מנוע צמיחה חדש: גוגל מחפשת את הדולרים של הוליווד

רוצים לצפות בטריילר לסרט? לגוגל יש בדיוק את מודעת החיפוש לכך ■ תעשיית הבידור אמנם מגלה באיחור את החיפוש בווידיאו ברשת, אבל זה עשוי להיות מנוע הצמיחה השיווקי שלה בשנים הקרובות

לא מפתיע לגלות כי המושגים "ג'ון יוז" ו"ממזרים חסרי כבוד" היו מונחי החיפוש המובילים במנוע החיפוש של גוגל בחודש האחרון. מה שכן מפתיע: חיפושים המתייחסים לסרטים, משחקים, מוזיקה, טלוויזיה וידוענים מהווים אמנם אחוז ניכר מהתנועה בגוגל, אך תעשיית הבידור עצמה משתמשת מעט בכלים של גוגל.

גוגל מנסה לשנות את הנתון הבעייתי הזה על-ידי עדכון מודעות החיפוש הטקסטואליות שלה בכלי הווידיאו. החברה מציעה לקבוצת מפרסמות מובחרת מתחום הבידור - ובה החברות מירמאקס, אלקטרוניק ארטס, דיסקאברי וטרוול צ'אנל - לינקים שהיא מכנה "וידיאו פלוס בוקסה" מתחת למודעות מילות המפתח הסטנדרטיות שלה.

הכוונה היא לתת למפרסמות דרך נוספת להעלות דוגמיות (סמפלים) וקדימוני וידיאו לרשת, דבר הנחשב כיום על-ידי מרבית האולפנים כמכשיר היכול לנבא בוודאות רבה הצלחת סרטים או תוכניות טלוויזיה עתידיים.

אלקטרוניק ארטס, למשל, קנתה מודעת חיפוש וידיאו בכדי לקדם את הסרט הבא בסדרת Need for Speed, ומירמאקס ניסתה לקדם בעזרת מודעות חיפוש הווידיאו את הקדימון לקומדיה שלה בכיכוב ג'ייסון בייטמן. גוגל רושמת קליק ומקבלת תשלום כאשר הגולש צופה ב-10 שניות וידיאו לפחות או מקליק באתר.

גוגל החלה להציג קטעי וידיאו במסגרת תוצאות החיפוש כבר ב-2007, ומודעות וידיאו בקטגוריות מסוימות עשויות להיראות כהמשך ישיר לכך. בגוגל אף מאמינים כי הווידיאו יעזור לקירוב החיפוש לתחום הבידור, תחום שעד כה טרם אימץ את החיפוש כמכשיר שיווק כפי שעשו תעשיות אחרות.

מהי כוונת הגולש?

מנתוני חברת הניתוח Hitwise עולה כי רק 2.66% מהתנועה לאתרים הקשורים לבידור הגיעה מקישורים בתשלום לגוגל ב-4 השבועות האחרונים, זאת לעומת 14.6% מהתנועה לאתרים הקשורים לגיימינג. "דף התוצאות של מנוע החיפוש לא עשה עד כה רושם רב על תעשיית הבידור, ולמעשה על יצרניות התוכן באשר הן, כולל הטלוויזיה והסרטים", אומר קווין לי, מנכ"ל חברת שיווק החיפוש דידיט.

חלק מהעניין הוא כוונת הגולש: מה בדיוק מחפש האדם המקיש, למשל, "ג'ניפר אניסטון"? והחלק השני הוא האסטרטגיה: חברות הבידור מחפשות שקהלים חדשים ינסו את מוצריהן כל הזמן, בעוד המחפשים יודעים בדרך כלל בדיוק מה הם רוצים.

גוגל, מצידה, מעוניינת עדיין לשכנע את יועצי תעשיית הבידור כי הם מוציאים מעט מדי כסף על החיפוש, וכי מודעות הווידיאו יעזרו לה לקדם קדימונים למשחקי וידיאו ולתוכניות טלוויזיה.

התנועה בחיפושי הבידור גדלה לאט-לאט. החיפוש אחר מונחי טלוויזיה בגוגל - למשל שמות רשתות ותוכניות כגון "אבודים" (Lost) - עלו ב-30% במחצית הראשונה של שנת 2009.

"אנחנו רוצים לקשר את המשתמשים הללו עם מה שהמפרסמות מנסות לקדם, ויש מקרים שבהם הווידיאו עושה זאת בדרך הטובה ביותר", אומר אדם סטיוארט, מנהל תחום התקשורת והבידור בגוגל.

תעשיית הקולנוע מוציאה כסף רב בניסיון להפיץ את קדימוני הסרטים ברשת, הן ברשתות פרסום מקוונות והן באתרי התעשייה עצמה. הוספת קטעי וידיאו אלה לתוצאות חיפוש עשויה לעודד את הגולשים להיכנס לאתר קידום הסרט.

"המטרה העיקרית במרבית הזמן היא לגרום לאנשים לצפות בקטעי הווידיאו, ופשוט לגרום לכך לקרות צעד אחד קודם", אומר דייויד ברקוביץ, המנהל את תחום המדיה החדשה בחברת 360i.

מתאים גם לקידום תוכניות טלוויזיה

טרוול צ'אנל ניסתה אף היא להשתמש במודעות חיפוש בווידיאו, ומרוצה בסך-הכל מהתוצאות עד כה. רשת הטלוויזיה השתמשה בהן לקידום מספר תוכניות, ובהן "Man vs. Food".

לדברי פיט דורוגוף, ראש מחלקת השיווק הדיגיטלי בטרוול צ'אנל, שיעור ההקלקות על מודעות הפרסום לתוכנית זו עלו מ-2.18% בשימוש במודעות טקסט בלבד בחודש ינואר ל-6.34% בחודש אוגוסט, כשהחלו להשתמש במודעות וידיאו לצד מודעות הטקסט. "אנו קונים מושגי חיפוש סביב עולם הטאלנט, האוכל ואתרי התיירות המרכזיים", אומר דורוגוף.