מריל לינץ' על שוק האגרוכימיה: הצעד הבא של מחירי האשלג יהיה למטה

(עדכון) לאחר התוצאות המאכזבות שפרסמה אמש יצרנית הדשנים מוזאיק מגיבים האנליסטים על ההשלכות של הדו"חות גם על כי"ל ■ אבירן רביבו: "ההתאוששות של מגזר האשלג תיהיה איטית וקשה בהרבה מזו של מגזר הפוספט"

על רקע פרסום תוצאותיה של יצרנית הדשנים האמריקנית, מוזאיק אמש בסיום המסחר בוול סטריט שהיו חלשות מהציפיות, מפרסמים היום אנליסטים שונים את חוות דעתם על ההתפתחויות בשוק האגרוכימיה והדשנים.

כלכלני מריל לינץ' מעריכים כי הצעד הבא של מחירי האשלג יהיה למטה. כשהם מציינים כי סין כניראה לא תסגור חוזים חדשים עד סוף השנה, אך לדעתם באופן אירוני יכול הדבר לבוא לטובת היצרניות, מאחר ואם היו נסגרים החוזים מולה היו יורדים המחירים בשוק. במריל לינץ' מציינים כי כיום שוק האגרוכימיה הוא שוק של קונים, תחום זה הוא המפגר ביותר ביחס למשאבי הטבע האחרים, ולכן הקורלציה שלו נמוכה ביחס לתיקון החד שהיה בשווקים ובו גם לקחו חלץ סחורות אחרות. לדעתם התנאים הפונדומנטליים ניראים בהירים יותר לשנת 2010 אם תימשך העלייה במחירי הגרעינים או עלייה באמון בביקושים או במחירים, אך המהלך הקרוב ביחס למחירי מוצרי האגרוכימיה כניראה יהיה ברמת המחירים הנוכחית או מטה. כלכלני מריל לינץ' מעריכים כי עליית הרווחים של היצרניות בתחום יפגרו ב-3-6 חודשים אחר יצרניות הסחורות האחרות.

היום אמיר אדר, מנהל המחקר ה-SELL SIDE במגדל שוקי הון עדכון מיוחד ומתייחס גם לכי"ל , לאחר שבתחילת השבוע החל לסקר אותה בהמלצת "החזק" ובמחיר יעד של 41 שקל. אדר אומר בהתייחסו לתוצאות מוזאיק "ההמנעות מלספק תחזית למגזר האשלג מעידה שטרם הגענו אל המנוחה והנחלה ותהליך החזרה לשיווי משקל בשוק האשלג טרם הסתיים". במגדל סבורים כי בימים אלה של טרום הסכם עם הסינים יש מקום למשנה זהירות ואין להתעלם מכך שחצי הכוס עדיין ריקה.

האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז' אומר היום על רקע הדו"ח החלש שהציגה מוזאיק ואשר היה נמוך מקונצנזוס האנליסטים כי "חברות הדשנים ממשיכות לבחון את סבלנות המשקיעים בנוגע ל'התאוששות הגדולה' המובטחת". עם זאת הוא מציין כי הירידה של המנייה בשיעור של 15% בשבועיים האחרונים העידה על הציפיות בשוק לרבעון חלש במיוחד, וכי המניה אף עלתה קלות לאחר המסחר.

בהתייחסו לתוצאות הפעילות של מוזאיק בשוק הפוספט מציין רביבו את הירידה הנוספת במחירי המכירה שירדו ל-276 דולר לטון לעומת 345 דולר לטון ברבעון הקודם. עם זאת הוא מציין כי חלה התאוששות בהיקף המכירות מה שהוביל לשיפור במרווח התפעולי, ומעריך כי נחזה במגמות דומות - התאוששות יפה במכירות ושחיקה במחירים, גם אצל כי"ל.

בהתייחסו לשוק האשלג אומר רביבו כי כצפוי, ההתאוששות של מגזר זה איטית וקשה בהרבה. מציין כי למרות הדיבורים על רבעון חזק בברזיל והתאוששות בהודו, דיווחה מוזאיק על עלייה קלה בלבד של מכירות האשלג: 800 אלף טון לעומת 600 אלף טון ברבעון הקודם. בעוד שמחיר המכירה עליו דיווחה מוזאיק היה נמוך, בעיקר בשל תמהיל מוטה לחוזי אשלג למגזר התעשייתי, והסתכם ב-382 דולר לטון לעומת 540 דולר לטון ברבעון הקודם. החברה נמנעה מלתת תחזית מכירות למגזר זה. והאנליסט מציין כי "האשלג עדיין יקר ביחס למחירי הסחורות ולמחירי הדשנים האחרים והלקוחות פשוט מדירים רגליהם מהשוק".

נציין כי מחיר המכירה האחרון עליו דיווחה כי"ל בתחום האשלג היה 460 דולר ומחיר זה נקבע בחוזה מול הודו בנחתם במהלך הרבעון השלישי.

הבחירה של מוזאיק להמשיך ולשמור על ניצולת ייצור נמוכה (59% בלבד ברבעון החולף) מעידה כי מוזאיק לא מזהה התעוררות בביקושים לאשלג בטווח הנראה לעין.