מנכ"ל טויוטה: החברה מצויה צעד אחד לפני "כניעה לאי-רלוונטיות או מוות"

כך אמר מנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה ■ החברה ספגה בשנת העסקים שעברה הפסד של 4.55 מיליארד דולר כאשר מכירות הרכב בעולם צנחו

טויוטה , יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, מצויה צעד אחד בלבד לפני "כניעה לאי-רלוונטיות או מוות", אמר שלשום (ו') נשיא החברה, אקיו טויודה, כשהוא מצטט את מומחה הניהול ג'ים קולינס, שמדבר על תהליך ב-5 שלבים של חברות ענק.

דבריו של טויודה לעיתונאים בטוקיו משקפים את תחושת המשבר של החברה, שספגה בשנת העסקים שעברה הפסד של 437 מיליארד ין (4.55 מיליארד דולר בשער חליפין של 96 ין לדולר) כאשר מכירות הרכב בעולם צנחו. טויודה גם מתח במרומז ביקורת על מדינות ההתרחבות המהירה של קודמיו בתפקיד.

טויודה אמר לכתבים שטויוטה כבר עברה את שלושת השלבים הראשונים בהידרדרות שעליהם מצביע קולינס - "גאווה שנובעת מהצלחה", "רדיפה לא ממושמעת אחרי יותר" ו"הכחשה של סיכונים" - וכעת היא בשלב הרביעי של "מאבק היחלצות". הוא הוסיף שלא יוכל להציל את החברה במו ידיו, והוא זקוק לשם כך לעזרת כל עובדי טויוטה.

אי-נחת גוברת

טויודה, שהוא הצאצא הראשון למשפחת המייסדים שמנהל את הקבוצה מאז מחצית שנות ה-90, נכנס לתפקיד המנכ"ל ביוני השנה, כשהוא מתחייב לסגנון ניהול זריז יותר ופחות הדוק. רק לפני שנה חגגה טויוטה רווחי שיא כאשר היא עקפה את ג'נרל מוטורס והפכה ליצרנית הרכב המובילה בעולם.

על אף שהיא העלתה את תחזיותיה באוגוסט, טויוטה צופה עדיין הפסד של 450 מיליארד ין השנה. "שער החליפין של הין גרוע מאוד. יהיה קשה להחזיר את טויוטה לרווח רק על-ידי הגדלת מכירות כלי הרכב", אמר טויודה.

דבריו משקפים אי-נחת גוברת אצל התעשיינים היפנים מכך שהממשלה הניחה לין היפני להתחזק בצורה דרמטית בשנה האחרונה. לדבריהם, התחזקות הין שוחקת את כוח התחרות שלהם מול יריבים בדרום קוריאה ובסין, בדיוק כאשר הביקוש העולמי לכלי רכב חדשים צונח.

מנגד, יש אנליסטים שמבטלים את טענות היצואנים בנוגע למטבע החזק, ומציינים שכאשר לוקחים בחשבון את הדפלציה שהיתה ביפן בעשור האחרון, הין כמעט לא נחלש, ואפילו נחלש השנה מול סל מטבעות של עמיתות סחר.

הירוהיסה פוג'י, שר האוצר החדש בממשלה שהרכיבה לראשונה המפלגה הדמוקרטית ביפן, הבהיר שהוא מתנגד לכל "פיחות תחרותי" של הין, והוא רואה יתרונות בצד אתגרים במטבע חזק, ומטיל ספק ביעילות של ניסיונות להתערב בשוקי המטבע.