אסים: קייזמן יצא, בעלי האג"ח נותרו עם הצרות

בעלי השליטה החדשים בחברה מתנגדים לדרישת בעלי האג"ח להעמיד אותן לפירעון מיידי ■ לאסים חובות של 23 מ' ש' לבעלי האג"ח ורק 4 מ' ש' בקופה

כחודש לאחר שעדי קייזמן מכר את השליטה בחברת אסים, ערב דיון בהסדר אג"ח לחברה, נראה כי שוב נפתחה חזית בין החברה לבעלי האג"ח שלה, להם היא חייבת כיום 23 מיליון שקל.

בעלת השליטה החדשה באסים , חברת נץ בונדס, בראשות צבי איציק, הודיעה היום כי היא דורשת להשהות את המשך תהליך העמדה לפירעון מיידי של האג"ח, ופנתה בעניין זה לנאמן האג"ח - חברת אורורה פידליטי. אסים מציינת בפנייתה לנאמן כי נפלו פגמים מהותיים הן בהתנהלותו והן בהחלטות מחזיקי האג"ח, ולכן היא רואה בהודעת הנאמן מלפני כשבועיים על כוונתו לפעול לפירעון מיידי של החוב כבטלה.

בין טענותיה מציינת אסים כי לא ניתנה לה התראה מראש לפני נקיטת הליכים של העמדה לפירעון מיידי, וכי מרכיבי העילה לפירעון לא התקיימו. עוד טוענת אסים כי מסקנות הנאמן על כוונת החברה להפסיק את תשלומי החוב או לחדול מלהמשיך בעסקיה אינן מבוססות דיין, וכי העילה בגינה דורשים המחזיקים פירעון שונה מזו של הנאמן.

באסים מסבירים בפנייה לנאמן כי: "הנהלתה החדשה של החברה הצהירה מיד עם מינויה כי תגבש תוכנית עסקית מעודכנת לחברה, וכי בכוונתה להמשיך ולשלם את חובותיה, ולצורך כך אף פנתה אל הנאמן וביקשה פרק זמן סביר שבו תגובש תוכנית עסקית".

כזכור, עוד טרם העברת השליטה התנהלו במשך חודשים ארוכים דיונים בין בעלי האג"ח לבין קייזמן (הנשוי לעופרה שטראוס). מיד לאחר מכירת השליטה לנץ בונדס החלו בעלי השליטה החדשים לפעול כדי להתחיל מחדש את המשא ומתן להסדר, ובכך עוררו חילוקי דעות בינם לבין מחזיקי האג"ח והנאמן.

בינתיים, מצבה הפיננסי של אסים ממשיך להיות גרוע, ובשל כך צורפה הערת "עסק חי" לדו"חות מחצית השנה שפרסמה לפני שבועות ספורים, המצביעה על ספק לגבי יכולתה של החברה להמשיך לפעול. חברת הנדל"ן הציגה הפסד של 14 מיליון שקל, ותזרים מזומנים שלילי של 5 מיליון שקל. לחברה התחייבויות שוטפות של 27.2 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 86.3 מיליון שקל. עד כה, החברה עמדה בהתחייבויותיה כלפי הבנקים ומחזיקי האג"ח בזמן, אך קיים חשש כבד כי בהמשך היא לא תצליח בכך, לנוכח חשיפתה למשבר הנדל"ן במזרח אירופה.

החברה פעילה ברומניה ובבולגריה, אך נטולת הכנסות בעקבות הקפאת מרבית הפרויקטים שלה. בקופת אסים מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-4 מיליון שקל בלבד, אך החברה הודיעה היום, כאמור, כי אין למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי.