לידיעת משקיעי מכתשים אגן: סינוכם רוכשת את נופארם

החברות הגיעו להסכם ביניהן ואם הן יצלחו את משוכות בדיקת הנאותות והאישורים הנדרשים - העסקה תיסגר

בשלהי חודש יולי קיבלה נופארם, יצרנית חומרי ההדברה הגדולה באוסטרליה, הצעת רכש מצד סינוכם (Sinochem), חברת הכימיקלים הסינית הנמצאת בבעלות ממשלתית. נופארם נסחרה אז לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר ונראה כי ההצעה עשתה לה רק טוב: היום הודיעה החברה כי הגיעה להסכם עם סינוכם לפיו החברה הסינית תרכוש אותה לפי שווי של 2.84 מיליארד דולר אוסטרלי, שהם 2.46 מיליארד דולר ארה"ב. מדובר בפרמיה של 17% על מחיר השוק ותג מחיר המשקף מכפיל 1.1 על ההכנסות ב-2008.

ההסכם מותנה בבדיקת נאותות של החברה הסינית, אשר תימשך כ-5 שבועות. במידה ובדיקה זו תעבור בהצלחה, סינוכם תקנה את השליטה בנופארם. אם הכל יילך כשורה, העסקה אמורה להיסגר ב-3 בדצמבר. נופארם הדגישה בהודעתה כי אין ודאות שהעסקה תצא לפועל. מלבד בדיקת הנאותות, העסקה אמורה לעבור משוכות נוספות , כגון קבלת אישורים מממשלות סין ואוסטרליה.

לעסקה זו זווית ישראלית ברורה: נופארם מייצאת את קוטל העשבים "גלייסופט" (Glysophate), שהוא גם המוצר הנמכר ביותר של מכתשים אגן . בחודש יוני פירסמה נופארם אזהרת רווח בעיקר בגלל חולשה במכירות הגלייסופט, ומניותיה צנחו תוך שהדבר השפיע לרעה גם על מניות מכתשים. נופארם ומכתשים אגן הן חברות בעלות מבנה פעילות דומה, ובעבר היו אף שמועות כי מכתשים בוחנת את רכישתה של החברה האוסטרלית. למרות הקשיים בהווה, רצונה של סינוכם לרכוש את השליטה בנופארם מראה כי יש מקום לצמיחה בעסקיה של החברה האוסטרלית.

במקביל, נופארם דיווחה כי הרווח הנקי שלה בשנה הפיסקאלית החולפת נפל ב-42% והסתכם ב-79.9 מיליון דולר אוסטרלי. החברה רשמה מחיקה חד פעמי בהיקף 79.8 מיליון דולר אוסטרלי, בעיקר בשל מחיקת מלאי הגלייסופט אותו רכשה במחירים גבוהים יותר בעבר. אם כן, הרווח ללא הוצאות חד פעמיות עמד על 159.6 מיליון דולר אוסטרלי - מעל לתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח נקי (non-GAAP) של 131 מיליון דולר אוסטרלי. הכנסות החברה בשנת הכספים שהסתיימה ביולי צמחו ב-7.6% לרמה של 2.68 מיליארד דולר אוסטרלי.

הגלייסופט אחראי לכשליש ממכירותיה של נופארם והוא היווה את המשקולת העיקרית בדו"חות החברה. כך שמדו"חות נופארם ניתן בהחלט להבין מה מצפה למכתשים אגן, לפחות בכל מה שקשור לגלייסופט שסביבת התמחור בו לא צפויה להשתפר בקרוב. נזכיר כי בשבוע שעבר פרסמו כלכלני סיטי סקירת אזהרה לקראת דו"חות הרבעון השלישי של מכתשים, בה הם ציינו כי ההכנסות עלולות ליפול בכ-20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והזהיר מפני הגלייסופט כשאמרו כי "הקריסה במחירי הגלייסופט תכה במכתשים, שכן לחברה עדיין יש מלאי במחיר גבוה של המוצר".

מכתשים אגן נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-7.8 מיליארד שקל. החברה עברה באחרונה שינוי בצמרת ההנהלה שלה, כאשר ארז ויגודמן, לשעבר מנכ"ל קבוצת שטראוס , החל לכהן כמנכ"ל מכתשים אגן במקומו של אברהם ביגר, אשר עבר לכהן כיו"ר. בחודש שעבר יצא בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, בהצעת רכש ל-5% ממניות מכתשים במחיר של 16.2 שקל למניה. מחיר זה עדיין נמוך היום בכ-8% ממחיר המניה בשוק. תחילה העניק דנקנר דד-ליין קצר יחסית להצעת הרכש - עד ה-10 בספטמבר; אולם יומיים לפני מועד הקיבול דחה דנקנר את המועד ל-1 באוקטובר.