אורמת פתחה אגף חדש במפעל ביבנה שיכפיל כושר הייצור

גלובס tv דיתה ליהודה ברוניצקי: "שלא תאבד את האומץ לקחת פרויקטים, אפילו אם לפעמים הם נראים גדולים מדי" ■ השקיעה באגף החדש כ-10 מיליון דולר ■ גייסה בשנתיים האחרונות כ-140 עובדים, תוספת של 30% בכוח האדם

יהודה ברוניצקי, מייסד, יו"ר ומבעלי אורמת , לא יכול היה לחלום על דרך טובה יותר לחגוג את יום הולדתו ה-75. היום הוא חגג ובגדול לא רק את האירוע הפרטי שלו, אלא גם ונראה שבעיקר, את הרחבת המפעל של קבוצת אורמת תעשיות ביבנה.

כדי לחדד את החשיבות שבעיתוי, נזכיר שאנחנו נתונים עדיין במיתון, האבטלה עדיין עמוקה והתעשיינים הישראלים קורסים בגלל הדולר החלש ומאיימים לעזוב את הארץ כזירת ייצור.

ובדיוק בעיתוי הזה אורמת חונכת מפעל שהשקיעה בו כ-10 מיליון דולר, ושלצורך הרחבת הפעילות שהוא יאפשר לה היא גם גייסה כ-140 עובדים (תוספת של 30% בכוח האדם של הקבוצה בארץ). אין פלא שהברוניצקים (יהודה ויהודית, דיתה, מנכ"לית הקבוצה) נראו נרגשים וחגיגיים.

הקמת מפעל גדול שכזה דווקא בתקופה כזאת היא לא פחות ממפגן של עוצמה, בוודאי בהתחשב בעובדה שלפני שנתיים, בעת שפרויקט ההרחבה החל, הזוג ברוניצקי היה נתון שלא מרצונו במאבק שליטה על החברה. אותו מאבק שפתח איש הנדל"ן חיים כצמן ואשר ריתק את שוק ההון. אותו מאבק שלשמו לקחו הזוג ברוניצקי הלוואה פרטית ב-560 מיליון שקל, הלוואה שהדהימה את השוק, כדי לרכוש עוד מניות אורמת ולבצר את שליטתם בחברה. היום הברוניצקים חוגגים את ניצחונם ואת ניצחון הרוח שלהם. לא בכדי בשלל המחמאות שנאמרו לכיוונם חזרה בחיבה שוב ושוב ההגדרה "משוגעים".

"החיים של יהודה הם אורמת ואורמת היא יהודה", אמרה דיתה מעל הבמה ליהודה, כשבירכה אותו ליום הולדתו, כשכל העובדים אוחזים בידיהם כוסות יין. "נאחל לך שתמשיך לחלום ולממש את חזונך, עם ראייה לרחוק ולפעמים על חשבון ההווה. שלא תאבד את האומץ והתעוזה, לקחת פרויקטים גדולים אפילו אם לפעמים הם נראים גדולים מדי", אמרה דיתה ליהודה. ובעצם, הדברים הללו מסכמים את המאבק וההצלחה של הזוג על מפעל אורמת שהוא ללא ספק מפעל החיים של שניהם. תקראו לזה שיגעון, תקראו לזה נחישות, אבל היום היה יום חג גדול לאורמת ולברוניצקים בפרט. לחגיגה היה שותף הבן יורם, שמכהן כנשיא אורמת טכנולוגיות, ואשר ישב בעת הטקס בצניעות אופיינית בשורה שש, על כסא פלסטיק כמו כל העובדים והאורחים.

הכפלת כושר הייצור

ובחזרה למפעל שנחנך. אגף הייצור החדש כולל מבנה תעשייתי חדש בשטח של 7,200 מ"ר לצורך הרכבות ציוד. המבנה החדש יאפשר לחברה להכפיל את כושר הייצור של המפעל ביבנה.

במבנה הייצור החדש יורכבו הטורבינות המיוצרות במפעל בנוסף לפעילות הייצור של מחליפי החום ומחלקת החשמל. כל המוצרים המיוצרים במפעל הם יעודיים, כלומר נעשים על-פי הזמנה לתחנה מסוימת במידות ובהיקפי ייצור מסוימים. אין מוצרים שמיוצרים על פי גודל סטנדרטי כלשהו.

