איטליה: ברלוסקוני ישלם 1.1 מיליארד דולר בפרשת שחיתות

ראש ממשלת איטליה מואשם בשיחוד שופט לפני 20 שנה כדי למנוע מאיש עסקים יריב להשתלט על בית ההוצאה לאור שלו ■ פרקליטיו: "ההאשמה מדהימה, לא מציאותית ולא מבוססת"

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה ואיל המדיה, טען אמש (ב') כי הוא יכהן את מלוא תקופת כהונתו, למרות האשמותיו של שופט במילאנו לפיהן הוא נושא ב"אחריות משותפת" לשיחוד שופט לפני כמעט 20 שנה, כדי למנוע מאיש עסקים יריב להשתלט על בית ההוצאה לאור שלו, מונדאדורי.

ברלוסקוני תיאר את עצמו כאדם ש"המילים נעתקו מפיו" למשמע "השערורייה המשפטית" של בית המשפט במילאנו.

ההאשמה בשחיתות נגד ברלוסקוני כלולה בהחלטת בית המשפט במילאנו בשבת בתביעה אזרחית, שהורתה לחברת פינאינבסט של ברלוסקוני לשלם פיצויים בסך 750 מיליון אירו (1.1 מיליארד דולר) ל-CIR, קבוצת המדיה של דה בנדטי, החברה שהתחרתה על הוצאת מונדאדורי. בפסיקה קודמת מ-1991 הפסידה CIR במאבק השתלטות על בית ההוצאה מונדאדורי.

השופט, ריימונדו מסיאנו, פסק כי ברלוסקוני "היה שותף באחריות לנסיבות המושחתות" של מאבק ההשתלטות על מונדאדורי, "כמסקנה הגיונית מעיקרון האחריות האזרחית" בתפקידו כמנהל של פינאינבסט.

פינאינבסט מסרה אתמול כי תערער על הפסיקה הזו מוקדם ככל האפשר, ותנסה לבטל את הפיצויים שנפסקו נגדה "בימים הקרובים".

ניקולו גדיני, עוד פרקליט של ברלוסקוני וחבר פרלמנט, תיאר את הפסיקה בתיק מונדאדורי כ"מדהימה, לא מציאותית ולא מבוססת".

ייתכן כי האשמתו של ברלוסקוני לא תגרור אחריה תוצאות משפטיות מיידיות עבור ראש הממשלה שנבחר בשנה שעברה, אך הן מפנות שוב את אור הזרקורים אל עסקיו והשפעתו על התקשורת באיטליה. בשבת נערכה ברומא הפגנת המונים למען חופש העיתונות.

תומכיו של ברלוסקוני מיהרו לקשר את האשמות בית המשפט למה שהם מתארים כמסע מתואם היטב של פוליטיקאים מהאופוזיציה ושל העיתונים שבבעלות קרלו דה בנדטי, יריבו של ברלוסקוני, להפיל את ממשלתו באמצעות טקטיקות של השמצה.