עכשיו זה רשמי: הערת "עסק חי" לחברת הנדל"ן "קבלנים"

למרות זאת, בעל השליטה נהנה משכר בעלות שנתית של 1.8 מיליון ש' ■ בסוף השבוע האחרון, ובאיחור רב, פרסמה חברת הנדל"ן הוותיקה את דו"חותיה לרבעון השני של השנה, ומחזיקי האג"ח לא מצאו בהם תקווה גדולה

לאחר שבשבוע שעבר פרסמנו ב"גלובס" כי קיים ספק לגבי יכולתה של חברת הנדל"ן "קבלנים ", שבשליטת אריה פרידמן ומשפחת ששון, לעמוד בתשלומי האג"ח, הוצמדה לדו"חותיה הערת "עסק חי".

בסוף השבוע האחרון, ובאיחור רב, פרסמה חברת הנדל"ן הוותיקה את דו"חותיה לרבעון השני של השנה, ומחזיקי האג"ח לא מצאו בהם תקווה גדולה: החברה מציגה תזרים מזומנים שלילי של 1.2 מיליון שקל, גירעון בהון החוזר של 39 מיליון שקל והפסד של 7 מיליון שקל.

התוצאות הגרועות הביאו את רואי החשבון של "קבלנים" לצרף לראשונה לדו"חותיה הערת "עסק חי", המשקפת ספק לגבי יכולתה לשרוד. היקף ההתחייבויות של החברה עומד על 85 מיליון שקל, מתוכם כ-40 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, אך בקופת החברה 2 מיליון שקל בלבד. בתקופה האחרונה נערכו מספר פגישות בין המשקיעים לבין הנהלת קבלנים, אך ללא הואיל. עקב כך, החליטו מחזיקי האג"ח בשבוע שעבר להעמיד את הסדרה לפירעון מיידי.

תשלום האג"ח הבא מתוכנן ליוני 2010, אך ספק אם החברה תצליח לעמוד בהחזר החוב בזמן ללא מימוש נכסים במחיר סביר. האג"ח נסחרות כיום בתשואה של קרוב ל-100%.מחזיקי האג"ח טוענים שהחברה הפרה את שטר הנאמנות, וצריכה להעביר כרית ביטחון לנאמן. החברה חולקת על דבריהם, בטענה שהם מבוססים על פרשנות משפטית שגויה.

חלק ניכר מהפרויקטים של החברה נקלעו לסיבוכים משפטיים שנובעים ממשבר הנדל"ן בעולם: בגרמניה, ב-Bad Rippolodsau ובפרויקט ביער השחור, ובנתניה בפרויקט ברחוב גד מכנס. עבור הפרויקט בנתניה קיבלה החברה הלוואה של 17.9 מיליון שקל, אותה היא אמורה לפרוע בחודש ינואר. המלווים הסכימו לדחות את הפירעון, אך דורשים שעד השבוע הבא החברה תשלם חצי מיליון שקל ריבית.

השכר והתיגמול נשארו גבוהים

למרות מצבה הקשה של קבלנים, נהנה פרידמן, המכהן גם כמנכ"ל ויו"ר החברה, בשנה החולפת מעלות שכר של 1.8 מיליון שקל, שכללה מענק בגובה 238 אלף שקל בגין תוצאות החברה - למרות שהן חלשות. מלבד שכר של 128 אלף שקל בחודש, נהנה המנכ"ל גם מרכב צמוד וטלפון סלולרי על חשבון החברה.

מי שאמור לפקח על השכר הגבוה, הוא הדירקטוריון. אולם, שישה מתשעת חבריו קשורים למשפחות פרידמן וששון, שהן בעלות השליטה בחברה.

בשבוע שעבר החליטו מחזיקי האג"ח להעמיד את האיגרות לפירעון מיידי, בהצבעה שתיערך באסיפה המתוכננת ל-18 בחודש.