עסקת מארוול-דיסני: יורשיו של אחד מיוצרי הדמויות דורשים חזרה את זכויות היוצרים

הדרישה תואמת את החוק האמריקני דיסני: לקחנו את האפשרות הזו בחשבון בעת הרכישה

וולט דיסני עשויה שלא לזכות בבעלות על חלק מגיבורי העל המפורסמים ביותר של מארוול, אם יש הצדקה לתביעות החדשות על זכויות יוצרים שהגישה של משפחתו של האמן המנוח, ג'ק קירבי.

בני משפחתו של קירבי, שהשתתף ביצירת כמה מגיבורי העל הידועים ביותר של מארוול בשנות ה-60 - כולל אקס-מן, ארבעת המופלאים והענק הירוק - הגישו למארוול, לדיסני, לסוני פיקצ'רס, לפוקס המאה ה-20, לפרמאונט פיקצ'רס וליוניברסל פיקצ'רס "הודעות ביטול". המשמעות של ההודעות היא שבניו של קירבי מבקשים להשיב לעצמם את זכויות היוצרים על כמה מהדמויות.

החודש פורסם כי חברת דיסני תרכוש את מארוול תמורת 4 מיליארד דולר. סוני מחזיקה בזכויות ההסרטה של ספיידרמן, פוקס מחזיקה בזכויות לארבעת המופלאים ולאקס-מן. לפרמאונט ויוניברסל יש זכויות הפצה לכמה מהסרטים שהפיקה מארוול.

מתוקף חוק זכויות היוצרים האמריקני, זכאים יוצרים להשיב לעצמם את הזכויות על יצירות שהם העבירו לגורם אחר 56 שנה לאחר הפעם הראשונה שהיצירה ראתה אור. כדי לעשות זאת, הם יכולים להודיע על כוונתם עשר שנים לפני תום תקופה זו.

יורשי קירבי זכאים לחלקו של אביהם בזכויות היוצרים על ארבעת המופלאים ב-2017, על הענק הירוק ב-2018, ועל אקס-מן ב-2019. במקרה כזה יהיו זכויות היוצרים בתוקף 39 שנים נוספות. ארבעת בניו של קירבי, שמת ב-1994, מיוצגים על-ידי משרד עורכי הדין טוברוף ושות' מלוס אנג'לס, שייצג גם את היורשים של היוצר השני של סופרמן, ג'רי סיגל, בתביעה דומה נגד וורנר ברדרס.

אחד מדוברי דיסני אמר בתגובה כי "ההודעות האמורות הן ניסיון לשים קץ לזכויות בעוד 7-10, וכוללות תביעות שנשקלו במלואן בעת הרכישה". אם יאושרו התביעות, יוכלו יורשי קירבי לבחור בין העברת חלקם בזכויות לבעלי הזכויות הנוכחיים תמורת עמלה, לבין מכירת הזכויות לבעל זיכיון אחר.

השותף האלמוני

קירבי היה שותפו של אמן הקומיקס, סטן לי, ביצירת מרבית הדמויות של מארוול. לי נחשב לאגדה, משום שהוא היה במשך שנים הפנים של מארוול בציבור. קירבי, לעומתו, ידוע פחות.

אחת הסיבות שקירבי עזב את החברה היתה כדי לעבוד עם יריבתה, DC קומיקס ב-1970. *