Who By Fire

ליאונרד כהן לא ידע זאת, אבל מילות שירו נכתבו על שוק ההון בישראל בשנת 2009

אורי ליכט הוא מנהל מחלקת מחקר אי.בי.אי. בית השקעות

ראש השנה, יום כיפור, חגים ועוד מאורע שמח במיוחד: הופעה של ליאונרד כהן בספטמבר באיצטדיון בלומפילד. 40 אלף כרטיסים נמכרו תוך פחות מ-24 שעות להופעה של זמר שחגג השנה את יום הולדת 75. אחד השירים היותר נודעים של כהן Who by fire נכתב בהשראת תפילת יום הכיפורים, לקחנו את מילותיו לכיוון שונה לחלוטין.

Who By Fire

לפני כ- 10 חודשים דיווחה קבוצת דלק כי פיצוץ בבית הזיקוק של חברת הבת דלק US גרם למות שני עובדים ולפציעתם של מספר עובדים נוספים.

קבוצת דלק שהייתה מבוטחת בגין הנזקים למבנה ולאובדן ההכנסות בשיעור עד מיליארד דולר, הצליחה לצאת מחוזקת מהאירוע, המשיכה להשיג תוצאות מצוינות וחברת הביטוח נאלצת לפצותה בגין כל נזק שנגרם כולל פיצוי על רווחי קונטנגו שהחברה הייתה יכולה לרשום תיאורטית.

דלק US ניצלה את השבתת בית הזיקוק לביצוע פעולות תחזוקה ושדרוג אותם הייתה אמורה לעשות רק בשנה הבא.

Who By Water

שטראוס הודיעה לפני כשלושה חודשים שהשלימה את העסקה לרכישת "תנה תעשיות" המוכרת יותר כחברת "תמי 4" תמורת 291 מיליון שקלים.

מעסקת תמי 4 ושטראוס יש לא מעט מרוויחים: מלבד הקיבוץ שהחזיק בכ-32% מחזיקה קרן פימי של ישי דוידי בנתח הגדול (41%), תקבל 133.2 מיליון שקלים, חברת "קאזו השקעות" שבשליטת רו"ח שמואל וולודינגר (18%), תצא עם 58.5 מיליון שקלים ומשרד הפרסום אדלר חומסקי המחזיק ב־2% מהחברה וצפוי לקבל 5.8 מיליון שקלים.

המחזור השנתי של "תמי 4" עמד בשנה שעברה על 248 מיליון שקלים. הרווח התפעולי של החברה עמד על 34.1 מיליון שקלים. שטראוס תצרף את תמי 4 לפעילות H2Q החברה אשר הוקמה לפני שנתיים וחצי ומטרתה להיכנס לתחום המים ולהתרחב לארצות נוספות בעולם. מדובר להערכתנו באחת העסקאות המעניינות ביותר של השנה.

Who By Slow Decay

מכתשים אגן מציגה בתקופה האחרונה האטה משמעותית בפעילותה העסקית. בשעה שמתחרותיה הגדולות פיתחו הרגלי פעילות חדשות (תחום הזרעים), נשארה מכתשים אגן עם פעילותה המסורתית בלבד בתחום ההדברה.

במקביל מדווחת מכתשים על ירידה ברווחיות אשר מיוחסת בעיקר לירידה במחירי הגלייפוסייט אך מקורה גם בירידה משמעותית בהשקות מוצרים חדשים אשר נהנים מרווחיות גבוהה. לזכות מכתשים יאמר כי מינוי המנכ"ל החדש ,ארז ויגודן, צפוי להכניס רוח חדשה לחברה ואכן רק השבוע הודיעה מכתשים על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת Cibus המפתחת תכונות משופרות בזרעים בגידולים העיקריים.

מכתשים תשקיע כ- 37 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות, לפיתוח של זנים בעלי תכונות משופרות בגידולים המרכזיים באירופה. למכתשים האופציה להמיר את ההשקעה למניות עד ל 50.1%.

Who by his lady's Command

השורה הזאת שייכת כמובן לשרי אריסון ובנק הפועלים. לאחר התערבותו הבוטה של בנק ישראל ולאחר התפטרותו של מנכ"ל הבנק צבי זיו נאלץ גם יו"ר הבנק לעזוב את תפקידו. במקביל פרסמה שרי אריסון את ספרה - לידה שבו הרוח והחומר נפגשים. במהלך הראיונות לרגל צאת ספרה, סיפרה אריסון על חזיונות והתקשרויות שחוותה.

למרות הטלטלות העזות הצליח בנק הפועלים להציג תוצאות טובות ברבעון השני כשהוא מציג הכנסות תפעוליות גבוהות הלימות הון גבוהה ושיפור במרווח המימוני.


Who By is Own Hand

אלי רייפמן צפוי לבלות את 45 הימים הקרובים בתא המעצר לאחר ששופט ביהמ"ש העליון ,חנן מלצר, לא הסכים לדחות את החלטת בית המשפט המחוזי לכלוא את רייפמן עד אשר יסכים להעביר את מניותיו באמבלייז למנהל המיוחד שמונה לנכסיו ,איתן ארז.

רייפמן, שנחשב בעבר ילד הפלא של הטכנולוגיה הותקף השבוע כשאלמונים ירו לעבר מכוניתו. ההסתבכות של רייפמן הגיעה אחרי שלווה כספים מהשוק האפור על מנת לרכוש מניות בכדי למנוע ניסיון השתלטות על חברתו.


Who By Greed

השורה הזאת כמובן שייכת למשקיעי אפריקה ישראל שספגו לאחרונה מכה נוספת לאחר הודעת החברה על כך שלא תוכל לפרוע את חובותיה ללא הסדר מחודש.

רמות המינוף הגבוהות, כמות הפרויקטים העצומה, מספר סדרות האג"ח, היעדר ביטחונות וחשיפה לשווקים שאינם מראים עדיין סימני התאוששות הם שהובילו את המשקיעים בניירות הערך של אפריקה לרשום הפסדים אדירים. ההכרזה של אפריקה עשויה להוות יריית פתיחה בשורה ארוכה של הסדרי חוב נוספים אשר עומדים בפתח.

Who Shall I Say Is Calling

סה"כ שוק ההון עבר את אחת השנים המעניינות בתולדותיו וכולנו קיבלנו שיעור חשוב בתנודות השוק, בניהול סיכונים ובאחריות תאגידית. למרות הכל, נתוני המאקרו מעודדים: ירידה בשיעור האבטלה לראשונה לאחר 15 חודשים, העלאת תחזיות הצמיחה ודיווחים של החברות על כך שמורגשת התעוררות מסוימת בשווקים משאירה מקום לאופטימיות.

אבל את כל זה אשים בצד כאשר אשב ביציע הכי רחוק בההופעה הכי טובה בעיר.

שתהיה שנה טובה גמר חתימה טובה.