ההיי-טק לפי אילן שילוח: המטרה היא דווקא לא אקזיטים

לפני חודשיים נכנס הפרסומאי אילן שילוח לתחום ההשקעות בהיי-טק, כשרכש את חממת לאב-וואן ■ בראיון ל"גלובס", שותפו למהלך, היזם ניר טרלובסקי, משמיע ביקורת על הנעשה בענף - ומסמן מטרה שאפתנית: להקים בתוך 7 שנים 5-7 חברות שיימכרו בעשרות מיליוני דולרים

לפני כחודשים נרכשה חממת Lab-One תמורת 3 מיליון דולר. במסגרת המהלך שונה שמה ל-TheTime, וגם הייעוד שלה - להשקעות בתחומי האינטרנט, המדיה, הבידור והתקשורת.

המהלך הזה היה מעניין משתי סיבות. ראשית, כי בעומק המשבר איש לא מיהר לפתוח את הכיס, ושנית, בשל זהות הרוכשים ומנהלי חברת ההשקעות החדשה, שחקן שלא הכרנו בנוף ההיי-טק קודם לכן: אילן שילוח, היו"ר והבעלים של קבוצת מקאן אריקסון. אליו הצטרף ניר טרלובסקי, יזם שמביא איתו ניסיון בהשקעות היי-טק, ושהפך בעקבות המהלך למנכ"ל דה-טיים.

כיום, הבעלות בחברת ההשקעות מתחלקת בין שילוח, שמחזיק בכ-50% מהמניות; טרלובסקי, שמחזיק בכ-30% מהן; ועוד כ-20% שמוחזקים בידי מנהלים במקאן אריקסון וב-AdsMarket, חברה בינלאומית לפרסום מבוסס תוצאות, בה שותפים בין היתר שילוח וטרלובסקי.

כיום יש לדה-טיים 3 מיליון דולר בקופה ובחמש השנים הקרובות מנהליה מתכננים להשקיע 4-10 מיליון דולר.

"לא קרן ולא חממה"

בראיון בלעדי ל"גלובס", קובע טרלובסקי: "אנחנו לא קרן הון סיכון, כי לא גייסנו קרן. אנחנו לא חממה, כי אנחנו לא משקיעים בחברות בשלבים המוקדמים במטרה למצוא משקיעי המשך מאוחר יותר. אנחנו גם לא אנג'לים, כי אנחנו לא מחפשים להגיע לאקזיט בתוך שנתיים.

"דה-טיים היא חברת השקעות. אנחנו לא מנהלים הון של אחרים, לא גובים דמי ניהול ולא חיים על חשבון המשקיעים. זה עסק חי, שאמור להרוויח, עסק שהוקם על בסיס מודל שאנחנו מקווים שיוכיח את עצמו".

*כיצד המודל עובד?

"המטרה היא לבנות חברות גלובליות. אנחנו לא בהכרח מחפשים אקזיט ענק, אלא חברות עם מחזור מכירות של 60 מיליון דולר בשנה ורווח שנתי של 5 מיליון. אנחנו מקווים שנגיע למצב שבשבע שנים נקים 5-7 חברות כאלה".

השקעות עד 2 מיליון ד'

*איך כחברת השקעות תעשו כסף? תחזירו את ההשקעה?

"חברות רווחיות יכולות לחלק דיבידנד. אנחנו לא מחפשים חברות שרוצות למכור את הטכנולוגיה שלהן לחברות ענק. זה אחד החוליים של התעשייה הזו - חברות מוקמות לא במטרה להיות עצמאיות ורווחיות, אלא כדי להימכר. בתחומי האינטרנט, הסלולר והבידור זה אפשרי לבנות חברה שלא במטרה למכור.

"שלא כמו קרנות ההון סיכון, אנחנו לא מחויבים להשקעות בהיקפים גדולים, כי אנחנו לא צריכים להחזיר כסף למשקיעים בתשואה גבוהה. אנחנו נשקיע סכומים קטנים בחברות שיפנו לעולם הדיגיטלי החדש".

