ברנד: "המנכ"ל ישרת את העובדים"; שיף: "מינוי מנכ"לים צעירים יפחת"

פרויקט מיוחד - 10 הנורמות הארגוניות החדשות: מנכ"לים בכירים מנבאים את סביבת העבודה של מחר על בסיס ניסיון השנה החולפת ■ רון אילון: "הסובלנות ל'פוליטיקאים' תפחת משמעותית"

כרסום במעמד המנכ"ל

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "הפירמידה תתהפך: המנכ"ל ישרת את העובדים"

"ויתור על שליטה מצד המנהלים הולך להיות המוטו, במיוחד בארגוני ידע שרוצים לקיים סביבה תומכת חדשנות. ההיררכיה הארגונית תהפוך הרבה יותר שטוחה, וקבלת ההחלטות תהיה מבוססת יותר על העובדים. למעשה, הארגון החדש יהיה משול לפירמידה הפוכה: המנכ"ל משרת את העובדים ולא להיפך, ולו מן הסיבה שאצלם מצוי המידע והם אלו שקרובים לשטח. בארגוני ידע, הרבה מן ההחלטות הטקטיות יעשו על-ידי העובד הזוטר. בעולם של היום, עם השינויים המהירים כל-כך, כשהמציאות משתנה מול העיניים, המנכ"ל הופך להיות פחות מעורב ופחות מצוי בפרטים. הוא הופך יותר לגורם מייעץ ופחות מנהל, יותר מנטור - ופחות מנחית הוראות מלמעלה. מן המנכ"לים זה ידרוש בעיקר מיומנות לא פשוטה, לא טבעית להם: לוותר על שליטה".

רו"ח ראובן שיף: "המנכ"ל יהיה מפוקח יותר, וידווח בצפיפות גבוהה יותר לדירקטוריון"

"המשבר הכלכלי שאנו עדיין חווים יגרום לדפוסי פעולה ועבודה שונים מאלה שהורגלנו אליהם עד היום. מעמדו של הדירקטוריון יתחזק על חשבון כוחו של המנכ"ל והמטה שלו. בווקטור הכוחות החדש, המנכ"ל ימצא את עצמו מפוקח יותר, ומדווח בצפיפות גבוהה יותר לדירקטוריון. רמת התיעוד בכל הנוגע לקבלת החלטות בהנהלה תעלה, והמנכ"ל יגלה שהוא תחת בקרה הדוקה יותר, ולא עוד 'עצמאי בשטח'".

התגברות התחרות הפנימית בין העובדים

עודד טירה, נשיא פניציה: "העובדים יתחרו על 'מי יישאר ומי ילך הביתה'"

"המושג 'פיטורין' התקרב במשבר הנוכחי לחלק גדול מן העובדים והיה עבורם סוג של טראומה. ההשלכות של העניין הזה, כמו גם התחזקות התחרות בחוץ, ישליכו באופן ניכר על התחרות פנימה. דומה שעובדים הפנימו יותר מבעבר את המושג 'תחרות' והיום הם מבינים היטב שמדובר במשחק סכום אפס: אם אחד מת - אחד אחר קיים, ולהיפך. זה כשלעצמו, ידחוף אותם להצטיין יותר בהשוואה לחבריהם ולהתחרות על 'מי יישאר ומי ילך הביתה'. זוהי תופעה שאני צופה במשך העשור הקרוב לפחות".

ליאור חורב, מנכ"ל יורו ישראל: "התככים יהיו הרבה יותר סמויים ומתוחכמים"

"במבט ראשון ניתן לקשור את הטראומה של שוק העבודה הרווי עם תופעות של דרוויניזם חברתי, דורסנות וחוסר קולגיאליות בארגון, אבל המשבר העצים תופעות שקודם ניתן היה לשאת והיום כבר לא. דווקא על רקע המשבר, אני צופה שארגונים יהפכו להיות הרבה פחות טולרנטיים לעובדים שמייצרים רעשי מערכת מבית, אותם עובדים שעושים שימוש בכלים פוליטיים ומשבשים את ההרמוניה, וימצאו את עצמם מרכזים מאמצים יחד מול אויב משותף חיצוני, כאשר אפילו תהיה פרמיה על מערכות שעובדות בשיתוף ובזרימה. זה לא שכוחנות, תככים ואינטריגות פנים ארגוניות ייעלמו (אחרי הכול, מדובר באנשים), אבל ההתנהגויות הללו יהיו הרבה יותר סמויות, הרבה יותר מתוחכמות ופחות בוטות. מי שיעז להיכנס למקומות הללו, לייצר רעשים בבית, ייקח על עצמו סיכונים כבדים מאוד. על עובדים כאלו ישימו ממש 'אות קין' (כפי שעשו לזליכה), והם יתקשו למצוא עבודה גם בחוץ".

