מנכ"ל פריגו ישראל: "המשבר רחוק מלהסתיים"

רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, מעריך שהמשבר עוד רחוק מסיום, מספר איך פריגו ממשיכה לצמוח ולמה החשיבות של הפעילות בישראל לא תקטן עם מכירת קרליין ■ והוא לא פוסל אפשרות של עזיבת החברה אחרי שני עשורים

לא מעט אנשי עסקים ופיננסים מעריכים שהמשבר הכלכלי נגמר. רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, לא ממהר להצטרף לקביעה, אף שהוא מגדיר את עצמו כאופטימי. "לדעתי, המשבר רחוק מלהסתיים", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "יש לפנינו עדיין הרבה 'בורות' כמו הסאב-פריים - הגירעון התקציבי בארה"ב, כרטיסי אשראי ונדל"ן הם דוגמאות לכך. ישראל לא מנותקת מהעולם, כך שלהערכתי לבייב וצים לא יהיו האחרונים שייפגעו מהמצב. אולי עברנו את נקודת השפל, ובטוח שרמת הוודאות גבוהה בהרבה מזו שלפני שנה, אבל ארה"ב עדיין רחוקה מפתרון המשבר". ישראל, לדבריו, נכנסה למשבר במצב טוב יותר ממדינות רבות, כי לא עשתה 'שטויות' כפי שנעשו בארה"ב.

* ואיך השפיע המשבר על פריגו?

"נכנסו למשבר במצב מצוין, והמשבר עשה לפריגו טוב".

פריגו היא חברת תרופות שמתמחה בעיקר ב-OTC, תרופות ומוצרים פרמצבטיים שנמכרים ללא מרשם רופא. החברה האמריקנית החלה לפעול בישראל לפני כחמש שנים, כשרכשה את אגיס, אותה ניהל לבל, תמורת 818 מיליון דולר. בעל השליטה באגיס היה מורי ארקין, שמחזיק היום ב-7.5% ממניות פריגו.

חברות תרופות אמנם חשופות פחות למשבר - הרי אדם שזקוק לתרופה ייאלץ לקנות אותה בכל מקרה, ויעדיף את התרופה הזולה יותר, שהיא התרופה הגנרית. אך פריגו שצמחה בשנה האחרונה ב-16%, נהנתה גם מצרות של אחרים. הדוגמה העיקרית היא המתחרה Leiner, שליקויים בייצור הביאו אותה לפשיטת רגל, מה שהגדיל את הכנסות פריגו ב-100 מיליון דולר. בשנים האחרונות ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) שם דגש רב יותר על האיכות בייצור, וחברות שלא עומדות בקריטריונים הנוקשים נאלצות להפסיק לייצר. "גם בתחום הוויטימינים הדרישה עולה", אומר לבל. "סף הכניסה יעלה, וחברות יצטרכו להשתפר או 'לעוף' מהשוק".

* ואתה יכול להבטיח שפריגו לא תיתקל בבעיית איכות?

"אין שום דבר בטוח, אבל אנחנו משקיעים המון משאבים באיכות. יש לנו אלפי עובדים, וכל טעות או אי-עמידה בנהלים יכולה להפיל אותנו. יש תקלות, אבל צריך מערכת בקרה שתזהה את התקלות - ואנחנו לא מעגלים פינות. 'יהיה בסדר' זו לא אסטרטגיה".

* אם כבר מדברים על 'יהיה בסדר' ועיגול פינות, מה ההבדל העיקרי בין ניהול חברה ישראלית ללהיות חלק מחברה אמריקנית?

"זו תפיסת עולם שונה, והאתגר הגדול היה להבין שלא תמיד אנחנו הישראלים יודעים הכל. אני מאמין גדול בתחושת בטן, אבל חייבים להסתמך גם על עובדות ותכנון.

"בכל מקרה, פריגו היא חברה אמריקנית אבל לא corporate ענק כמו IBM, ואגיס הייתה הרכישה המשמעותית הראשונה שלה, כך שהייתה לנו אפשרות להיות חלק מתהליך בניית פריגו כחברה גלובלית. אני מניח שאם פייזר הייתה קונה אותנו, היינו מקבלים ספר הוראות".

צומחים לבד, מקבלים הצעות

* אלי הורביץ, יו"ר טבע, אמר פעם שאגיס הייתה יכולה להיות רוכשת ולא נרכשת. בדיעבד, אתה מעריך שאגיס הייתה יכולה להישאר עצמאית, או שהמכירה הייתה כורח המציאות?

"אגיס הייתה קטנה מדי בשוק הבינלאומי. תהליכי הקונסולידציה בתעשייה היו מחייבים אותנו לבצע רכישה גדולה או להירכש, או אולי להתמזג עם מתחרה כמו תרו".

על מאבק השליטה בתרו החיפאית, בין סאן ההודית למשפחות המייסדים, לבל מביט מהצד אמנם, אבל יש לו מה לומר. "תרו חברה טובה, אבל נעשו שם לא מעט שטויות בדו"חות ובשוק, והן גרמו לנזקים". על הסיכוי שפריגו תתעניין ברכישת תרו, הוא אומר כי "זה כמו שישאלו אותי אם אני רוצה לצאת עם בר רפאלי. זה בכלל לא על האג'נדה".

