בדקה ה-90: טאסק לא תבדוק את הצעות מכרז ההתפלה בשורק

הסיבה - טענות לחשש לניגוד עניינים ■ טאסק היא אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי הגדולות בארץ, ומתמחה בתחום האנרגיה, התשתיות, תקשורת, תחבורה, פיננסים ומימון פרויקטים

המאבק סביב מכרז ההתפלה הענק בשורק הולך ומתחמם. שבועיים בלבד לפני מועד הגשת ההצעות במכרז, המדינה החליטה כי חברת הייעוץ טאסק, היועצת הפיננסית במכרז, לא תהיה מעורבת בבדיקת ההצעות הכספיות במכרז. זאת, עקב טענות לחשש לניגוד עניינים. כך נודע ל"גלובס". ההחלטה התקבלה במשותף על-ידי טאסק וועדת המכרזים לפרויקט בראשות סגן החשב הכללי, גיל שבתאי.

קבוצת IDE (לשעבר הנדסת התפלה), בניהולו של אבשלום פרבר, המתמודדת במכרז יחד עם האצ'יסון העולמית, היא שפנתה לאוצר ודרשה שטאסק לא תהיה מעורבת בבדיקת ההצעות במכרז. הקבוצה ביקשה לקבל הבהרות בשל חשש לכאורה כי טאסק נגועה בניגוד עניינים, לאחר שהתברר שהיא מייעצת גם לאחת המתמודדות במכרז, חברת שיכון ובינוי.

הסוגייה התעוררה לפני כשבועיים, לאחר שוועדת המכרזים הודיעה מיוזמתה למתמודדות כי טאסק מייעצת לשיכון ובינוי בשני פרויקטים. באוצר הבהירו כי טאסק הודיעה מראש לוועדה על כוונתה לייעץ לשיכון ובינוי, וסברו שמבחינה משפטית אין מניעה שטאסק תבדוק את ההצעות, למעט את ההצעה של שיכון ובינוי. ועדת המכרזים הודיעה, לכן, כי הצעת שיכון ובינוי תיבדק ע"י יועצים פיננסים אחרים ואולם, אז, כאמור, פנתה קבוצת IDE לאוצר והביעה התנגדות לשיתוף טאסק במכרז כבודקת. יצוין כי בתנאי המכרז אסרה המדינה על המתמודדות להתקשר בהסכמי ייעוץ מול טאסק בתחום ההתפלה, כיוון שהיא מייעצת לוועדת המכרזים.

רן שלח, שותף בכיר בטאסק, והאחראי על תחום הפרויקטים בשיתוף הסקטור הפרטי (PPP), מסר כי "אין כאן כל בעיה של ניגוד עניינים. מתוך שלושת מתמודדים הודענו מראש שלא נוכל לבדוק את הצעתה של קבוצת גרנית. מאחר ואנו קרובים מאוד להגשת ההצעות, החלטנו, לפנים משורת הדין, לוותר על הבדיקה מיוזמתנו על מנת למנוע לזות שפתיים". מהאוצר נמסר כי יעבירו את ההחלטה למתמודדות.

2 מיליארד שקל

טאסק היא אחת מחברות הייעוץ האסטרטגי הגדולות בארץ, ומתמחה בתחום האנרגיה, התשתיות, תקשורת, תחבורה, פיננסים, מימון פרויקטים ועוד. טאסק מספקת כיום שירותי ייעוץ לגופים רבים במשק, בהם המדינה, חברת החשמל, בזק, פלאפון ורכבת ישראל.

במכרז ההתפלה בשורק, בהיקף של 2 מיליארד שקל, מתמודדות קרן האצ'יסון (50%) והנדסת התפלה (IDE) (50%) שבבעלות קבוצת דלק וכי"ל: קבוצה המשותפת לשיכון ובינוי (40%), גרנית הכרמל (40%) ושפיר הנדסה (20%); וקבוצת תה"ל מקבוצת קרדן ו-Veolia ישראל (50% כ"א).