פרופ' בהרווארד: "החובות הממשלתיים - עקב האכילס של ההתאוששות"

כך אמר פרופסור קנת' רוגוף לקראת כינוס ה-G20 שיחל ב-1 לפנות בוקר, שעון ישראל ■ הפסגה תעסוק בהתערבויות הפיסקליות וכן בחולשות של הדולר

היום יתקיים כינוס מדינות ה-G20 שעיקר עניינו, מבחינת המשקיעים, הוא ההתפתחויות בנוגע להתערבויות הפיסקליות, פעולות שלרוב מתואמות בין המדינות, ונושא הדולר. זאת, לאחר שמספר גדל של מדינות התבטאו בדבר רצונן להפחית את הדומיננטיות שלו בכלכלה. כמו כן, הבוקר התבטא בכיר בממשלת צרפת כי צרפת מודאגת מהתחזקותו של האירו ומתכוונת לדרוש מועידת ה-G20 להקדיש זמן לדיון גם בנושא הזה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ועמיתיו מקבוצת 20 המדינות ייפגשו היום בפיסטבורג, שבפנסילבניה, וצפויים להזהיר שההתאוששות הכלכלית עדיין חלשה מכדי להתחיל לסגת מתוכניות התמרוץ השונות. האתגר הבא שלהם יהיה לצמצם את החובות שנובעים מהתוכניות, לפני שהם יגרמו לעלייה בתשואות על אג"ח ממשלתיות ויגבירו את סיכון האשראי של הממשלות. "אין ספק שנקודת החולשה המשמעותית ביותר כשאנו יוצאים מהמיתון היא הנסיקה בחובות הממשלתיים. סביר מאד שזה מה שיביא למשבר הבא", אמר פרופ' קנת' רוגוף מאוניברסיטת הרווארד.

טיפול בנושא החובות ידרוש מהמנהיגים להעלות מיסים ולצמצם את ההוצאות הממשלתיות, מה שלפי הכלכלן מ-HSBC, סטפן קינג, יביא לפתיחת עידן צנע. לדבריו, "הכלכלות התייצבו וכעת הממשלות חייבות לחשוב בבהירות רבה יותר כיצד לעשות סדר בבלגן הפיסקלי".

ה-OECD צופה כי שיעור הצמיחה של הכלכלה העולמית ייפול בשנה הבאה ל-1.1%, לעומת 2.4% בעשור שקדם למשבר. קרן המטבע הבינלאומית טוענת שחובות ה-G20 יגיעו ב-2010 ל-82.1% מהתמ"ג, שווה ערך לכ-37 טריליון דולר.

כינוס ה-G20 יחל ב-1 לפנות בוקר, שעון ישראל בארוחת ערב חגיגית ויסתיים מחר בסביבות חצות, במסיבות עיתונאים. על סדר יומם של המנהיגים, בפגישתם השלישית בתוך שנה - שכר הבנקאים, קביעת חוקים בנוגע להון הבנקים ותכנון אסטרטגיה קוהרנטית ליציאה מתוכניות התמרוץ, שמסתכמות ל-2 טריליון דולר.

ציבור המצביעים מתחיל לאותת חוסר נוחות לנוכח תוכניות התמרוץ הגלובליות, מה שמוסיף ללחץ בו נתונים הפוליטיקאים. בסקר של סוכנות "בלומברג" שנערך החודש, גרעון ממשל ארה"ב נתפש כסוגייה השלישית חשיבותה, לאחר הכלכלה וביטוח הבריאות, כאשר רוב המשיבים לסקר העבירו ביקורת על טיפולו של אובמה בנושא.