אושרה תביעה ייצוגית נגד המינהל: ישיב הפרשי ריבית לחוכרים

מדובר בחוכרים שביטלו עסקת חכירה, וכספם הושב להם ללא הפרשי ריבית ■ השופטת רות רונן חייבה את המינהל להשיב לכל חברי הקבוצה את הפרשי הריבית ממועד קבלת הכספים במינהל ועד להשבתם בפועל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר תביעה ייצוגית נגד מינהל מקרקעי ישראל, בהסכמתו, להשיב לחוכרי מקרקעין מהמינהל הפרשי ריבית בנוסף להפרשי הצמדה, בגין הסכומים שהושבו להם כתוצאה מביטול עסקאות עם המינהל.

בית המשפט קבע כי הקבוצה שבשמה תנוהל התביעה היא כל חוכרי המקרקעין מהמינהל ששילמו דמי חכירה או דמי היתר בגין חכירה חדשה או שינוי ייעוד, ומאוחר יותר בוטלה העסקה, וכתוצאה מכך הושבו להם הכספים ללא הפרשי הריבית.

השופטת רות רונן חייבה את המינהל להשיב לכל חברי הקבוצה את הפרשי הריבית ממועד קבלת הכספים במינהל ועד להשבתם בפועל. היא קבעה כי הריבית תחושב על-ידי המינהל בהתאם לחוק פסיקת ריבית והצמדה לפי ריבית רגילה.

התובעים הם חוכרים של מגרש ברמת-השרון, שפנו למינהל בבקשה לשינוי הסכם החכירה על דרך של הגדלת קיבולת הבנייה, ונדרשו לחתום על הסכם שינוי ייעוד. ואולם בהמשך, לאחר שהעסקה עם המינהל בוטלה, הושב להם כספם בצירוף הפרשי הצמדה בלבד וללא הפרשי ריבית.

המינהל הסביר כי לא צורפו הפרשי ריבית, מאחר שהביטול של העסקה נעשה ביוזמתם.

החוכרים הגישו בפברואר 2008 לבית המשפט בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד המינהל, בטענה כי הוא מפר את חובתו להשיב את הכספים כתוצאה מביטול עסקאות בצירוף הפרשי הצמדה וריבית. התובעים העריכו כי בכל שנה מתבטלות כ-250 עסקאות, ודרשו השבה בגין 7 השנים האחרונות.

המינהל הסכים לקבלת התביעה, ואף שינה את נוהליו וקבע כי החל ממאי 2008, כל החזר כספי כתוצאה מביטול עסקה או תשלום יתר בעסקה יתבצע בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.