ברלוסקוני מקדם חוק להפחתת הקנס על העלמות מס

[למדור שוקי עולם] המטרה המקורית היתה להחזיר לאיטליה הון בהיקף 100 מיליארד אירו אלא ששינויים שהוכנסו בו הפכו אותו לחוק המעודד העלמת מסים

הסנאט האיטלקי אישר אתמול (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק מעוררת מחלוקת המעניקה פטור מתשלום מסים למי שיחזיר למדינה כספים שהוא מחזיק בחשבונות בנק זרים במקלטי מס למיניהם. סנאטורים ממפלגות השמאל-מרכז יצאו בסערה מהמליאה בלי להצביע על החוק, והאשימו את ממשלת המרכז-ימין של סילביו ברלוסקוני בחקיקה המעודדת פשיעה.

הצעת החוק תעבור כעת לבית התחתון בפרלמנט, שם נהנית הקואליציה מרוב רחב - והיא צפויה לעבור בקריאה סופית בתחילת אוקטובר. במקור היה החוק אמור לעודד את האיטלקים המוציאים את כספם מהמדינה כדי להימנע מתשלום להחזיר את הכסף מבלי להסתכן בעבירה.

פטור מדיווח

ברלוסקוני קיווה שהחוק ישיב לאיטליה הון בהיקף של 100 מיליארד אירו (148 מיליארד דולר), ויגדיל את ההכנסות ממסים ב-5 מיליארד דולר. אך שינויים שהוכנסו לנוסח המקורי במהלך הדיון בו באחת מוועדות הסנאט שלשום (ג'), הציתו מהומה.

האופוזיציה נחרדה לגלות כי אחד הסעיפים משחרר את הבנקים האיטלקיים מהצורך לדווח לבנק המרכזי על חשדותיהם בלקוחות שעסקו בהלבנת כספים. ההוראות מרחיבות את שמיטת המסים כך שהיא כוללת גם חסינות מתביעה בסדרה מרשימה של עבירות תאגידיות, בהן הונאות מס, השמדה של מסמכים ודיווח כוזב.

לדברי ג'רארדו ד'אמברוזיו, סנאטור מהמפלגה הדמוקרטית (אופוזיציה) ומי שבעבר שימש כתובע ידוע בתביעות נגד אנשי מאפיה, הצעת החוק נוגדת את החוקה האיטלקית. "הממשלה הזו מתגאה בכך שהיא נלחמת בפשע המאורגן - ועכשיו היא פותחת את הדלת להלבנת הון", אומר ד'אמברוזיו. "אם נמשיך בדרך הזו, תהפוך איטליה למקלט מס, שנהנית להתלונן אחר-כך שאין לה תקציב לסעיפי רווחה".

קנס של 5%

באופוזיציה מאשימים את שר האוצר, ג'וליו טרמונטי, שהוא פועל בניגוד להבטחות שנתן בעבר, ולפיהן לא יעניק פטור מתשלום מסים למי שמעורבים בהונאות מס. טרמונטי, מצדו, טוען שהוראות החוק המוצע זהות לאלה הקיימות במדינות אחרות, ושהוא עולה בקנה אחד עם הנחיות הארגון לשיתוף פעולה כלכלי (OECD).

מנתוני מחקר שערך מכון מחקר של האופוזיציה, עולה שהקנס שיוטל על איטלקים המחזירים כספים מחוץ לגבולות המדינה יעמוד על 5% בלבד - וזאת לעומת קנסות של 44% שמשלמים אזרחים בריטים שבצעו העלמת מס, ו-49% שמשלמים עברייני המס בארה"ב בתוכניות דומות.