אנחנו מבטיחים, אתם מתחברים

מועצת הכבלים והלוויין עסוקה בהכנת רשימות פופוליסטיות של שידורים שהיא מחייבת להעביר ב"ערוצים פתוחים", ומזניחה את התפקיד הנוסף שלה: להגן על מי שמשלם ממיטב כספו כדי לרכוש את ערוצי הפרימיום

כשהייתי ילד, הייתי פוגש מדי קיץ בים את "הלו ארטיק!". בריון שזוף עם כפכפי אצבע, חולצת כפתורים פתוחה וכובע קש רחב, שהיה מתרוצץ בחופים עם ארגז קלקר, ושואג לכל עבר: "הלו ארטיק! קאסטה וניל! טילון שוקולד! בננה מצופה!". כשהיית ניגש אליו, מפנטז על אחת מגלידות השמנת שהוא הבטיח רק לפני רגע, הוא היה מניח את הארגז על החול, ומסנן בנבזות: "נגמר ילד, נשאר לי קרח לימון. אולי תנסה משמש?". בסוף השבוע האחרון פגשתי שוב את "הלו ארטיק!". הפעם אצלי בסלון. במקום ארטיקים שוברי שיניים, הוא מוכר עכשיו ערוצי ספורט בתשלום. ההבטחות השקריות לא השתנו.

זה התחיל לפני כשבועיים. חברת צ'רלטון, מפעילת הערוצים ספורט 1 וספורט 2, פרסמה הודעה חגיגית על רכישת זכויות השידור של הליגה הספרדית בכדורסל. זאת בהחלט היתה בשורה מרעננת. מלבד העובדה שליאור אליהו ישחק השנה בקאחה לאבורל, הליגה הספרדית היא ליגת הכדורסל הטובה באירופה.

באותה הודעה דיווחה צ'רלטון שתשדר גם את משחקי הסופר-קאפ הספרדי - טורניר פתיחת העונה היוקרתי של הליגה שנערך בסוף השבוע האחרון (2-3.10) - שבו לקחה חלק לאבורל. המטרה: לפתות את חובבי הכדורסל בסוכריה כדי שיקדימו ויתחברו לערוצים לפני פתיחת הליגה. עד ליום רביעי בלילה ההבטחה לשדר את המשחקים הופיעה בלוחות השידורים של הלוויין והן באתר החברה. מיותר לציין שעל סמך הקמפיין השיווקי, הקדימו חובבי כדורסל לרכוש את הערוצים. אני הייתי בתוכם.

אלא שהבטחות לחוד ושידורים לחוד. צ'רלטון לא שידרה את משחקי הסופר-קאפ בסוף השבוע. הסיבה הלא רשמית היא שאליהו נפצע במשחק אימון בשבוע שעבר, והוא ייעדר מהמגרשים מספר שבועות. כלומר, אם אליהו לא משחק, אז את מי מעניינים אלה שרכשו את הערוצים רק כדי לראות את אריות היבשת ריאל מדריד וברצלונה?

בצ'רלטון העדיפו לשדר תוכניות סיכום מכובסות של ליגות הכדורגל באירופה וגם קצת האבקות.

הסיפור הזה הוא לא חדש ולא המצאה של צ'רלטון. גם המתחרים מערוצי הפרימיום 5+ גולד ו-5+לייב, הוכיחו בחודש האחרון שהם יודעים איך מתנהגים בלבנט לחובבי הספורט. ערב היורובאסקט, אליפות אירופה בכדורסל, יצאו בערוץ הספורט במסע שיווק אגרסיבי למכירת צמד הערוצים, תוך שהם מבטיחים שידורים ישירים מהאליפות. אלא שלרוע מזלו של מי שרכש את הערוצים כדי לראות כדורסל, שלב ההכרעות בבתים המוקדמים נפל על שני ימי הפתיחה של ליגת האלופות בכדורגל. כל ארבעת הערוצים מבית ערוץ הספורט הופקעו לטובת שידור משחקי כדורגל, ובערוץ ניסו להשתיק מתלוננים עם אפשרות ל"פריצות" למשחקי הכדורסל בערוץ הקיבוץ. 50 דקות על הספה מול הרעמה של מודי והצרחות של מלר ב-5+לייב, הבהירו לצופים שהפריצה היחידה שהם יקבלו תהיה של הדיסק בגב.

זה מוביל אותנו לאשם העיקרי במצב האבסורדי שנוצר - הרגולטור. מועצת הכבלים והלוויין עסוקה בהכנת רשימות פופוליסטיות של שידורים שהיא מחייבת להעביר ב"ערוצים פתוחים", ומזניחה את התפקיד הנוסף שלה: להגן על מי שמשלם ממיטב כספו כדי לרכוש את ערוצי הפרימיום. אלה שמבינים שעל עושר של תכנים ייחודיים צריך לשלם, אבל מקבלים יחס צרכני סוג ז' שנייה אחרי שהם התחברו לערוצים שמבטיחים להם עולם ומלואו.

תגובות: צ'רלטון, ערוץ הספורט, מועצת הכבלים והלוויין

■ מצ'רלטון נמסר בתגובה: "מאוד רצינו לשדר את הסופרקאפ ומאוד התאכזבנו מפציעתו ואי השתתפותו של ליאור במשחקים, ומכיוון שהערוצים הינם עמוסי תכני פרמיום ובימים ובשעות המשחקים התקיימו במקביל מספר רב של אירועים אטרקטיביים בדמות משחקי הליגה האנגלית, איטלקית וליגת העל המקומית, הוחלט על אי שידור המשחק. קהל צופי הליגה הספרדית יוכל לצפות בשידורי הליגה הספרדית בקרוב, ובכוונתנו לשדר כמה שיותר משחקים בכפוף לאילוצי לוח השידור העמוס שלנו".

■ מערוץ הספורט נמסר: "ערוץ הספורט שידר מספר חסר תקדים של 34 משחקים ממפעל היורובאסקט (וזאת בנוסף למשחקי נבחרת ישראל ששודרו בערוץ 1), בסדר גודל הפקתי ותוכניתי שמעולם לא היה קודם לכן במפעל זה. בימים שלישי ורביעי נערכו מחזורי ליגת האלופות בהם שידר ערוץ הספורט שידורים ישירים בכל ארבעת ערוציו, לרבות ערוץ הקיבוץ. יצויין כי שקלנו פריצות למשחק המתקיים במקביל לשידורי ליגת האלופות, אולם הדבר לא היה אפשרי מאחר וכל מקלטי השידור המצויים ברשותנו שימשו לקליטת שמונה משחקים שחלקם שודרו בשידור ישיר וכולם שולבו בפריצות בערוץ הקיבוץ. בכל מקרה לא הבטחנו לצופים פריצות למשחק מהיורובאסקט.

"יש לציין כי החוויה של חובבי הכדורסל בחודש השידורים של היורובסקט הייתה נדירה וחסרת תקדים, ואנו גאים על כך שהצלחנו להרים את המפעל הזה ולקדם אותו בקרב חובבי הספורט בישראל".

■ ממועצת הכבלים והלוויין נמסר: "התלונות ייבדקו".