*היזמים לא יעדיפו ללכת למקום שבו ישפכו עליהם מיליוני דולרים?

"היזמים כבר מבינים שזה לא עובד יותר, לקבל השקעה של 15 מיליון דולר רק כדי להגיע להשקת המוצר. אנחנו מדברים כרגע עם לפחות 30 חברות שחושבות כמונו.

"אנחנו רוצים להיות שותפים של היזמים. לכן אנחנו משקיעים באופן הכי ברור, בלי הסכמי השקעה מסובכים ומניות מועדפות. נשקיע בין חצי מיליון דולר ועד 2 מיליון דולר כדי להביא את החברה לתזרים מזומנים חיובי".

טרלובסקי אומר שבדה-טיים רוצים לשבור את הפרדיגמה, לא רק במודל אלא גם בתחומי ההשקעה. לדבריו, "יש מצב קבוע, שמישראל לא יוצאות חברות צרכניות שפונות למשתמשי הקצה, שאנחנו טובים בטכנולוגיה ולא בשירותים ומוצרים.

"אבל אין סיבה שזה יהיה נכון היום, כשיש כלים מקוונים, שמאפשרים לקחת את המוצר עד ללקוח הסופי בעלויות סבירות. זה גם מהיתרונות שלנו, הגישה לכלי הפצה דיגיטליים. לכן לא נתעניין במיזמים שמפתחים טכנולוגיה או קופסאות, אלא בשירותים ומוצרים ללקוח הסופי. אפשר לבנות חברות ולנהל אותן מישראל".

במועצת המנהלים של חברת ההשקעות החדשה יושבים שמות מוכרים, אבל לא בהכרח מתחום ההשקעות. מלבד שילוח, שמשמש גם כיו"ר דה-טיים, נמצאים גם איריס בק, מנכ"לית מקאן; אורי וינהבר, שניהל את חממת לאב-וואן ויהיה אחראי על הפעילות לצד טרלובסקי; שלמה מרקל, סגן נשיא בברודקום; עופר דרוקר, מייסד ומנכ"ל חברת אדס-מרקט; והפרסומאי אודי פרידן.

טרלובסקי החל בכלל בתחום של פיתוח עסקי. הוא היה שותף של רון לאודר בחברת התקשורת RSL, שהוקמה ב-1994. בשנות המשבר הקודם הוא רשם הצלחות עם קבוצת משקיעים, שהשקיעה בחברות תקשורת שנקלעו למצוקה, והיו אז לא מעט כאלה.

"תמיד השקעתי את הכסף שלי ולא של אחרים", הוא אומר. "במקרים מסוימים הייתי חלק מקבוצת משקיעים".

*מה היתרון שלכם כחברת השקעה בתחום? הרי יש עוד גופים שיכולים לתת יותר כסף.

"בסביבה העסקית שאנחנו מכוונים אליה, יש לנו יכולות וקשרים מוכחים. מקאן היא רשת הפרסום הגדולה בעולם. יש לנו יכולת להגיע לשותפים אסטרטגיים. הדלת פתוחה וכך אנו מקבלים פידבק מהיר".

*יש הרבה משקיעים שמתהדרים ברשת של קשרים.

"זו הסיבה שאנחנו פועלים רק בתחומים שאנחנו מבינים בהם. יש את הקשרים, אבל צריך לדעת לא לנצל אותם לרעה ולהביא את מה שהוא מעניין באמת ושיש לו סיכוי. אנחנו לא בונים על הדלתות שייפתחו.

"אנחנו רוצים לאתר ולממן את החברות הטובות ביותר, בלי טובות מאף אחד.

"נצטרך להוכיח שכשנביא חברה מעניינת, נוכל גם למנף את הקשרים. סביר שבחלק מהמקרים ניכשל ובאחרים נצליח. כשפונים למשתמשי הקצה, אין יכולת לדעת בוודאות מה יצליח ומה לא". *