הערכות: הפסדים של מיליוני ש' בתיק ההשקעות של אונ' ת"א

שבוע בלבד לאחר שנכנסה ד"ר ליאורה מרידור לתפקיד יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, היא קיבלה החלטה שגרמה לאוניברסיטה הפסד תיאורטי של רווח של מאות מיליוני שקלים, כך מתברר בדיעבד

שבוע בלבד לאחר שנכנסה ד"ר ליאורה מרידור לתפקיד יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, היא קיבלה החלטה שגרמה לאוניברסיטה הפסד תיאורטי של רווח של מאות מיליוני שקלים, כך מתברר בדיעבד.

בחודש מארס החליט הוועד המנהל של האוניברסיטה על מכירת חלק מתיק ההשקעות שלה. בתיק הוחזקו מניות בשווי מוערך של כ-200 מיליון שקל, אג"ח קונצרניות בשווי דומה וכך גם לגבי מניות בחו"ל. ניתן להעריך בזהירות, כי אם תיק ההשקעות של האוניברסיטה היה מושקע באופן סולידי במניות ובאג"ח הגדולות בבורסת תל אביב ובחו"ל, הוא היה רושם תיקון משמעותי מאז ועד היום. כך, למשל, מחודש מארס ועד היום עלה מדד המניות הכללי בתל אביב בכ-60%, מדד התל בונד 60 (60 אגרות החוב הקונצרניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה) עלה בכ-20%, ומדד ה-S&P500 עלה בכ-45%. כלומר, ניתן להעריך כי לתיק ההשקעות של האוניברסיטה היו נוספים עשרות עד מאות מיליוני שקלים.

עם זאת, מרידור בחרה למכור את חלקו של התיק, ועשתה כן בנקודת שפל של השוק הישראלי. המכירה בוצעה בהתאם להחלטת הוועד שבראשות מרידור, שהתקבלה בתחילת מארס ובניגוד להמלצת חלק מחברי ועדת ההשקעות שחברים בה ארנון טיברג, יו"ר סמל"ת (יבואנית פיאט); אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות תמיר פישמן, ועמוס ספיר, יו"ר חברת הדירוג S&P מעלות לשעבר. יש לציין כי רוב חברי הוועדה החיצוניים התפטרו בעקבות החלטת מרידור.

צעד שמזכיר את הדחת הנשיא

באוניברסיטת תל אביב אמרו היום כי לפי תקנון האוניברסיטה, לתיק ההשקעות יש תקרה מינימלית שמתחתיה אסור לו לרדת. משראתה מרידור כי בתיק נצברו הפסדים, החליטה, כאמור, לממש את ההשקעות ובכך לעצור את ההפסדים. עוד אמרו באוניברסיטה כי אם התיק לא היה נמכר אז, הוא היה מניב כ-66 מיליון שקל בלבד.

עם או בלי קשר, כמה חודשים לאחר מכירת התיק, החליט הוועד המנהל לחזור ולהדגיש את היחסים בינו לבין ועדת ההשקעות: הוועדה רק מיישמת את מדיניות ההשקעות שנקבעת ע"י הוועד המנהל. אופן פעולה זה מזכיר את התנהלות הוועד המנהל גם בפרשה אחרת, שעוררה הדים רבים באוניברסיטת תל אביב ובאקדמיה - פרשת הדחת נשיא האוניברסיטה, פרופ' צבי גליל. מרידור החליטה להדיח את הנשיא, צעד חסר תקדים, לאחר כארבעה חודשים בתפקיד ובאופן יחסית מפתיע. גם מהלך זה, כמו מימוש תיק ההשקעות בתקופת השפל בשווקים, התקבל בהתנגדות של חלק מאנשי האוניברסיטה.

ליאורה מרידור מסרה כי "עם כניסתי לתפקיד יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב בראשית חודש מרס 2009, התברר לי כי קרן ההשקעות של האוניברסיטה, ספגה הפסדים ניכרים מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בספטמבר שחלף, הפסדים אשר איימו להוריד את ערך הנכסים של הקרן מתחת לערך הבסיס עליו אנו מחוייבים לשמור בהתחייבות משפטית כלפי תורמי האוניברסיטה. קרן ההשקעות של האוניברסיטה הינה קרן צמיתה, כלומר קרן אשר ניתן ליהנות רק מפירותיה בלבד ובמקרה של הפסדים יש להשלים את הסכום שניגרע מהסכום המקורי באמצעות כספי תקציבה השוטף של האוניברסיטה. בשל הערכות כלכליות אשר רווחו באותה עת, חודש מרס 2009, לפיהן יש סבירות גדולה שהשווקים ימשיכו לרדת, ריחפה סכנה מוחשית שערכה של הקרן עלול לצנוח עוד יותר. בעקבות זאת, הוועד המנהל החליט להורות לוועדת ההשקעות על מדיניות הקובעת שכל עוד ערך הקרן הינו סמוך "לריצפה" (קרי, הערך המקורי של הקרן) לא יושקעו כספי הקרן במניות ובאג"ח מסוכנות. כלומר, הוועד המנהל החליט, כי נכון לאתה נקודת זמן חייבים לצמצמם את הפוזיציה כיוון שמדובר בפוזיציה עם סיכון רב. מדובר בהחלטת מדיניות של הוועד המנהל שהתקבלה בתמיכת נשיא האוניברסיטה לאחר ששמענו גם את קולה של וועדת ההשקעות שחלק מחבריה התנגדו למהלך וחשבו שיש מקום להמשיך בסיכון. על פי תקנון המוסד, סמכות וועדת השקעות היא ליישם את מדיניות האוניברסיטה אשר מאושרת בוועד המנהל .נכון לאותה תקופה ולהערכות הקשות ששררו אז מדובר בהחלטה נכונה".