התעצמות ועדי העובדים

מוטי קרן, מנכ"ל יוניליוור ישראל: "ניסיונות ההתאגדות יציבו להנהלות קשיים לא מבוטלים"

"טבעו של משבר שהוא דוחף לקצוות. המשבר הנוכחי יצר זעזוע לעובדים במדינת ישראל, פעם אחת ברמת החסכונות הפנסיוניים שלהם ופעם שנייה ברמת תנאי העבודה. צריך להבין שסוגיית הפנסיה דומיננטית מאוד בהוויית השכיר הישראלי. הוא אוגר פרוטה לפרוטה, חוסך לימים קשים ומתכנן היטב את יום הפרישה. המשבר הפיננסי מייצר לחץ חזק של עובדים להתאגד, לא רק מול רשויות השלטון בתביעה שתייצר עבורם רשת ביטחון, אלא גם מול המעביד. הציפייה של העובדים ממנו תהיה לא להפקיד את נושא כספי הפנסיה שלהם אצל גוף צד שלישי, אלא לנהל את כספי הפנסיה שלהם ולדאוג שהם ייצרו תשואה קבועה, ללא תלות בחסדי השוק".

"ניסיונות ההתאגדות צפויות גם לייצר רעשים בארגון ולהשליך על המחויבות של העובדים, כאשר הפוקוס שם עלול להגיע למקומות של 'דופקים אותי', 'אכלו לי, שתו לי'. לפיכך, נהיה עדים גם למאבקים בין ההנהלות לוועדי העובדים, כאשר כל אחד יתבצר בעמדה שלו. להנהלות בענף ההיי-טק יהיה קשה הרבה יותר להתמודד עם הנושא המורכב הזה, כיוון שהוא לא מוכר להן מימים עברו. האם ההתאגדויות הללו יחזיקו מים בהיי-טק? אני ממש לא משוכנע, אבל ללא ספק הם יציבו להנהלות קשיים לא מבוטלים".

התחזקות השקיפות והאתיקה

ברנד: "לא יישאר מקום לאג'נדה סמויה"

"בארגון החדש שקיפות תהווה מוטיב מרכזי. כל העובדים יידעו את היעדים של האחרים, את המטרות של כולם, וכך לא יישאר כמעט מקום לאג'נדה סמויה. זה יקרה, בין השאר, כיוון שהמשבר הנוכחי הציף קונפליקטים".

רון אילון, מנכ"ל yes: "פחות עמימות מצד המנהלים"

"המשבר הנוכחי הראה שכאשר פני המים יורדים רק החזקים שורדים. בנוסף, הוא הראה שה-DNA של אותם חזקים ששרדו מתבטא באתיקה ובשקיפות. בהקשר הזה אני צופה שארגונים יגלו הרבה פחות סובלנות לעיגולי פינות. במילים אחרות, התרבות הארגונית השלטת תהיה זו שמצמצמת את הפערים בין אידיאל לבין מציאות, בין 'מה שנאמר' ל'מה שנעשה', וההשלכה של כל זה על העובדים תהיה מידית. לעובד תהיה סביבה עבודה מסודרת יותר וחד-חד ערכית. תופעה לפיה הממונה נהג במוסר כפול, כאשר מחד הוא מצקצק בלשונו ש'הלקוחות הם הדבר הכי חשוב לביזנס' ומנגד דוחף את העובדים לעמוד ביעדים אגב דריסת יחסי אמון - תלך ותצטמצם. רמת השקיפות בארגונים תעלה, ועובדים יבינו ביתר בהירות מה רוצים מהם. הם יחוו יותר בהירות ופחות עמימות מצד מנהליהם.

"בהמשך לכך, גם רמת הבקרה העצמית של מנהלים תעלה. הם יהיו חייבים לבדוק את עצמם בשבע עיניים ולבחון האם הם מייצרים אמון, ולפני הכול בעיני עובדיהם".

עדנה מחודשת לשיער השיבה

חורב: "עדיפות למנכ"לים 'מצולקים'"

"לא רק שיער אפור יועיל למנהלים אלא גם ניסיון בפועל, במיוחד ניסיון בניהול המשבר הגדול שאנו חווים היום. אחרי הכול, אלה הם גנרלים שהפסידו בקרב אחד ויודעים משהו מקרוב על תורת המחיר. מעבר לגיל שישחק במשוואה של מינוי מנהלים, הנטייה של בעלי המניות תהיה להעדיף מנכ"לים 'מצולקים'".

