עובדי כללית רפואה משלימה עתרו לביה"ד לעבודה כנגד הנהלת החברה

העובדים: "נראה כי ההנהלה גמרה בדעתה לשבור בכל מחיר את התארגנות העובדים, גם אם הדבר כרוך בעבירות בוטות על החוק" ■ ההנהלה בתגובה: "דלתנו פתוחה להידברות עם העובדים ואנו קוראים להם לנהוג באחריות"

מתגבר המאבק בין איגוד עובדי כללית רפואה משלימה לבין הנהלת החברה. העובדים, השובתים זה שבועיים, פנו לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה להנהלת החברה, בטענה להפרעות חמורות ורבות לכאורה לחופש ההתארגנות וזכות השביתה שלהם. הפנייה נעשתה באמצעות נציג משפטי של ארגון העובדים, כוח לעובדים, עו"ד אסף דרעי.

בין היתר עוסקת הבקשה במניעת איומים בפיטורים, מניעת העסקת עובדים חדשים במקום השובתים, מניעת הפרעה לחלוקת חומר הסברה ולמניעת שינויים חד-צדדיים בתנאי ההעסקה של העובדים - כלומר ביטול הקיצוץ החד-צדדי עליו הודיעה ההנהלה באחוזי התגמול של המטפלים, כצעד כנגד השובתים.

במסגרת הבקשה צויין כי "מיד לאחר ההחלטה וההכרזה על שביתה כללית פתחה הנהלת המשיבה במאבק בוטה, במסגרתו לא בחלה בשום אמצעי, חוקי או בלתי חוקי, במלחמה שהכריזה על התארגנות העובדים. נראה כי ההנהלה גמרה בדעתה לשבור בכל מחיר את התארגנות העובדים, גם אם הדבר כרוך בעבירות בוטות על החוק ובפגיעות חמורות בחופש ההתאגדות של העובדים".

כמו כן מתוארים בבקשה מקרים בהם עובדות שוכנעו - תוך שימוש לרעה בסמכות ואיומים - לחתום על טופס שהכינה מנהלנית על נייר מכתבים של החברה, ובו הן מודיעות על עזיבתן את הארגון, ומקרים דומים רבים.

האיגוד מייצג 900 עובדים, בהם כ-750 רופאים ומטפלים ו-200 עובדי מינהלה.

השביתה של העובדים הביאה לכך שזרם המטופלים מידלדל, גם במשמרות בהן מביאה ההנהלה עובדים שוברי שביתה.

נזכיר כי השביתה פרצה במחאה על כך שעל אף שהעובדים בחברה מועסקים במסגרת של יחסי עובד-מעביד ולא במסגרת של פרילנסרים, הם זוכים לתשלום רק על-פי תפוקות ואינם מקבלים דמי הבראה והטבות נוספות המקובלות בחוק.

סיבה נוספת להסלמת המאבק אל מול הנהלת הרשת נעוצה בסירובה של ההנהלה להכיר בהתארגנות העובדים תחת ארגון כוח לעובדים (המתחרה למעשה בהסתדרות), כפי שהדברים מיוצגים בבקשת העתירה שהגישו העובדים.

תגובת הנהלת כללית רפואה משלימה

מהנהלת כללית רפואה משלימה נמסר בתגובה: "ההנהלה קיבלה אתמול בערב את הבקשות שהוגשו לבית הדין האזורי לעבודה. היועצים המשפטיים של החברה לומדים את טענות העותרים, ויתייחסו לכך בתשובתם לבית הדין ובדיון שצפוי להיערך בשבוע הבא.

"המטפלים בחברה מקבלים שכר ותנאים סוציאליים על-פי חוק ואף למעלה מכך. תצורת העסקתם של המטפלים בחברה היא מקובלת בתחום, וגם בקופות-החולים האחרות המפעילות שירותי רפואה משלימה מועסקים המטפלים בתצורה דומה, אשר מבטיחה להם נתח בלתי מבוטל מהכנסות החברה.

"הנהלת כללית רפואה משלימה מכבדת את זכות ההתארגנות ואת זכות העובדים לשבות. יחד עם זאת, איננו יכולים לשבת למשא-ומתן עם מי שטוען כי הוא ארגון העובדים היציג, אך לא עומד בכללים שנקבעו בחוק ובפסיקת בתי הדין לעבודה לגבי התנאים הנדרשים לצורך קבלת מעמד זה. כללית רפואה משלימה היא חברה אחת, והכלל הוא כי במקום עבודה אחד יהיה ארגון עובדים אחד. על כן לא נוכל להסכים לקיים יחידות משא-ומתן נפרדות בתוך החברה, או לקיים משא-ומתן רק לגבי חלק מעובדי החברה.

"הטענה כי ההנהלה מנסה לשבור את השביתה, כמו גם הטענה על קליטת עובדים חדשים, היא משוללת כל יסוד ומהווה ככל הנראה ניסיון לחפות על כישלונה של השביתה, שכן כל מרפאות הרפואה המשלימה של החברה (50 מרפאות ברחבי הארץ) פתוחות ומקבלות מטופלים, וכן למעלה מ-60% מהמטפלים אינם שובתים ועובדים בפועל בכל מרפאות הרשת.

"אנו חוזרים ומבהירים כי דלתנו פתוחה להידברות עם העובדים - ואנו קוראים להם להתעשת, לנהוג באחריות ולהימנע מפגיעה מיותרת במטופלים", לשון התגובה.