפיל את כושר הייצור של המיזם ל-200 אלף כלי רכב בשנת 2010.

צרנית הרכב הסינית Dongfeng הודיעה כי המיזם המשותף שלה עם ניסן ישקיע 746 מיליון דולר בהרחבת כושר היצור של המיזם, המייצר מכוניות נוסעים, בעיר Guangzhou. כושר הייצור של המפעל המתוכנן יעמוד על 240 אלף כלי רכב רכבים בשנה ויגדל עד 700 אלף בשנת 2012.

יצרנית הרכב Audi, מקבוצת פולקסווגן , מקימה מפעל בעיר Changchun (פרובינציית Jilin), בהשקעה של 146 מיליון דולר. כושר הייצור של המפעל יעמוד על 100,000 רכבים בשנה ויכפיל את כושר הייצור של החברה בסין.

יצרנית הרכב פיאט תקים מיזם משותף עם חברת Guangzhou Automobile Group, בהשקעה משותפת של 400 מיליון אירו. המיזם, שיוקם בעיר Changsha (שבפרובינציית Hunan), צפוי להתחיל פעילותו במחצית השניה של שנת 2011 ויהיה בעל כושר ייצור של 140 כלי רכב ו- 220 אלף מנועים בשנה.

יצרנית האופנועים הסינית Lifan המרחיבה פעילותה גם לתחום ייצור הרכב מתכננת לגייס 440 מיליון דולר בהנפקה ציבורית ראשונה (IPO) בבורסה בשנגחאי, עוד השנה.

קרן CDH Investments, קרן הון הסיכון Qiminig Venture וחברת Jafco Asia משתפות פעלה בהשקעה של 20 מיליון דולר בחברת השכרת הרכב eHi שבסיסה בשנגחאי. לחברה יש כיום סניפים בכשלושים ערים וצי רכב של 2,000 מכוניות.

החלה הקמת מרכז מו"פ בעיר שנגחאי שיתמקד בפיתוח עבור מטוס הג'מבו הסילוני הראשון שמפתחת סין. היקף ההשקעות במו"פ לפרויקט הג'מבו הסיני צפוי להגיע ל-30 מיליארד דולר.

בעיר Harbin (בירת פרובינציית HeilongJiang) החלה הקמת מפעל ליצור רכיבים למטוסי איירבס, בהשקעה של 350 מיליון דולר. יצרנית המטוסים איירבס תחזיק 20% מהבעלות על המפעל החדש שבנייתו צפויה להסתיים בסוף 2010 (היתר בבעלות סינית).

חברת הלוגיסטיקה הבינ"ל DHL השיקה מרכז הפצת מטענים בעיר שנגחאי, שבבנייתו הושקעו 25 מיליון דולר. זהו המרכז החמישי של DHL בסין והחברה מתכננת להקים 10 מרכזים נוספים בסין במהלך השנה הקרובה.

חברת הלוגיסטיקה הבינ"ל TNT השיקה מרכז הפצת מטענים יבשתי בעיר Wuhan , (בירת פרובינציית Hubei) שבבנייתו הושקעו 16.4 מיליון דולר. זהו המרכז הראשון מסוגו של DHL בסין והחברה מתכננת להקים 10 מרכזים נוספים בסין במהלך חמש השנים הקרובות.

היקף פעילות התחבורה היבשתית המקומית בסין צפוי לשמר קצב צמיחה מהיר ולהגיע לרמה של 36 מיליארד דולר, בשנת 2013.

באדיבות אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט.