ייצוגית ב-830 מיליון שקל נגד מגדל שוקי הון בגין "ניהול רשלני"

לטענת התובע, "מגדל שוקי הון ניהלה את קרן ק.ה.ל באופן רשלני שגרם להפסדים חריגים" ■ "בזמן שהקרן הפסידה 20% מנכסיה, במגדל שוקי הון דווקא הגדילו את הרווח כתוצאה מהכפלת דמי הניהול"

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף 830 מיליון שקל נגד בית ההשקעות מגדל שוקי הון שבבעלות חברת הביטוח מגדל , בטענה לניהול כושל ורשלני של קרן ההשתלמות לעובדים ק.ה.ל, שהביא להפסדים חריגים וגבוהים ביותר לעמיתי הקרן.

התובע, אריה שמחה לאובר, טוען כי מגדל שוקי הון ומגדל גמל פלטינום שבבעלות מגדל שוקי הון (להלן: הנתבעות) ומנהליהן - דן ללוז, יו"ר דירקטוריון מגדל שוקי הון; יוסי כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל גמל פלטינום; יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי; ואורי שמואלי, משנה למנכ"ל מגדל שוקי הון - לקחו על גבם של עמיתי הקרן סיכונים כספיים בלתי סבירים ופעלו בשוק ההון באופן רשלני. זאת, מבלי לחפש חלופות ראויות וסולידיות שהיו מונעות את אובדן כספי העמיתים בקרן.

לדברי התובע, מנהלי הקרן העמידו לנגד עיניהם רק את טובתם ורווחיהם, תוך כדי העצמת שכרם והמוניטין האישי שלהם.

לדבריו, עיקר מטרת הנתבעות ומנהליהן בניהול השקעות הקרן, שהיתה אמורה להיות סולידית ורווחית, היה רק להשיג תשואה גבוהה בטווח הקצר, כדי להשתמש בזה כמנוף למשיכת לקוחות חדשים.

לטענתו, הנתבעות ומנהליהן העבירו גם בתקופת המשבר בשוק ההון ב-2008 מדי חודש בחודשו "כספים חדשים" של עמיתי הקרן לתוך מצבור ההפסדים הענקיים שנוצרו בקרן, ולא הפרידו בין כספי ההפקדות החדשות לבין ההפקדות הקודמות, כדי למנוע הפסד חדש מיותר.

התובע מציין כי במועד שרכשו הנתבעות את ק.ה.ל מהבנקים לאומי ודיסקונט בסוף 2007, היא ניהלה נכסים כספיים בסך של כ-10.6 מיליארד שקל. נכון לאפריל 2009, בעקבות ההפסדים הכבדים שנגרמו לקרן בתקופת ניהולה על-ידי המשיבות, היא חולשת על נכסים כספיים בגובה של כ-7 מיליארד שקל בלבד.

בתביעה נאמר עוד כי בתוקפה שבין ינואר-דצמבר 2008 ספגה הקרן, שאמורה היתה להיות סולידית, הפסדים עצומים ומצטברים בשיעור של כ-20% מנכסיה (שווי של כ-2 מיליארד שקל) - הפסדים שהושתו על כתפי כ-400 אלף עמיתי הקרן, "בעוד המשיבות עצמן דווקא מגדילות את רווחיהן כתוצאה מהכפלת דמי הניהול".

מהדו"ח השנתי של קבוצת מגדל לשנת 2008 עולה כי הרווח לניהול קופות הגמל ל-2008 הסתכם בכ-17 מיליון שקל - בהשוואה לכ-2 מיליון בלבד ב-2007. בשנת 2008 הסתכמו רווחי מגדל גמל פלטינום בכ-11 מיליון שקל, כשקרן ק.ה.ל גובה מעמיתיה דמי ניהול בסך של כ-4 מיליון שקל.

התובע מבקש, באמצעות עוה"ד דניאל מור ושגיא דותן, לחייב את המשיבות לפצות את עמיתי הקרן החל ממועד ניהולה בידי המשיבות (יולי 2007) במלוא סכום ההפסדים שנגרמו להם; וכן לחייב את המשיבות במתן דו"ח בכל הנוגע לניהול הקרן, כולל ההיקף הכולל של ההפסדים בחשבונותיהם של העמיתים ומלוא שכרם השנתי/בונוסים/הטבות שקיבלו מנהליהן, החל ממועד רכישת קרן ההשתלמות ק.ה.ל ועד למארס 2009.

טרם נתקבלה תגובת המשיבות. (ת.א. 2036/09).