ספטמבר חלש בקרנות: גייסו רק 450 מיליון שקל

קרנות אי.בי.אי הובילו בגיוסים, ולצידן בלטו קרנות הראל פיא ומיטב ■ נכסי הענף אמנם צמחו בחודש שעבר בכ-1.3 מיליארד שקל לכ-124 מיליארד שקל, אך מתוך סכום זה רק כ-450 מיליון שקל הם גיוסים נטו ■ במרבית החודשים הקודמים חצו הגיוסים את רף המיליארד שקל

בדומה לענף תעודות הסל, גם תעשיית קרנות הנאמנות רשמה בספטמבר חודש חלש. נכסי הענף אמנם צמחו בחודש שעבר בכ-1.3 מיליארד שקל לכ-124 מיליארד שקל, אך מתוך סכום זה רק כ-450 מיליון שקל הם גיוסים נטו. לשם השוואה, במרבית החודשים הקודמים חצו הגיוסים את רף המיליארד שקל.

הגיוסים בספטמבר התרכזו בעיקר בקרנות האג"ח, ובמיוחד במעורבות, שבהן רכיב קטן של מניות. לפי נתוני רשות ניירות ערך, אפיק קרנות האג"ח הכללי צמח בכ-900 מיליון שקל, ל-29.7 מיליארד שקל, כאשר מתוך סכום זה כ-650 מיליון שקל הם גיוסים נטו. גם נכסי קרנות האג"ח מדינה רשמו צמיחה, של כ-700 מיליון שקל, כאשר כ-500 מיליון שקל מהסך הם גיוסים נטו.

הקרנות הכספיות ממשיכות לדמם, והחודש הן איבדו עוד למעלה ממיליארד שקל, כך שנותרו בהן רק 19.7 מיליארד שקל. מתחילת השנה איבד האפיק קרוב ל-13 מיליארד שקל בשל פדיונות. באפיק המנייתי, נראה כי המשקיעים מעדיפים את תעודות הסל על פני הקרנות. הקרנות המנייתיות גייסו רק כמה עשרות מיליוני שקלים, והן מנהלות כיום כ-8 מיליארד שקל, בעוד שתעודות הסל גייסו כמה מאות מיליוני שקלים.

קרנות אי.בי.אי ממשיכות לשמור על מובילות בגיוסים, והחודש הן אף דחקו את כלל פיננסים והתבססו במקום החמישי בטבלה. בלטו בגיוסים גם קרנות הראל פיא ומיטב, ומנגד שאר המנהלים הגדולים רשמו פדיונות.

9.4 מיליארד שקל, זהו היקף נכסי קרנות אי.בי.אי שבניהול עודד גל. קרנות החברה צומחות בעקביות מדי חודש, ובספטמבר הן עקפו את כלל פיננסים מבחינת נתח השוק, והתמקמו כשחקן החמישי בגודלו בענף. באי.בי.אי גייסו בחודש החולף 300 מיליון שקל לקרנות המסורתיות, אך סבלו מפדיונות קטנים בקרנות הכספיות.

גיוסים נאים רשמו גם קרנות הראל פיא שבניהול סמי בבקוב, שגייסו 268 מיליון שקל במסורתיות. מנגד, הן פדו כ-15 מיליון שקל בקרנות כספיות, כך שהשורה התחתונה עבורן היא גיוסים של 253 מיליון שקל.

קרנות מיטב בניהול ירון צרנוביץ, שהתמזגו עם גאון, גייסו בספטמבר 226 מיליון שקל.

500 מיליון שקל, הוא היקף הגיוסים לקרנות המסורתיות של פסגות בחודש ספטמבר. קרנות החברה ממשיכות לסבול מפדיונות בקרנות הכספיות, כשהחודש איבדו 583 מיליון שקל נוספים.

קרנות אקסלנס בניהול גלעד שמעוני גייסו החודש 82 מיליון שקל. למרות שהמיזוג עם הקרנות המדממות של פריזמה הוא רק בן שלושה חודשים, נראה כי באקסלנס הטמיעו היטב את הקרנות של פריזמה לשעבר, והן מצליחות לגייס מדי חודש.

לקרנות מגדל שוקי הון שבניהול שגיא שטיין לא היה חודש חיובי, והן פדו 123 מיליון שקל. קרנות דש שבניהול אסף אלדר רשמו פדיונות של כ-98 מיליון שקל, רובם מהכספיות.

7.56% זהו נתח השוק של קרנות כלל פיננסים. עקב פדיונות של 170 מיליון שקל וקיטון של 320 מיליון שקל בהיקף הנכסים, קרנות החברה שבניהול גיא חכמי איבדו החודש את מקומן כשחקן החמישי בגודלו בתעשייה לטובת אי.בי.אי. אמנם ההבדלים הם זניחים, אך קרנות כלל פיננסים סובלות ממומנטום שלילי כבר לא מעט זמן.

בקרנות מנורה מבטחים, שבניהול רונן אביגדור, רשמו החודש פדיונות של 110 מיליון שקל, ואילו קרנות אלטשולר שחם דווקא הצליחו לרשום גיוסים נמוכים של כ-30 מיליון שקל.

בקרנות אפסילון שבניהול עידן אזולאי נרשם חודש חיובי, עם גיוסים של 79 מיליון שקל, ואילו קרנות אנליסט בניהול אלון אגושביץ פדו 29 מיליון שקל.

1.96 מיליארד שקל, הוא היקף הנכסים בקרנות ילין לפידות. קרנות החברה נהנות מיציבות של גיוסים נאים מזה מספר חודשים, והחודש הן גייסו 49 מיליון שקל ועקפו את קרנות אנליסט בנתח השוק שלהן. קרנות ישיר בית השקעות, בניהול רפי ניב, גייסו בספטמבר 20 מיליון שקל, מתוכם 16 מיליון שקל לקרנות הכספיות. ישיר הוא כמעט הגוף היחיד שעוד מצליח לגייס בקרנות הכספיות, כנראה מאחר שהקרן הכספית של ישיר מובילה את טבלת התשואות של הקרנות הכספיות. זאת, למרות שלכל אורך חייה היא גבתה דמי ניהול, בניגוד למתחרותיה. *

11