שיף: "תנאי הסף יהיה גם הקילומטרז' שהמנכ"ל צבר"

"האמרה 'העולם שייך לצעירים' תפנה מקום לאמרה 'אין חכם כבעל ניסיון'. הרעיון של מינוי מנהלים צעירים בראש הפירמידה יילך ויפחת, לא משנה כמה מוכשרים ומקצועיים הם יהיו. כישרון יהיה תנאי הכרחי אבל לא מספיק, ואני צופה שתנאי הסף יהיה גם הקילומטרז' שאותו מועמד צבר. אם בשנים האחרונות ראינו הרבה צעירים בני 30 פלוס מנהלים פירמות, הרי שתופעה זו תלך ותצטמצם. לניסיון ניהולי, ניסיון עסקי וניסיון חיים יינתן משקל חזק יותר, על פני יצירתיות או כישורים מקצועיים".

הגדרה מחדש של פורמט ישיבות ההנהלה

שיף: "התיעוד יהיה מוקפד יותר ויהיה יותר סוציאליזם ניהולי"

"תמהיל הישיבות ישתנה, המשבר חשף תופעה לפיה המנכ"לים קיבלו כוח וחופש פעולה מוגזמים, ולכן אני צופה שישיבות הדירקטוריון יהפכו תדירות יותר והיקף ישיבות ההנהלה יהיה במגמת ירידה. ישיבות ההנהלה, ברמת המדיניות, יהיו מתועדות הרבה יותר והן ישקפו את מגוון הדעות שהושמעו בתהליך קבלת ההחלטות, ולא רק את דעתם של בודדים. התיעוד המוקפד של לתהליך קבלת ההחלטה והסוציאליזם הניהולי של הישיבה, יהפכו להיות גם האינטרס של המנכ"ל. אלה יהיו מכשירים שיסייעו לו לתת הסברים בימים קשים".

התגברות עומסי העבודה

אילון: "בגלל שיינתן הרבה יותר כבוד לערך 'יציבות תעסוקתית'"

"במובן מסוים ה-Back to Basic יחליף אצל העובדים את התובנה שתיזוזים תכופים בין מקומות עבודה יועילו להם או לרקורד שלהם. אם היה כאן דור שגדל בתחושה שהיצמדות או נאמנות למקום עבודה היא עניין ארכאי, אם הייתה להם תחושה שניתן להחליף בתדירות גבוהה מקומות עבודה ולחזור הביתה בשלום, הרי שזה הולך להשתנות. העובדים של השנים הקרובות יהיו מוכנים לעבוד גם במקומות פחות זוהרים וגם לספוג עומסי עבודה גבוהים יותר".

שינוי משמעותי של המושג "משמעת"

נאוה רביד, מנכ"לית לוריאל ישראל: "הנהלים יהיו הרבה יותר סדורים, מתועדים ומדווחים"

"המשבר הנוכחי חידד היטב את הצורך בפיקוח ובמשמעת הדוקה, לאו דווקא ברמת העובדים הזוטרים, אלא ברמת מערכת ניהול הכספים, ניהול הרכש, ניהול מערכות הלוגיסטיקה וכיו"ב. הפנמנו את ההבנה, שככל שיש יותר סדר, מתודולוגיה, נהלים ופיקוח, כך הסיכון שהדברים 'יפלו בין הכיסאות' הולך ומצטמצם, וכך גם הביטחון של כל חבר בארגון הולך ועולה".

עליית קרנו של סמנכ"ל הכספים

שיף: "כיוון שלמדנו שפירמה קמה ונופלת על נדבך הנזילות"

"בתוך ההנהלה יתחזק מעמדם של שני סמנכ"לים: סמנכ"ל ניהול הסיכונים וסמנכ"ל הכספים. אם עד היום לא ממש 'ספרו' את נושאי התפקידים הללו, קולם לא ממש נשמע ולא היה להם Say משמעותי בתהליכי קבלת ההחלטות, הרי שמעמדם יתחזק משמעותית על חשבון סמנכ"לים כמו משאבי-אנוש, תפעול, שיווק ופיתוח. המשבר לימד את כולנו שפירמה קמה ונופלת, לא רק על תוצאות של רווחיות אלא בעיקר על נדבך הנזילות. השיעור הזה ילווה אותנו לאורך זמן, גם בימים של פרוספריטי".

עובדים אחרים יסומנו כטאלנטים

אילון: "זה שידע 'לעשות יותר עם פחות'"

"כאשר החבל נמצא על הצוואר המוח מתחדד, ובמשבר הנוכחי זה בא לידי ביטוי בכך שכולנו נאלצנו להסתכל על השומנים ולחשוב איך להיות יותר יצירתיים ולגבור באמצעות ה'רוח' על החומר. הטאלנט החדש בעיני מנהלי הארגונים יהיה אותו עובד שיידע לעמוד בלחצים, לתפקד היטב בתנאי אי-ודאות, ו'לעשות יותר עם פחות'. בעצם מדובר על עובדים יצירתיים עם כישורי פתרון בעיות ועצמאות מחשבתית. מי שימצא את עצמו בבעיה הוא אותו עובד שידע להתקדם במעלה ההיררכיה הארגונית באמצעות תככים וכלים פוליטיים. הסובלנות לפוליטיקאים בארגון החדש תצנח משמעותית".

חורב: "נצחונו של העובד היצירתי"

"אם עד היום הגורמים ההומניסטיים היצירתיים בארגון נחשבו לפחות יעילים, הרי שזה הולך להשתנות ולהפוך לעידן 'נצחונו של העובד היצירתי'. ארגונים יתחילו למדוד ערך חדש אצל עובדים: מדד היצירתיות. הם ישקללו את הכושר של כל עובד לייצר רעיונות חדשים. אנשים חד-ממדיים, טכנוקרטיים, עובדים שעוסקים בתחום צר, ימצאו את עצמם נדחקים מטה בשרשרת המזון של הארגון ומתוגמלים פחות".

קרן: "אלה שיידעו להעצים אחרים"

"הטאלנטים החדשים יהיו אותם עובדים שיודעים שניחנו באגו פחות מפותח, ובמקביל יודעים לפתח ולהעצים עובדים אחרים בסביבתם. מנהלים שהגיעו לטופ הניהולי בגלל אישיות דומיננטית וסוליסטית, ימצאו את עצמם מתקשים להתקדם בארגון".

רביד: "אנשים עם חשיבה אסוציאטיבית"

"המציאות החדשה מראה שמה שעשית והצלחת בו עד כה לא שווה היום כלום. המשבר הנוכחי הצית בארגון את הצורך באנשים אמיצים, שמסוגלים ל'שבור בבת אחת את כל הכלים', לא להיצמד להצלחות או לתוכניות העבר ולהמציא פתרונות חדשים. לדוגמה, בפברואר-מארס השנה ראינו שתוכנית העבודה לשנת 2009 לא מתאימה לתקופה ודורשת שינויים. מיד ניתן היה לראות מי מסוגל לעשות Delete על פרדיגמות ותוכניות עבר, ולגייס במהירות חלופות. למעשה, המשבר היה עבורנו כמו מסננת דקה מאוד לאיתור אותם עובדים אמיצים דיים לזרוק תוכניות סדורות ולהגמיש את מוחם. למה אומץ? כיוון שמאוד לא פשוט להשתחרר מן העבר. קיימת בנו התנגדות אוטומטית לשינויים.

"ברמת הכישורים, הסטארים החדשים יהיו אותם עובדים יצירתיים שיכולים לצקת משמעות בנתונים, אנשים עם חשיבה אסוציאטיבית שיכולים לחבר בין עולמות תוכן שונים. צריך להבין שבראייה כוללת עברנו כבר את מהפכת המידע, שבינתיים הפכה לשגרה. העידן הבא הוא העידן של יצירת משמעות. למה הכוונה? לכך שגם איש הכספים יצטרך למצוא את המשמעות של דו"חות האקסל, לדעת לומר מה יושב שם מעבר לפירוש היבש של המספרים. אם בשנים האחרונות בלטו אותם עובדים בעלי אונה שמאלית מפותחת כמו מתכנתים או להטוטנים פיננסיים, הרי שהיום הטאלנט החדש של הארגון יהיה אותו עובד שיודע לעשות שימוש במחצית הימנית של מוחו: המעצבים, הוגי הרעיונות, הממציאים, מספרי הסיפורים וכו'. במילים אחרות, האנשים היצירתיים של הארגון יהיו אלה שיפרצו קדימה באופן אישי ויובילו קדימה את הארגון שבו הם משרתים. כבר היום אני רוצה לצרף לצוות שלנו שני מעצבים. בשלב זה איני יודעת לאיזו מטרה בדיוק, אבל אני רוצה שהם יסתובבו בינינו ויספקו השראה לאנשים".