אני יודע למה פישר יושב על הגדר

כי מחר, יום ו', מתכנסים תנאים מצויינים להשגת מטרותיו, היכונו לסערה בזירה

למרות שלא אחת, היא מלווה בביקורת קשה, התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח כבר מתקבלת בקרב הסוחרים כחלק אינטגראלי ממנו.

זה ההסבר לכך שתחת הכותרת "הסוחרים חוששים מהתערבות בנק ישראל" נמצא מאות טוקבקים של סוחרים החוששים שיקרה בדיוק ההפך. כלומר, שבנק ישראל ישב הפעם על הגדר בעוד ערכו של הדולר צולל באין מפריע, בהתאם למתרחש בשאר חלקי העולם.

ואכן, בעוד הדולר שב ונסחר ברמות שפל שנתיות, מתחת למחירים שסומנו כרמת חוסר הנוחות של בנק ישראל, בואכה התערבות במסחר, התחושה בחדרי העסקאות היא של המתנה. המתנה למהלכים מבית היוצר של סטנלי פישר.

ואלו אמנם יגיעו. אך להערכתי לא לפני יום שישי הקרוב. בטרם יתערב בנק ישראל במסחר, יש מספר אלמנטים ב'תפאורה' למהלך, שצריכים להתברר.

ראשית, אתמול (ד'), התפרסמה החלטת הריבית של הפדרל ריזרב. אירוע שכשלעצמו וכמו בכל השנה החולפת הוא בעצם לא אירוע. הריבית בארצות נותרה ללא שינוי.

הערב, באופן חד פעמי בשל החגים, תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ביום חמישי. להערכתי, פישר ישתמש שוב בנשק אותו ניסה לראשונה בחודש שעבר: העלאה קלה נוספת בריבית (0.25%) מאחר והשיפור במצב הכלכלי בצד לחצים אינפלציוניים דוחקים בו לכך, ובמקביל, קנייה לא מבוטלת של דולרים על מנת להמשיך ולהחליש את המטבע המקומי.

צירוף מקרים

התנאים שנוצרים באופן חד פעמי ביום שישי הקרוב הם קרקע מצוינת למהלכים מצד בנק ישראל. זאת בשל השילוב של הודעת ריבית מוקדמת, תגובת הסוחרים ביום שישי - יום מסחר מקוצר, וסוף השבוע הארוך שלפנינו, שמבטיח השבתת המסחר במטבע המקומי עד יום שלישי. השילוב הזה מבטיח שההשפעה שלו על השווקים יכולה להיות משמעותית יותר מאשר ביום מסחר רגיל. התערבות מצידו יכולה, בתנאים אלו, להקפיץ את מחירו של הדולר חזרה, אפילו אל מעל ל-3.8 שקל לדולר.

אם בשל ניצול המחזורים הקטנים ואם בשל פרק הזמן שיחלוף עד שיתחדש המסחר ואם בשל תופעה מיוחדת לתקופה בה אנו נמצאים, הנקראית autumn equinox, בתרגום חופשי: נקודת השוויון של הסתיו.

תופעה שחוזרת על עצמה לאורך ההיסטוריה לקראת סוף ספטמבר, אז מגיעים המדדים בשוק לשיא שלאחריו מגיעה ירידה אגרסיבית. אם תופעה זו תקרה גם השנה לא מן הנמנע שביום שני, עם פתיחת המסחר בעולם, תתהפך מגמת המסחר בדולר ופישר יצא כשידו על העליונה.

בשורה התחתונה, כל מי שממתין למהלך של בנק ישראל בדולר, שיפנה את יום שישי הקרוב, כי לבנק ישראל כבר יש תוכניות לסוף השבוע.

משה ווסרמן הוא מנכ"ל איזיפורקס, חברה למסחר במט"ח שיש לעסקיה עניין והם מושפעים משער הדולר ומשינוי בשיעור ריביות בכלל ובישראל ובארה"ב בפרט