חדשות רעות לרדויז'ן: סיסקו רוכשת את טנדברג

הנזק הפוטנציאלי לרדויז'ן: פגיעה במכירות לסיסקו, שמהוות כ-40% מסך הכנסותיה

רכישת ענק שמבצעת סיסקו מהווה בשורה רעה מאוד לרדויז'ן הישראלית. סיסקו הודיעה על רכישת Tandberg הנורבגית, ספקית פתרונות בתחום הווידאו, תמורת 3 מיליארד דולר, וההשפעה הצפויה על רדויז'ן עלולה להיות ירידה חדה בהכנסות, מכיוון שסיסקו אחראית על קרוב ל-40% מהכנסות החברה. רדויז'ן מקבוצת רד, בניהולו של בועז רביב רדויז'ן מפתחת מוצרים להעברת קול, וידיאו ונתונים על גבי רשתות IP. היא נסחרת במקביל בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי של 172 דולר. במהלך יום המסחר, מניית טנדברג זינקה ב-12% באוסלו, בעוד שמניית רדויז'ן נפלה בתל-אביב ב-15.5%.

"בתחום הווידאו יש שני שווקים - שוק ה-endpoint (נקודות הקצה) ושוק התשתיות", מסביר האנליסט יונתן קרייזמן מבית ההשקעות אוסקר גרוס. "שוק התשתיות, שבו רדויז'ן פועלת, הוא למעשה פועל יוצא של שוק נקודות הקצה. סביר להניח שמי שקונה ציוד קצה מטנדברג או מהמתחרה שלה פוליקום, יקנה מהן גם את התשתיות". לדבריו, טנדברג חולשת על כמחצית מנתח השוק ופוליקום על 30%, ויתר השוק נשלט על-ידי שחקניות קטנות יותר, שהן הלקוחות של רדויז'ן.

"רדויז'ן נבנתה סביב סיסקו, ובערך חצי מההכנסות שלה בתחום ה-Video Conferencing מגיע מסיסקו", מציין קרייזמן. "הנזק בהנחה שסיסקו תחליף את רדויז'ן בפתרונות עתידיים הוא שחצי מההכנסות בתחום עומדות בסימן שאלה". קרייזמן מוסיף שלא מדובר בהפתעה מרעישה, ובכל מקרה הפגיעה תיקח זמן. "ייקחו מספר רבעונים להטמיע טכנולוגיה למוצרים, אבל בטווח הבינוני והארוך המשמעות לרדויז'ן יכולה להיות הרת אסון", הוא אומר. להערכתו נסתם הגולל על האפשרות שסיסקו תרכוש מתישהו את רדויז'ן.

בית ההשקעות RBC, שותפו של תמיר פישמן הישראלי, הוריד היום את המלצתו לרדויז'ן מתשואת שוק לתשואת חסר, ואת מחיר היעד מ-10 ל-7 דולר - נמוך ממחיר השוק. האנליסטים דניאל מירון וטום ארליך כותבים כי "סיסקו הופכת מחבר לאויב".

לעומת זאת, גורם בשוק מציין שחלק מההכנסות של רדויז'ן מסיסקו הם מטכנולוגיות שאין לטנדברג. במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו הכנסות רדויז'ן ב-37.9 מיליון דולר וההפסד הנקי שלה עמד על 401 אלף דולר (רווח נקי של 2.1 על בסיס Non-GAAP). האם הרכישה תגרום לתזוזות נוספות ומהלכי קונסולידציה נוספים בשוק, ותשים גם את רדויז'ן על המדף? את זה עוד נותר לחכות ולראות.