שוק הרכב ביצע באנג'י

האוצר מנסה להעביר את שיטת שווי השימוש הרציף בכל מחיר אך ועדת הכספים לא פורשת בפניו שטיח אדום

בשבוע שעבר הסתיים רבעון המכירות השלישי של אחת מהשנים הדרמטיות ביותר שידע שוק הרכב בעשור האחרון. השורה התחתונה בנתוני המכירות השנתיים אינה נראית מרשימה. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 נמכרו בישראל 123,848 כלי רכב חדשים, ירידה של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם נתוני ספטמבר נראים אפורים עם 11,607 מסירות, ירידה של 31% לעומת ספטמבר אשתקד. אולם כאשר מסתכלים על גרף המכירות השנתי הכולל, ועל הרבעון השלישי בפרט, מגלים ששוק הרכב כולו ביצע השנה קפיצת באנג'י יוצאת דופן.

רבעון שלישי יוצא דופן

ברבעון הראשון נמצא חבל הבאנג'י של שוק הרכב בנקודה הנמוכה ביותר שלו, קרוב יותר מאי פעם לריסוק בתחתית התהום. יבואני הרכב החלו את 2009 עם מלאי של יותר מ-60 אלף כלי רכב, עם לקוחות ליסינג אסטרטגיים שמשוועים לחמצן פיננסי ועם לקוחות פרטיים, ששומרים את הידיים עמוק בכיסים. עיקר פעילות המכירות בתחילת הרבעון הראשון נוצרה בזכות העברת כסף מכיס לכיס - יבואני הרכב העניקו מימון נדיב וארוך טווח ממקורותיהם העצמיים.

אבל ברבעון השני החל חבל הבאנג'י המתוח לזנק כלפי מעלה והוא עדיין עושה זאת כרגע בקצב שמשאיר מאחור את קצב ההתאוששות בסקטורים אחרים במשק. לעיקר ההתאוששות אחראי שוק הליסינג. כבר אמרנו לא פעם, שמערכת היחסים ההדוקה בין חברות הליסינג ליבואני הרכב בשוק הרכב הישראלי גורמת לעיוותים תחרותיים רבים. אבל בשנה סוערת כמו 2009 היא גם היוותה עוגן מייצב.

200 אלף חוזי ליסינג פעילים, שחלק נכבד מהם מתחדש בכל שנה, מזרימים לשוק ביקוש קבוע ויציב להחלפת כלי רכב משומשים בחדשים. את הביקוש הזה אפשר אולי לעכב בכמה חודשים או להקטין אותו בשוליים אבל אי אפשר לעצור אותו.

הרגולטור מפריע לאינרציה

ברגע שהתחדשו מקורות המימון של חברות הליסינג, בסביבות החודשים אפריל-יוני, שבו ביקושי הליסינג לדחוף קדימה את שוק הרכב. אם מוסיפים לכך את הסוכרייה שחילק האוצר לשוק הרכב ביולי בדמות תקופת חסד לפני העלאת המיסוי הירוק - תקופה שאותה ניצלו היטב גם הלקוחות הפרטיים וגם לקוחות הליסינג, מקבלים נתוני מכירות מרשימים.

ברבעון השלישי לבדו עלו על כבישי הארץ 45,793 כלי רכב חדשים, כ-10% בלבד פחות מהרבעון המקביל של השנה שעברה, שהייתה שנת שיא. זאת כאשר לוקחים בחשבון, שהשנה חודש ספטמבר היה חודש חגים עם מעט ימי עבודה יחסית.

למעשה, נתוני המכירות הכוללים של שלושת הרבעונים הראשונים בלבד קרובים כבר עכשיו להערכות ששמענו בענף בתחילת השנה לגבי היקף השוק בשנת 2009 כולה. אם קצב המכירות של הרבעון הרביעי יהיה דומה או קרוב לרבעון השלישי, 2009 תסתיים עם מכירות של יותר מ-160 אלף כלי רכב חדשים, נתון גבוה בעשרות אחוזים מהתחזיות.

תיאורטית, אין סיבה להאטה במכירות ברבעון הרביעי. המימון הבנקאי לענף הליסינג ולמשקי הבית זורם כיום יותר בחופשיות ואיום פירעון האג"ח כבר לא מרחף מעל חברות הליסינג הגדולות.

אבל יש גורם, שיכול עדיין לבלום את כוחות האינרציה של השוק, והוא הרגולטור. אנחנו, כמו רבים אחרים, סברנו לתומנו, שכבר ראינו השנה כל מה שניתן לראות בתחום רגולציית המס הפולשנית בשוק הרכב וכי כבר פורסמה המסגרת הכללית של מיסוי הרכב הישראלי לחודשים ולשנים הקרובות.

