נתוני תעסוקה מאכזבים: בספטמבר נגרעו 263 אלף משרות

הצפי היה לירידה של ל-175 אלף ■ שיעור האבטלה בארה"ב עלה ב-0.1% ל-9.8% בהתאם לציפיות, הגבוה מזה 26 שנה ■ אכזבה גם מנתון ההזמנות ממפעלים שצנח ב-0.8% לעומת צפי כי ישאר ללא שינוי

נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש ספטמבר הצביעו על גריעה של 263 אלף משרות לעומת צפי לגריעה של 175 אלף משרות במגזר הלא חקלאי, ירידה לעומת נתוני החודש הקודם ששופרו במקצת והצביעו על גריעה של 201 אלף משרות לעומת פרסום קודם של 216 אלף משרות.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מגיבים בהתחזקות הירידות שמסתכמות בכ-1.25% לעומת ירידה של 0.3% לפני פרסום הנתון, על רקע האכזבה מנתוני התעסוקה.

שיעור האבטלה בארה"ב עלה ב-0.1% ל-9.8% בהתאם לציפיות, רמת אבטלה זו הינה הגבוהה ביותר שנרשמה בארה"ב מזה 26 שנה. .

בספטמבר עלה שיעור ההשתכרות לשעת עבודה ב-2.5% במונחים שנתיים לעומת צפי לעלייה של 2.6%. ובמונחים שנתיים עלה נתון זה ב-0.1% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. את הנתון לחודש אוגוסט עדכן משרד העבודה האמריקני לעלייה של 0.4% לעומת פרסום קודם של 0.3%.

מספר שעות העבודה השבועיות בארה"ב הסתכם ב-33 שעות לעומת צפי ל-33.1 שעות.

לאחר פתיחת המסחר פורסם נתון ההזמנות ממפעלים שהצביע על כך שבאוגוסט ירדו ההזמנות ב-0.8% לעומת צפי כי יוותרו ללא שינוי. נתוני החודש הקודם עודכנו מעט כלפי מעלה לעלייה של 1.4% לעומת פרסום קודם ביולי של 1.3%.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר בתגובה לנתוני התעסוקה בארצות הברית: בלימת הנסיגה בשוק העבודה בארה"ב תהייה איטית מאוד. הריבית תישאר ברמתה הנמוכה חודשים ארוכים קדימה.

לדבריו "הנתון המאכזב לא הפתיע", שכן קדמו לו נתונים מאכזבים שפורסמו אתמול ושלשום. סקר ADP הראה שמספר המשרות שנגרעו במגזר הפרטי ירד ב 254,000 בחודש ספטמבר, ב 42,000 יותר מההערכות שהיו קודם לכן, ומספר דורשי האבטלה החדשים בשבוע שחלף, 551,000, היה גבוה ב 21,000 מההערכות. מדד נוסף מספר מודעות הדרושים המקוונות הצביע על שיפור קל בלבד בחמשת החודשים האחרונים.

בלימת הנסיגה בשוק העבודה בארה"ב תהייה איטית מאוד. במבט קדימה, עושה רושם שבלימת הנסיגה בשוק העבודה בארה"ב אולי החלה, אך היא תיארך זמן רב ותהייה איטית מאוד. ניתן ללמוד זאת מצד המעסיקים והעובדים כאחד. מבחינת המעסיקים, סעיף התעסוקה במדד מנהלי הרכש בתעשייה מתכווץ זה 14 חודשים ובספטמבר התחזקה הירידה בו. סעיף זה עומד על 46.4 נקודות, כשלפי ניסיון העבר, על מנת שמספר השכירים בתעשייה יגדל, צריך הניקוד להיות גבוה מ 49.7.

כמו כן, רק 3 מ 18 ענפי התעשייה שהשתתפו בסקר דיווחו על קליטת עובדים נטו. מבחינת משקי הבית, סקר אמון הצרכן האחרון הצביע על כך ש 23% מהנשאלים צופים שבששת החודשים הבאים יקטן מספר המשרות הזמינות ו 18% בלבד מאמינים שמספרן יגדל. התאוששות בארצות הברית תחלחל באיטיות רבה להוצאות משקי הבית והתעסוקה ועד אז לא תייצר לחצים אינפלציוניים.

מדד התעסוקה של מכון המחקר Conference Board, המספק תמונה משוקללת, נמצא בקו ירידה ובחודש אוגוסט 2009 הייתה בו ירידה בת 18.5% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. לדברי עורכיו, מספר המשרות לא יגדל עד סוף השנה ונראה שההתאוששות בארצות הברית לא תורגש כמעט בשוק העבודה.

גם הבנק הפדראלי ער לכך ובהודעת הריבית האחרונה נכתב שהוצאות משקי הבית תמשכנה להיות מרוסנות על ידי הגריעה הנמשכת במספר המשרות (וגורמים נוספים). עדות לכך קיבלנו מדיווחים של חברות כלי רכב בארה"ב, שמכירותיהן קטנו בספטמבר, לאחר שמבצע גרוטאות תמורת מזומן הגיע לסיומו.

במצב דברים זה, מתרחק המועד בו תורגש בלימת הנסיגה בכלכלה האמריקאית בהוצאות משקי הבית. כמו כן נראה כי פער התוצר במשק האמריקאי (המרחק בין התוצר הפוטנציאלי לתוצר בפועל) ימשיך להיות רחב ויבלום, בתקופה הנראית לעיל, לחצים אינפלציוניים. הריבית ותשואות הפדיון תישארנה נמוכות חודשים ארוכים קדימה. לכן, ריבית ה Fed תוכל להישאר ברמתה הנמוכה הבלתי רגילה חודשים ארוכים קדימה.

הדעת נותנת שתשואות הפדיון על איגרות החוב הממשלתיות ל 10 שנים (המהוות אמת מידה לאג"ח דומות ברחבי העולם וכמובן גם אצלנו) תמשכנה להיות נמוכות, על אף הגירעון המאמיר בתקציב ממשלת ארצות הברית וגיוסי העתק המבוצעים בשל כך. חברות המשווקות את מרכולתן לחו"ל עשויות להציג תוצאות טובות יותר מחברות המתמקדות בשוק האמריקני.

ההשפעה על הדולר אינה חד משמעית. לפי ניסיון החודשים האחרונים, לנתון התעסוקה לא תהייה השפעה חד משמעית על הדולר, שכן מחד, הוא מצביע על רפיון כלכלי, המדגיש את יתרונותיו של המטבע האמריקאי כמטבע חוף מבטחים, אך מנגד, הוא מרחיק תרחיש של העלאת ריבית בארה"ב, ומדגיש בכך את חסרונותיו כמטבע בעל ריבית נמוכה עד אפסית. ההשלכות בארץ.

איגרות החוב הממשלתיות הלא צמודות, בדגש על מח"מ בינוני ארוך לפדיון, תקבלנה תמיכה מסוימת מנתון זה, שכן כתוצאה ממנו אין להניח שתירשם ירידה בהפרש תשואות הפדיון בינן לבין האג"ח האמריקניות. לגבי שער השקל כנגד הדולר, נראה כי יהיה צורך להמתין מספר ימים, על מנת להיווכח כיצד מגיב הדולר בעולם לנתון החדש, ולגורמים הרבים האחרים, הקובעים את שערו כנגד מטבעות הסחר האמריקניים. איגרות החוב שהנפיקו חברות עלולות להינזק מכך שהנתון שב ומכרסם בסנטימנט הכלכלי, שהיה בקו שיפור לאחרונה.