הייעוץ הפנסיוני בבנקים הבינוניים נכשל: רק 70 אלף לקוחות

היעד שהגדירה רשות ההגבלים - 150 אלף לקוחות בשנה ■ היועצים הפנסיוניים יעצו רק לגבי 2% מנכסי החיסכון הפנסיוני של הציבור

הבנקים הבינוניים נכשלו בייעוץ הפנסיוני, כך עולה מבדיקת "גלובס". על פי הבדיקה, לאחר כמעט שנתיים של ייעוץ, היקף הלקוחות המקבלים ייעוץ מהבנקים הגיע ל-70 אלף לקוחות בלבד עם נכסים בהיקף הנאמד ב-9 מיליארד שקל, כ-2% מנכסי החיסכון הפנסיוני של הציבור. היעד שהגדירה בשנת 2007 רשות ההגבלים העסקיים היה 150 אלף לקוחות בשנה.

הבנקים הבינוניים קיבלו את היתר הייעוץ הפנסיוני החל מקיץ 2007. הבנק הראשון היה מזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס, הבינלאומי החל לייעץ בפברואר 2008 ובנק דיסקונט בניהולו של גיורא עופר, חודש אחריו.

גילוי נאות

הבינלאומי ודיסקונט מפרסמים בדו"חות גילוי נאות לגבי היקף הפעילות, לכמה לקוחות ניתן ייעוץ ומה היקף נכסי הלקוחות. בניגוד להם, מזרחי טפחות אינו נותן גילוי נאות לפעילותו בתחום הייעוץ ואינו מפרסם נתונים רשמיים. ההערכות הן כי היקף הלקוחות המיועצים של מזרחי טפחות עמד בסוף הרבעון השני על 26 אלף.

קצב מואץ

דיסקונט מדווח כי עד סוף 2008 ייעץ ל-20 אלף לקוחות, כלומר ל-2000 בחודש בממוצע, כאשר היקף הנכסים בדצמבר 2008 עמד על 3.2 מיליארד שקל, כלומר 160 אלף שקל לתיק ממוצע. במחצית הראשונה של 2009 המשיך דיסקונט להתקדם באותו קצב והגיע ל-33 אלף לקוחות. נכסי הלקוחות שניתן להם ייעוץ הסתכמו ב-4.3 מיליארד שקל, כלומר הלקוח הממוצע שקיבל ייעוץ במחצית 2009 הגיע עם תיק של 85 אלף שקל. לכן, היקף התיק הממוצע של לקוח בדיסקונט ירד ל-130 אלף שקל.

הבינלאומי , בניהולה של סמדר ברבר-צדיק, מדווח כי בשנת 2008 ייעץ הבנק ל-6000 לקוחות, כלומר כ-550 בחודש בממוצע. היקף הנכסים עמד בדצמבר 2008 על 1.3 מיליארד שקל, כלומר כ-216 אלף שקל לתיק ממוצע.

במחצית 2009, לאחר שהצטרפו לייעוץ בנקים נוספים מהקבוצה - אוצר החייל ופאג"י, הואץ קצב הייעוץ. במחצית הראשונה של 2009 מדווח הבינלאומי כי נוספו עוד 5000 לקוחות מיועצים, כלומר כ-800 בכל חודש.

הצבירה של נכסי הלקוחות שניתן להם ייעוץ עלתה ל-2 מיליארד שקל, כלומר הלקוח הממוצע שקיבל ייעוץ במחצית 2009 הגיע עם תיק של 90 אלף שקל. עקב כך, ירד היקף התיק הממוצע של לקוח בקבוצת הבינלאומי ל-180 אלף שקל.

שלב ראשוני

בבנק הפועלים ובבנק לאומי נמצא הייעוץ לשכירים בשלביו הראשונים. בנק לאומי סיים פריסה מלאה של יועצים במחצית 2009 ואילו הפועלים החל במרץ 2009 פיילוט לייעוץ ב-9 סניפים, שהורחב בספטמבר ל-20 סניפים. רק לאחר הפקת הלקחים ייפרש הייעוץ הפנסיוני בהדרגה ב-272 סניפי הפועלים.