אבל בימים האחרונים הסתבר, שהתמונה עדיין רחוקה מלהתבהר. האוצר, שמקדם את רפורמת המיסוי הירוק, עדיין ניצב בפני המשוכה של ועדת הכספים וזו, כך נראה, לא מתכוונת לפרוש בפניו שטיח אדום.

הרבה דברים מתרחשים כיום מאחורי הקלעים ולפיכך ננסה להבהיר מעט את התמונה הסבוכה: המטרה העיקרית של האוצר כרגע היא לקבל את אישור הוועדה לשינוי חישוב שיטת שווי השימוש ממודל של קבוצות מחיר למודל רציף החל מינואר. מדובר בשינוי טכני אך בפועל יש לו השפעה (לא גדולה אמנם) על הנטו של 200 אלף שכירים, שמקבלים רכב צמוד.

האוצר מייחס לשינוי הזה חשיבות אסטרטגית הן בהעצמת אפקטיביות המיסוי הירוק והן בנטרול חלק מהמשחק האנטי-תחרותי, כהגדרת האוצר, שמתנהל בין כמה יבואנים לבין שוק הליסינג על גבו של הלקוח הפרטי.

האוצר כבר הגיע לסיכום על מתווה שווי השימוש עם התעשיינים אך המשחק הפוליטי בוועדת הכספים מורכב יותר. כדי לצלוח את המכשול מוכן האוצר לחלק סוכריות, כמו למשל להפחית את מס הקנייה על רכב מרף של 90% ל-85% או אף פחות. המימון למהלך יבוא מביטול או הפחתה משמעותית של הטבת המס הנוכחית על מערכות יציבות לרכב. את זה האוצר יכול לבצע בקלות יחסית, מכיוון שהחל מינואר מערכות כאלה ממילא יהפכו לאבזור חובה.

בפועל, על פי חישובי משרד האוצר, המהלך המשולב לא יביא לשינוי מהותי במחירים בפלח המשפחתיות ובשוליים הקרובים שלו, מכיוון ששני מהלכי המס יקזזו זה את זה. כמובן שאת הסוכרייה האמיתית של המהלך יקבלו כלי הרכב היקרים והמזהמים ביותר, שבהם הקלה במס הקנייה שווה הרבה יותר מביטול הטבת מערכת בקרת היציבות - מה שעומד בניגוד לרוח המיסוי הירוק (שכונה כזכור "מס ג'יפים"). אבל בשביל זה המציאו את יועצי התדמית.

דלק מוטורס כובשת את השוק

מנגד, מאיימים באוצר, אם הוועדה תסרב לעמוד בסיכומים לגבי שווי השימוש, עשוי האוצר לשבור את הכלים ולבטל את כל מהלך המיסוי הירוק.

המשמעויות האפשריות יכולות לתסכל גם אנליסטים ותיקים ועל אחת כמה וכמה את הלקוח הקטן, שמתלבט כיום אם לרכוש רכב ברבעון הרביעי; את היבואנים שצריכים לקבל כיום החלטות מלאי; את חברות הליסינג, שרוכשות מכוניות בכסף לא שלהן; ואת נציגי יצרני הרכב, שמורטים את שערות ראשיהם בכל פעם שהיבואנים הישראלים באים אליהם עם עוד בשורה על מהפך ברגולציית המס על הרכב.

אי אפשר להזכיר את הרבעון הרביעי בלי לציין את התופעה שנקראת דלק מוטורס, יבואנית פורד ומאזדה. החברה החלה את השנה עם מלאי בממדי קטסטרופה ועם לקוחות אסטרטגיים על סף חידלון. אבל בחודשים שחלפו מאז החברה שברה שיאי מכירות של 13,032 כלי רכב ברבעון השלישי.

למעשה זה הרבעון השני בהיקף המכירות של דלק מוטורס מאז נוסדה ונזכיר שאנחנו מדברים על שנת משבר. המאזדה 3 החדשה לבדה מכרה עד כה קרוב ל-5,000 יחידות. ההצלחה נזקפת לזכות המכונית החדשה אבל גם, ואולי בעיקר, להימור שלקחה החברה כשתמכה בשיא המשבר פיננסית ושיווקית בלקוחות הליסינג, שגומלים לה כיום על חסדיה. האם הראלי הזה יימשך? עדיף שתשאלו את ועדת הכספים.