בשנים האחרונות היו לא מעט מיזוגים בתעשיית התרופות. פייזר לדוגמה רוכשת את Wyeth תמורת 68 מיליארד דולר, ובגנריקה טבע שילמה על באר כ-9 מיליארד דולר. פריגו, בינתיים, נשארת עצמאית ומבצעת רכישות קטנות יחסית. השבוע דיווחה החברה למשל על רכישת מוצר גנרי שמיועד לטיפול באקנה, שמכירותיו השנתיות הן 165 מיליון דולר. פריגו משלמת עבור המוצר 14 מיליון דולר במזומן, והיא תמתין לאישור ה-FDA לשווקו בארה"ב.

"היו לפריגו הרבה פניות בעבר. יש לנו אפשרות להמשיך לצמוח בקצב משמעותי", אומר לבל. "ברור שאם חברה כמו פייזר תחליט לרכוש את פריגו - או לצורך העניין גם את טבע - זה 'כסף קטן' יחסית עבורה, ואולי זאת תהיה הצעה שאי אפשר לסרב לה".

השפעות הקונסולידציה הן היעלמות מתחרים, אך גם היעלמות לקוחות בתחום חומרי הגלם (API). באר למשל הייתה לקוחה חשובה של פריגו. "היום מספר הלקוחות הפוטנציאליים קטן. לכן אנחנו מגדילים את האינטגרציה האנכית בתוך פריגו, ומתמקדים במוצרים מיוחדים ושיתופי פעולה", מציין לבל. לאחרונה רכשה פריגו מפעל בהודו, שיעסוק במוצרים פשוטים יותר, ובישראל יתמקדו במוצרים מורכבים. "אין כוונה לפטר עובדים בארץ", מדגיש לבל.

מתחמם המרוץ על קרליין

* לאחרונה דיווחתם על הכוונה למכור את קרליין, שעוסקת בקוסמטיקה. זה לא יקטין את חשיבות ישראל בתוך פריגו?

"קרליין לא הייתה בפוקוס העסקי של פריגו. נכון שאחרי המכירה יהיו פחות עובדים בישראל, אבל ברמת האחריות והפעילות לא יהיה שינוי מהותי. חלק גדול מהמוצרים החשובים של פריגו יגיעו מישראל".

לבל מעדכן שיש "הרבה קופצים" על קרליין, ומעריך שאחרי החגים תצטמצם הרשימה לשני רוכשים פוטנציאליים, ויסוכם עם אחד מהם. והמחיר בעסקה? "כשיש תחרות, המחירים עולים. זאת לפחות הציפייה שלי".

המודל העסקי של פריגו כולל שיתופי פעולה עם חברות אחרות בתחום ה-OTC, והיא בונה על מעבר של תרופות ממוצרי מרשם למכירה מעבר לדלפק (OTC). תרופות לטיפול בכולסטרול עשויות להיות השוק החם הבא של פריגו, אך לבל מציין שכרגע לא נראה שבארה"ב הן יהפכו לתרופות OTC. מוצרי פריגו נמכרים ברשתות השיווק האמריקניות, כשוול מארט היא העיקרית.

פריגו, כחברה אמריקנית, מחויבת לפרסם את התגמולים שהיא משלמת לבכיריה. השבוע היא דיווחה שחבילת השכר של המנכ"ל, ג'וזף פאפא, ב-2008 הסתכמה ב-3.7 מיליון דולר, ולבל זכה לתגמול של 1.2 מיליון דולר (כשליש ממנו באופציות ובמניות).

* אתה כבר 21 שנה בחברה. יש מחשבות על מעבר למקום אחר?

"בענף הפרמצבטיקה, אנשים נשארים בתפקיד שנים רבות. הסיבה היא שה-time to market ארוך יותר מבחברה אחרת. היו לי הצעות בתחום העיסוק שלי ובתחומים אחרים. אני לא פוסל שום דבר, אבל כרגע מאוד מעניין לי וכיף לי לקום בבוקר ולהגיע לכאן".

משקיעים בקהילה

אחד המקומות בהם פריגו פעילה היא העיר ירוחם, שם היא מפתחת מוצרים במרשם וחומרי גלם. כמו חברות רבות, גם פריגו משקיעה בקהילה, ובחרה בירוחם כמוקד התרומה לקהילה. פריגו תרמה שם לפיתוח תוכנית "פותחים עתיד" שמסייעת לנוער בסיכון, והשנה החברה מרחיבה את הפעילות ההתנדבותית.

"התחייבנו לתרום בשנים הקרובות כמיליון שקל לתנועת הנוער 'כנפיים של קרמבו', לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים, וגם העובדים שלנו יתמכו בתנועה", מספר לבל. "בכוונה בחרנו גוף לא ענק, שעבורו זה סכום מהותי. התמיכה בקהילה באזור בו אנו פועלים חשובה לנו. הילדים בירוחם הם דור העתיד שלנו, ובחלקם הם גם ילדים של עובדים".