היסטוריה: בעלים זר ראשון לקבוצת NBA

המיליארדר הרוסי מיכאיל פרוחורוב ירכוש 80% מניו ג'רזי נטס עבור 200 מיליון דולר ■ יקבל גם 45% מהבעלות בארינה החדשה בברוקלין

63 שנה אחרי שהוקמה ליגת ה-NBA, היא רושמת היסטוריה: המיליארדר הרוסי מיכאיל פרוחורוב יהפוך להיות הבעלים הזר הראשון של קבוצה בליגה, עם ההסכמה לרכישת 80% מניו ג'רזי נטס. הנטס, שנקלעו להפסדים שנאמדים בכ-90 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות, החליטו לקבל את הצעתו של פרוחורוב.

בנוסף יקבל פרוחורוב 45% מה"ברקליס ארינה", הפרויקט החדש לבניית האולם של הנטס בברוקלין, תמורת השקעה נוספת שעדיין לא ברור גובהה. עבור העסקה לרכישת הקבוצה ישלם האוליגרך הרוסי סכום של 200 מיליון דולר. החלק המשמעותי יותר בעסקה, הוא העובדה שלפרוחורוב תהיה זכות לרכוש עד 20% מפרויקט הנדל"ן "אטלנטיק יארד", שיכיל 16 בנייני רבי-קומות ובו מתוכננים 6,430 דירות.

ברוס רטנר, הבעלים הנוכחי של הנטס, רכש את הקבוצה ב-2004 עבור 300 מיליון דולר. העלות הנמוכה בה הוא מוכר את הקבוצה לפרוחורוב נובעת מהעובדה שרנטר היה חייב להתחיל להזרים כסף לטובת העבודות ב"ברקליס ארינה", אחרת היה מאבד את הסכם הזכויות השמיות לארינה שנאמד ב-400 מיליון דולר ל-20 שנה. רטנר ביחד עם הראפר Jay-Zימשיכו להחזיק ב-20% הנותרים.

פרוחורוב, 44, נחשב לאיש העשיר ברוסיה והונו נאמד ב-9.5 מיליארד דולר. הוא היה מעורב בשנים האחרונות בקבוצת הכדורסל צסק"א מוסקבה והיה זה שדאג להזרמת הכספים בשנים האחרונות לקבוצה באמצעות ענקית המתכת נורילסק ניקל שבו שימש כאחד השותפים. ב-2008 הוא מכר 25% מנורילסק לאולג דריפסקה, עבור 7 מיליארד דולר.

העסקה לרכישת הנטס עדיין דורשת הסכמה של 22 מתוך 29 הקבוצות בליגה. עם זאת, נראה כי לאור המצב של בעלי הקבוצות ולאור התמיכה של הקומישינר דייויד סטרן במהלך, לא צפויה התנגדות. השלמת הרכישה מבחינה פורמלית צפויה להסתיים בתחילת 2010.