סיגמה דיזיינס במו"מ לרכישת קופרגייט ב-200-250 מיליון דולר

מלאנוקס תכננה ליצור יחד עם קופרגייט חברת שבבים ישראלית גדולה, אבל לאחרונה היא נסוגה מכוונותיה ■ עכשיו קופרגייט במגעים להצטרף לסיגמה, שפועלת בתחום שהרבה יותר קרוב לליבת פעילותה

הדרמה בקופרגייט: אחרי מזכר הבנות עם מלאנוקס לרכישתה, החברה בדרך לידיים אחרות.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" על מגעים לאקזיט גדול בהיי-טק הישראלי, במסגרתו חברת מלאנוקס תרכוש את חברת קופרגייט. אבל, אם היה נדמה כי כוונה זו מצד של מלאנוקס היא דרמה גדולה, הרי מתברר כי בדרמה שמתרחשת סביב חברת קופרגייט זוהי רק ההתחלה.

מאז נחשף המו"מ עם מלאנוקס לפני כחודשיים, הספיקה הרוכשת הפוטנציאלית לשנות את דעתה למרות מזכר הבנות שנחתם בין החברות וככל הנראה נסוגה לחלוטין מביצוע העסקה. אבל את מקומה תפסה מתמודדת חדשה. מדובר בחברת השבבים האמריקנית Sigma Designs, שמנהלת כעת מו"מ מתקדם לקראת רכישת קופרגייט תמורת 200-250 מיליון דולר. את תגובת החברות לא ניתן היה להשיג עד מועד סגירת הגיליון.

את קופרגייט הקימו בשנת 2000 דוד באום וישראל ליפשיץ ומנהל אותה היום גבי הילביץ'. החברה נחשבת לאחת הבולטות מבין הסטארט-אפים הישראלים בתחום השבבים והיא גם נבחרה כאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" לשנת 2008.

קופרגייט הובילה פיתוח תקן תקשורת בשם HomePNA, שנועד להעברת תקשורת מהירה בתוך בתים במהירות של עד 320 מגה-בייט. מדובר בשימוש בחוטי הנחושת של הטלפוניה ובחוטי החשמל שקיימים בבתים לצורך העברה מהירה של וידיאו, קול ונתונים בין חדרים ומשתמשים.

למרות שה"סקס-אפיל" הראשוני של עסקה אפשרית עם מלאנוקס, להקמת חברת שבבים ישראלית גדולה, היה קורץ, הרי שהחיבור של קופרגייט עם סיגמה הגיוני בהרבה מהצד האסטרטגי.

סיגמה, שהוקמה ב-1982, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של כ-390 מיליון דולר. החברה מפתחת שבבים שמיועדים לתחום האלקטרוניקה הצרכנית ומרחב המחיה שלה הוא התקני התקשורת והמדיה הביתית, השוק אליו פונה גם קופרגייט. מלאנוקס לעומת זאת, פעלה בשוק שונה, זה של התקשורת הארגונית.

סיגמה, אותה מנהל ת'ין טראן, פועלת בעיקר בתחום ה-IPTV, שאחראי לכ-76% ממכירות החברה בחצי הראשון של השנה, כלומר כ-77 מיליון דולר.

לטענתה, היא הספקית היחידה של מערכות שבבים ותוכנה לממירים שמנהלים את השידורים בבתים, תחום אליו גם פונה קופרגייט באמצעות השבב שהיא מפתחת לתקשורת פנים-ביתית.

הסינרגיה בין החברות היא כמעט מושלמת, מכיוון ששבב התקשורת של קופרגייט שוכן בממירים שמספקת חברת התקשורת AT&T ללקוחות שירות ה-IPTV שלה, לצד השבב שמספקת סיגמה. לקוחות שתי החברות הן ענקיות ציוד התקשורת, כגון סיסקו ומוטורולה.

הקריסה של סיגמה

סיגמה הייתה בעבר חברה גדולה בהרבה. היא הגיעה לשווי של כ-2 מיליארד דולר בתחילת 2008, בעקבות ההייפ סביב תחום ה-IPTV שיצא אז לדרך. אבל במשך השנה שאחריה קרס שווייה בכ-90%.

המשבר וההתפכחות מאימוץ מהיר של מערכות IPTV , היכה בהתאם גם במכירות החברה, שצנחו לכ-51 מיליון דולר ברבעון השני של 2009.

למרבה האירוניה, סיגמה היא מעין תמונת ראי של מלאנוקס מבחינת תחום הפעילות, אבל דומה לה מהצד התפעולי. לשתי החברות יש מעט מעל ל-200 מיליון דולר בקופה, מבנה פיננסי איתן, ושתיהן מעסיקות כ-300 עובדים. מהצד של השוק, שתיהן מסתכלות כל הזמן מעבר לכתף על מתחרה אחת עיקרית שהן עתידות להיתקל בה ב-2010, כל אחת מהכיוון שלה - ברודקום.

בקרן תמיר-פישמן הציבורית, שמחזיקה בכ-31% ממניות קופרגייט, סיפקו בכל דיווח רבעוני בשנה האחרונה הערכות שווי ותרחישים שונים לגבי עתידה של קופרגייט.

בהקשר לזה מעניין לציין, כי בדיווח הרבעוני האחרון טיפס שווייה המשוער של קופרגייט לכ-200 מיליון דולר. כרגע קשה עדיין להעריך בדיוק כיצד תראה העסקה המתוכננת. סביר שסיגמה, שביצעה שתי רכישות של פעילויות בשנה האחרונה, לא תרוקן את יתרת המזומן שבקופתה, ותעדיף עסקה שמשלבת גם רכיב גבוה של מניות.

לצד תמיר פישמן, מחזיקות בקופרגייט גם הקרנות אתגר, כרמל, מוטורולה ונצ'רס, טכננופלס ו-ETV. עד היום הושקעו בחברה כ-25 מיליון דולר.

גל מיזוגים בתחום

גם בשוק שבו פועלת קופרגייט התרחשו מספר דרמות בשבועות האחרונים. אחת המתחרות העיקריות של החברה - Intellon , שמפתחת שבבים לתקשורת מהירה על-גבי חוטי החשמל, נרכשה בידי אתרוס תמורת 240 מיליון דולר. רכישה זו, יש בה להעיד על גל הקונסולידציה בתחום.

כמו-כן, שווייה של חברת Entropic, שמפתחת טכנולוגיה מקבילה לתקשורת מהירה בבתים (MoCA), כמעט והושלש מאז חודש מארס לכ-200 מיליון דולר כיום.