זה שנים שאורמת מרחיבה את כושר הייצור של המפעל טיפין טיפין, אולם הרחבה מאסיבית שכזאת לא נעשתה במפעל כבר עשרות שנים. הפרויקט נעשה לאורך השנתיים האחרונות ובזכותו גייסה אורמת גם כ-140 עובדים המהווים תוספת של כ-30% בכוח האדם. כעת עובדים בו 470 איש. לדברי דיתה ברוניצקי, המפעל יכול היה לייצר קודם ציוד בהיקף תפוקה של 150-200 מגה-ואט וכעת כושר הייצור של המפעל כאמור הוכפל.

המפעל לא השקיע רק בחדשנות (המכונה הישנה ביותר בו היא בת 3 שנים) אלא גם בבנייה סביבתית. אורמת הקימה בניין ירוק, שכולל בתכנון תאורה טבעית בזכות תקרות חלון, ואיוורור טבעי המאפשר זרימת אוויר טובה לתוך המבנה. כמו כן, התקרה שלו מקורה בפאנלים סולאריים בהיקף ייצור של 50 קילו-ואט שהקימה חברת סאנדיי, כך שכל החשמל המסופק הוא מהשמש, וגם במי המזגנים נעשה שימוש חוזר כמו גם במים המשמשים לניסויי לחץ. את המבנה הקימה חברת אגרוטופ, חברה לבנייה מתועשת היושבת במושב תימורים ושייכת לקבוצה הפרטית "הפח תעשיות" מגדרה.

"עשו בי"ס לכולנו"

בטקס חנוכת המבנה החדש שהתקיים היום (ג') השתתפו, בין היתר, שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו, אושיית ההיי-טק יוסי ורדי שהוא חבר ותיק של הזוג יהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי, מנהלי ובעלי קבוצת אורמת, דב לאוטמן, אף הוא חבר ותיק, אלוף (מיל) עמוס חורב וראש עיריית יבנה, צבי גוב-ארי.

החברים שהתקבצו על בימת אירוע חניכת המפעל חלקו לברוניצקים שבחים ומחמאות, שהמילים 'ציונות', 'פטריוטיות', 'נחישות' ואפילו 'משוגעים' הוזכרו בהם שוב ושוב.

יוסי ורדי, שהנחה את פאנל הידידים של הברוניצקים, אמר כי בפעם האחרונה שביקר במפעל כל החלק שהיום הוא אגף ייצור חדיש היה חולות, וסיפר כי ההתחלה שלו עם יהודה ברוניצקי הייתה לא טובה. "עבדתי אז במשרד האנרגיה, וכשיהודה בא עם העניינים שלו, פחות או יותר זרקתי אותו מהמשרד. פעם אחת בלבד ראיתי את יהודה מתרגז. זה היה אחרי שהמדינה הפסיקה לתמוך בפרויקט בריכת השמש שאורמת הייתה מעורבת בו, ויהודה הרים לי טלפון ונתן לי באבי-אבי. מאז ועד היום הוא ודיתה עשו בית-ספר לכולנו", אמר ורדי.

ורדי מתכוון לכך שאורמת בעצם החלה את דרכה כחברה סולארית ופיתחה טכנולוגיה לייצור אנרגיה מהשמש, כשבריכת שמש בים המלח משמשת לה כאתר ניסוי, בתמיכת הממשלה. אבל התמיכה פסקה כשמשבר האנרגיה של שנות ה-70 תם, וכך אורמת החלה לחפש את דרכה בענף הגיאותרמי והשאר הוא היסטוריה.

עוד סיפר ורדי איך דב לאוטמן, מייסד ובעלי מפעל הטקסטיל דלתא (שמרבה בייצור תחתונים), אמר לו בזמנו כי היה שמח להקים עם ברוניצקי מפעל לתחתונים מברזל. ולאוטמן מצידו סיפר איך תמיד הנחו אותו בדרכו חדשנות ופיתוח, "ומה שמאוד הרשים אותי אצל דיתה ויהודה זה שהם הבינו את החשיבות של הנושא ומעולם לא חסכו בהשקעות בטכנולוגיות ובחדשנות", אמר.

שר התשתיות עוזי לנדאו סיפר כי "יהודה ואני היכרנו בהגנה. בחברה להגנת הטבע", הסביר לקול צחוק הקהל. ועוד אמר, כי פעם החלום של הציבור היה בית עם גג אדום רעפים אבל היום כולם רוצים בית ירוק, כמו המפעל הירוק שאורמת הקימה לעצמה.