מלווים ומחבקים

כשהבנקאי נדרש לתת אשראי לאיל ההון איתו התחבק במסיבה לרגל השנה החדשה

בעולם העסקי בישראל שבו לקשרים האישיים משקל ממשי בהחלטות עסקיות, קריאת טורי הרכילות בעיתונות הכלכלית מהווה הצצה אל הרשתות החברתיות והקשרים הנטווים בין בכירי המגזר העסקי לבין עצמם. מי חבר של מי, מי מופיע לאירועים של מי, מי מארח ומי מתארח.

לכבוד השנה החדשה, כל קונצרן, איל הון או חברת נדל"ן בינלאומית ערכו אירוע משלהם. האירועים סוקרו בהרחבה ובפרוטרוט וכך למדנו שגם בכירי הבנקאים שלנו מופיעים באירועים הללו ובתדירות כה גבוהה עד שכמעט מעלה את השאלה מתי הם מספיקים לעבוד?

אבל הבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר לגמרי. לפני כמה חודשים שוחחנו עם בנקאי בכיר מאוד על אחד מאילי ההון היותר ידועים כאן. "הוא משול למאושפז בטיפול נמרץ המחובר למכונת הנשמה כשאנחנו, הבנקים, צינור החמצן", אמר הבנקאי.

מאז, ככל הידוע, מצבו של אותו איל הון, כמו גם של אנשי עסקים אחרים, לא השתפר. אצל חלקם המצב אפילו הורע. ועכשיו אנו רואים את אותם אנשי עסקים ממונפים מתחבקים עם הבנקאי שלהם במסיבות ראש השנה, מחייכים אליו ומפגינים איתו אינטימיות וקרבה. כולם משפחה גדולה ומאושרת.

ומה יקרה מחר כשיגיעו דיוני האשראי? איך יוכל הבנקאי המחייך והמתחבק לעצור את האשראי ללווה הגדול? האם לא ילך לקראתו בפריסת חוב? לא יעזור לו לעבור את התקופה הקשה? לא יושיט לו יד במצוקתו? האם אתם הייתם סוגרים לבן משפחתכם את צינור החמצן שמחזיק אותו בחיים? מובן שלא. *