צפוף בצמרת

האם רכישת דש איפקס מהווה רק צעד ראשון מבחינת BRM?

1. שלוש שנים עמדה דש איפקס על המדף. עידו נויברגר הכחיש, ויקטור שמריך הכחיש, אבל בית ההשקעות עמד וחיכה לכל המרבה במחיר. אתמול סוכמה העסקה וקרן ההשקעות brm שבניהול אלי ברקת רכשה את השליטה לפי שווי של 990 מיליון שקל.

בהינתן היקפי נכסי הגמל והנאמנות של דש איפקס, ובהערכת שווי שמרנית כמו שיעור של 3% מקופות הגמל ו-1% מקרנות הנאמנות, ובתוספת פרמיית שליטה, מדובר במחיר ראוי.

אבל רק לפני שנתיים וחצי הייתה על השולחן הצעה דומה. מנכ"ל מנורה, ארי קלמן, שם על השולחן שווי של מיליארד שקל, 28 שקל למניה, ובעלי השליטה סירבו. הם חשבו שהחברה שווה יותר ודרשו 30 שקל למניה. כעת הם הסכימו לאותו מחיר שדחו ב-2007, בזמן שעכשיו דש איפקס הרבה יותר גדולה, כי קרנות הנאמנות גדלו פי 3, ונכסי הגמל הוכפלו.

2. לקרן ההשקעות האחרונה שקנתה בית השקעות קראו מרקסטון, וכולנו יודעים איך זה נגמר. המקרה של BRM שונה. דש איפקס הוא גוף פעיל, חזק ובעל מוניטין, אבל תחת הבעלות של קרן השקעות לדש יש חיסרון מובנה.

תחת הרגולציה של ידין ענתבי בתי ההשקעות נעים בשנתיים האחרונות בשני כיוונים מנוגדים, ונוצרים שני גושים נבדלים. מצד אחד, גופים שהם בחזקת בוטיק כמו ילין לפידות, אנליסט, ו-IBI שמנהלים עד 15 מיליארד שקל.

בצד השני צומחים בתי השקעות גדולים שבבעלות חברות ביטוח, גופי ענק שמנהלים 60 מיליארד שקל ומעלה. ובשוק רצוף זעזועים, לבעלות של חברות ביטוח יש יתרונות רבים: כיס עמוק מאוד, זרוע הפצה של סוכנים ובעיקר פורטפוליו מוצרים מלא - פנסיה, גמל וביטוח חיים.

בתווך נמצאים גופים בינוניים כמו הלמן אלדובי, אלטשולר שחם, ומיטב המאוחדת. להם תהיה בעיה כי אין להם מסה קריטית או כיס עמוק. היוצאת מן הכלל היא פסגות, אבל פסגות גדלה על ידי רכישות, היא מנהלת כבר 114 מיליארד שקל ויצרה מסה קריטית בעיקר בגמל. וגם פסגות מבינה את חולשתה ולכן היא מתרחבת בפנסיה, ורוכשת סוכנויות ביטוח.

אם לחזור לדש איפקס אז למרות שהיא מנהלת כ-40 מיליארד שקל, היא עדיין רק גוף בינוני. אין לה אמא שתוכל להזרים לה מאות מיליוני שקלים אם יידרש. בגמל היא במקום השלישי, אבל פעילות הפנסיה שלה מזערית ואין לה רשת הפצה משלה או מוצרי ביטוח משלימים.

המצב מחמיר בעידן של תיקון 3 ,כשכל המוצרים עוברים בהדרגה להיות קצבתיים, כך שקופת גמל לא משלמת, מוצר הדגל של דש, הופכת למוצר נחות. כבר היום שוק הגמל בבעיה, כי הוא צומח דרך תשואה בלבד, יש בו יותר משיכות מאשר הפקדות ואין כמעט עמיתים חדשים. כך שמול מתחרים עם הורים חזקים כמו חברות ביטוח, דש עומדת לבדה.

שאלת המפתח היא האם רכישת דש איפקס מהווה רק צעד ראשון מבחינת BRM בסדרת רכישות שתהפוך אותה לגוף דומיננטי - כמו זה שאליו הפכה יורק את פסגות - או שזוהי הרכישה היחידה של ברקת. אם האופציה השנייה היא הנכונה, קשה לראות איך דש איפקס מחזיקה מעמד ולא נשחקת בין חברות הביטוח.

3. יו"ר דש איפקס תהיה כנראה גבי רביד כשלצידה יתברג יד ימינה מפסגות אופק, דני זילביגר. רביד, אחת מהמנהלים המוכשרים בשוק ההון, תסיים הרחקה בפועל של שלוש שנים, שנכפתה עליה על ידי יו"ר רשות ניירות ערך דאז משה טרי, ותבוא לשוק רעבה ואמביציוזית. על יכולותיה, כישוריה והישגיה אין עוררין, אבל זה עדיין לא מינוי פשוט.

רביד היא מנהלת דומיננטית שמעולם לא הייתה יו"ר, אלא כיהנה רק כמנכ"ל. היא לא הטיפוס שישב בישיבות דירקטוריון ויבוא מדי פעם למגדל דיסקונט לבדוק מה חדש. רביד תהיה מעורבת, יוזמת ואסרטיבית. איך יסתדרו איתה שמריך ונויברגר שעד כה פעלו בעצמאות מוחלטת? איך יסתדר איתה לוינסון שאוהב להיות בעל הבית? אלו שאלות שהתשובה עליהן תקבע את איכות החיים בדש איפקס. *