חברת החשמל מחפשת שותף למימון תחנה פחמית באשקלון

הדירקטוריון אישר להתקדם בבחירת הספקים ורכישת הציוד בהיקף של 500 מיליון אירו ■ הקמת תחנת הכוח הפחמית אושרה ע"י הוועדה לתשתיות לאומיות

חברת החשמל עושה צעד נוסף בקידום הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון . ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, אישר אתמול (ג') להתקדם בהליך רכש הציוד (טורבינות ודודים) ובחירת הספקים לפרויקט.

העלות הכוללת של הציוד נאמדת ב-500 מיליון אירו. אם הפרויקט בסופו של דבר לא ייצא אל הפועל, החברה עלולה לספוג קנס כבד בסך של 50-40 מיליון דולר.

ההחלטה להתקדם בהליך הרכש התקבלה לאחר לא מעט דיונים בחודשים האחרונים כאשר חלק מהדירקטורים התנגדו בתחילה להזמנת הציוד בטענה שהחברה תתקשה לממן את ההשקעה הגדולה בשל מצבה הפיננסי.

ל"גלובס" נודע כי על רקע הקשיים הפיננסיים, בחברת החשמל החליטו רשמית לפעול לצירוף שותף למימון הפרויקט, שיחזיק בעד 49% מהמניות. בהתאם להחלטה שהתקבלה בדירקטוריון, מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, יעמוד בראש צוות למציאת שותף פיננסי. יצוין כי מימוש האופציה דורש את הסכמתם של העובדים והרגולטור להקמת הפרויקט במתכונת של חברת בת, שיהיה למעשה תחילתו של שינוי המבני.

חברת החשמל פרסמה לפני כשנה את המכרזים העיקריים לרכישת ציוד לפרויקט התחנה הפחמית באשקלון, בהספק של 1,300 מגה ואט, הנחשבים לגדולים מסוגם במשק החשמל. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת ב-1.8 מיליארד דולר. התחנה אמורה לקום עד שנת 2015.

חברת אלסטום מצרפת וסימנס מגרמניה הם שתי המתמודדות היחידות במכרזים לאספקת הציוד לפרויקט. אלסטום הגישה הצעה לאספקת הטורבינות והדודים, ואילו סימנס הגישה הצעה לאספקת הטורבינות בלבד. חברת החשמל כבר החלה בשיחות ראשוניות עם נציגי אלסטום וסימנס בנוגע לרכישת הציוד לתחנה הפחמית, אך טרם התחייבה לביצוע הרכש.

הקמת תחנת הכוח הפחמית אושרה ע"י הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ונמצאת בשלב השימוע הציבורי והגשת ההתנגדויות (20 אלף התנגדויות הוגשו עד כה).

לאור תגליות הגז האחרונות מול חופי ישראל, קרא באחרונה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לדחות את התוכנית ולקיים דיון נוסף בממשלה. לעומת זאת, במשרד התשתיות מתעקשים שהקמת התחנה חיונית להגדלת כושר ייצור החשמל ולגיוון מקורות האנרגיה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "הדירקטוריון אישר המשך התקדמות בהליך הרכש של הטורבינות והדוודים לבחירה מותנית של ספקי הציוד, וכן את המשך פעילות החברה לאיתור משקיע למימון הפרויקט".