החשיפה של דניה סיבוס לאפריקה - 1.26 מיליארד שקל

בדומה לאפריקה נכסים, גם דניה סיבוס דיווחה היום על חשיפתה לאפריקה - בעקבות בקשת רשות ני"ע ■ 46% מהכנסות דניה סיבוס במחצית הראשונה היו קשורות לאפריקה, וכך גם 35% מצבר ההזמנות

דניה סיבוס , חברה בת של אפריקה ישראל , מצטרפת היום (ה') לאפריקה נכסים ומדווחת על חשיפתה לקבוצת אפריקה. לא מדובר בצעד של שקיפות מצד דניה סיבוס כלפי המשקיעים, אלא היענות לבקשת רשות ניירות ערך, אשר פנתה לחברות הבנות בקבוצה וביקשה מהן לדווח על חשיפתן לאפריקה בעקבות הודעת החברה האם כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.

מוקדם יותר היום קיבלו המשקיעים טעימה קטנה מחשיפתה של דניה סיבוס לאפריקה ישראל, כאשר החברה הודיעה כי תשלים את פרויקט הדגל של החברה במוסקבה ("מול אוף מוסקו") תמורת כ-11 מיליון דולר. ובכן, נראה כי החשיפה של דניה סיבוס לאפריקה אכן מהותית, או במילותיה של דניה סיבוס: "לחברה תלות בעבודות המבוצעות על ידה עבור חברות מקבוצת אפריקה ושותפויות בהן היא נוטלת חלק. חלק ניכר מהכנסותת החברה נובע מעבודות המבוצעות עבור חברות מקבוצת אפריקה". דניה סיבוס אף מדגישה כי הרעה במצבה הפיננסי של אפריקה עלולה "להשפיע לרעה על היקפי הפעילות העתידיים של החברה".

ונעבור למספרים: במחצית הראשונה של השנה, 46% מהכנסות דניה סיבוס היו קשורות לחברות מקבוצת אפריקה ישראל, כלומר סכום של 471 מיליון שקל. יש לציין כי שיעור ההכנסות הקשור באופן ישיר לאפריקה לא היה מהותי. כמו כן, בהתבסס על הדו"חות הכספיים של החברה למחצית הראשונה של השנה, 32% מסעיף הלקוחות במאזן החברה קשור לקבוצת אפריקה (כ-150 מיליון שקל). מתוך סכום זה, היקף הלקוחות המיוחס להסכמים בהם אפריקה ישראל היא שותפה ישירה מהווה כ-6%, כלומר כ-30 מיליון שקל.

צבר ההזמנות הוא סעיף חשוב בכל דו"ח כספי של חברה, שכן הוא מעיד על הכנסות עתידיות. במקרה של דניה סיבוס, 35% מצבר ההזמנות שלה קשור לקבוצת אפריקה, כלומר היקף של 608 מיליון שקל.

מה יהיה עם הערבויות?

אך כאן לא מסתיימת החשיפה של דניה סיבוס לאפריקה. לאורך השנים, אפריקה ישראל תמכה בחברות הבנות בקבוצה והעמידה להן ערבויות בביצוע פרויקטים שונים. כך היה גם בדניה סיבוס. אולם בעקבות ההרעה במצבה של אפריקה, דניה סיבוס מזהירה ממצב שבו מזמיני העבודות לא יסתפקו בערבויות של אפריקה וידרשו מדניה סיבוס ערבויות תוך שימוש במקורותיה העצמאיים - מה שיפגע בפעילותה. הערבויות שהעמידה אפריקה לדניה סיבוס מסתכמות בכ-12.1 מיליון שקל.

פגיעה נוספת שעלולה דניה סיבוס לספוג בגלל החברה האם שלה נוגעת להשתתפותה במכרזים רחבי היקף. מכרזים אלה דורשים לעיתים השתתפות של חברות בעלות איתנות פיננסית, כך שדניה סיבוס נהגה להתפאר בקשר שלה לאפריקה ישראל, כמי שהייתה ידועה באיתנותה הפיננסית עד לפרוץ המשבר הנוכחי. כעת, משהשתנו הזמנים, דניה סיבוס מזהירה כי ייתכן והיא לא תוכל לגשת למכרזים רחבי היקף בעתיד.

דוגמה טובה למכרז רחב היקף בו משתתפת דניה סיבוס הוא פרויקט הרכבת הקלה בת"א, בו היא שותפה ב-40%, או 50.5 מיליון שקל. אפריקה ישראל התחייבה להעמיד ערבויות עבור דניה סיבוס בפרויקט זה, אולם כעת ייתכן מצב בו הסגירה הפיננסית לא תושלם בשל אי יכולתה של אפריקה להעמיד את הערבויות, או לחלופין תושג סגירה פיננסית אך אפריקה תצמצם את הערבויות שעליה להעמיד. המשמעות: השתתפותה של דניה סיבוס בפרויקט הרכבת הקלה בת"א תועמד בסימן שאלה, והיקף החשיפה שלה בפרויקט זה מסתכם ב-20.6 מיליון שקל.