בעלי המניות של נכסים ובניין אישרו המשך מימון בלאס-וגאס

ההחלטה עברה ברוב של 97% ■ לנכסים ובניין פרויקטים נוספים של נדל"ן בלאס-וגאס הסובלים מהאטה משמעותית

בעלי המניות בנכסים ובנין אישרו היום את המשך המימון לשלושת הפרויקטים של החברה בלאס וגאס (מלבד פרויקט הפלאזה). לאסיפת בעלי המניות שהתקיימה בחברת אי.די.בי במגדלי עזריאלי הגיעו קומץ אנשים בלבד למרות שמדוב בהחלטה מהותית למשקיעים במניות חברת נכסים ובנין שכן נבאדה סובלת ממשבר קשה ביותר והפרויקטים של החברה בלאס-וגאס נפגעו. את האסיפה ניהל אלי כהן, מנכ"ל אי.די.בי פיתוח. ההחלטה עברה ברוב של 97% מבין מי שאינו בעל עניין.

3 פרויקטים מלבד הפרויקט עם יצחק תשובה הם מגדלי מגורים, פרויקט טיבולי ויחידת קרקע נלוות. עקרונות המימון נקבעו בעבר על סך של 120 מיליון דולר כל צד וכעת מתקרבים לכך. בשני מגדלים נמכרו רוב הדירות ובשני המגדלים הנוספים עדיין לא התחילה הבניה. בטיבולי יש פרויקט מסחרי, אך בגלל המשבר הואט הקצב ורק כעת הוחלט להתקדם בשלב הראשון. בחברה מעריכים שיהיה לה יתרון כשתצא לשוק ראשונה עם קניון באזור.

נכסים ובנין ביקשה אישור להוסיף מימון נוסף לחברה המשותפת עם אי.די.בי פיתוח לשלושת הפרויקטים. הדירקטוריון וועדת הביקורת של נכסים ובנין כבר אישרו את המימון שבמהלכו השותפים ידוללו במסגרת הזרמת ההון. "אנו לא רוצים לעכב את ביצוע הפרויקט", הסביר אלי כהן את הקשת החברה להמשיך להזרים הון. "אנו לא רוצים להיות במצב שנחליט לבנות מגדלים נוספים ואז נהיה מוגבלים", הוסיף כהן.

לדברי כהן לנכסים ובנין יש שתי הלוואות לבנקים בלאס וגאס: 35 מיליון דולר בגין פרויקט המגדלים והלוואה שנייה בגין פרויקט טיבולי בהיקף של 62 מיליון דולר. "אם נמשיך בבניה הסיכוי להמשך קבלת ההלוואה גבוה יותר", הסביר כהן. לאסיפת בעלי המניות לא הגיעה מנכ"ל או יו"ר נכסים ובנין וכהן הותיק (עוד מימי רקנאטי) ניהל אותה כשמנגד רק קומץ משקיעים הגיעו לשאול שאלות. תלמה שקד, מחברת בנק לאומי לנאמנות, המייצגת מוסדיים רבים, טרחה לשאול שאלות נוקבות ודרשה שההון הנוסף לא ישמש לפירעון הלוואות של בעלי ענין.

הפרויקט הגדול והשנוי במחלוקת של נכסים ובנין בעיר ההימורים כלל לא נידון היום. בשנת 2007 רכש יצחק תשובה שטח של 120 דונם ברחוב הראשי בלאס וגאס (ה"סטריפ") תמורת 1.24 מיליארד דולר ומספר חודשים לאחר מכן נכנסה קבוצת אי.די.בי לשותפות באמצעות אי.די.בי פיתוח - 25% ונכסים ובנין 25%.

הפרויקט של תשובה ודנקנר צפוי לכלול בית מלון יוקרתי, קזינו, מרכז מסחרי, אולמות כנסים ומגדלי מגורים, ולהיבנות במספר שלבים בהשקעה כוללת של בין 5 ל-7 מיליארד דולר, אך משבר הנדל"ן בארה"ב פגע קשות במדינת נבאדה והפרויקט המגלומני, כמו גם פרויקטים אחרים של נכסים ובנין בלאס-וגאס נפגעו קשה. דנקנר ותשובה לא חולמים אפילו להתחיל לבנות את הפרויקט, הנמצא זמן רב בשלב של תכנונים ואישור בניה.

בנובמבר 2008 פרסמו החברות הודעה משעשעת לפיה הקרקע שווה 1.47-1.5 מיליארד דולר. שבוע לאחר מכן הגיעה הנחיתה לקרקע המציאות ופורסמה הערכת שווי מעודכנת לפה הקרקע שווה רק 652-710 מיליון דולר. חברת הפרויקט ביצעה מחיקה של 888 מיליון שקל וחלקה של נכסים ובנין 222 מיליון שקל.

לנכסים ובנין פרויקטים נוספים של נדל"ן בלאס-וגאס והם סובלים מהאטה משמעותית. ברבעון השני של השנה לא נמכרה אף דירה בפרויקטים בלאס-וגאס. בעוד שפרויקט הפלאזה אינו דורש הזרמת הון נוספת בשלב זה, לפרויקטים GW ו-QT נדרשים עוד 100 מיליון דולר עד לסוף 2010.