כבר לא מיזוג אוויר

אנליסטים מהמרים ומעלים רשימה ארוכה יחסית של חברות שיבצעו הנפקה או יירכשו השנה ובשנה הבאה

1. בחודשים האחרונים התרחשו בעולם האינטרנט מספר רכישות משמעותיות, חלקן של מאות מיליוני דולרים, אחרי תקופה ארוכה בה הסחורה האינטרנטית לא הייתה חמה במיוחד בעולם המיזוגים.

ההימנעות של החברות הגדולות מרכישה של חברות אינטרנט קטנות ובינוניות הייתה, בין היתר, משום שהשוויים של החברות הללו לא נחתכו בצורה חדה מספיק. לפחות בהשוואה לתחומים אחרים בתחום הטכנולוגיה, שצנחו באופן מהותי יותר.

חברות האינטרנט הציבוריות הגדולות לא סבלו מירידות חדות במיוחד, בעוד שמדד הנאסד"ק דווקא איבד מתחילת השנה 33% מערכו. תג המחיר שהן הציבו בצורה זו לחברות הבינוניות והקטנות הפרטיות והציבוריות, היה עדיין גבוה.

אלא בחודשים האחרונים השווי של מרבית חברות האינטרנט הפרטיות עבר עדכון כלפי מטה. פייסבוק כבר לא שווה 15 מיליארד דולר אלא "רק" 3 מיליארד דולר לפי ההערכות, והסטארט-אפים הפחות מתוקשרים ומוצלחים נאלצו ליישר קו. בודדים הם המקרים של חברות כמו טוויטר, שזוכות לוולואציה של מיליארד דולר.

לאור ירידת השווי, חברות האינטרנט הגדולות החלו לפתוח את הארנק. אמנם, מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, אמר השבוע שהחברה לא תרכוש מנוע חיפוש חדש והבהיר כי היא רוצה לשמור את הכסף קרוב לחזה, אבל הקולגה שלו אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, אמר לעומתו שהתוכנית של החברה היא לבצע רכישה קטנה אחת לחודש.

על מספרים וכמויות הוא לא התחייב, אבל לעובדה שלתאגיד ענק כמו גוגל השווי של חברות האינטרנט חזר להיראות אטרקטיבי, חייבת להיות השפעה על התנהלות חברות אחרות בתחומה. בדבריו של שמידט יש מסר: האינטרנט הוא לא עסקי אוויר, הוא מעבר לזה - הוא גם הזדמנות עסקית מעולה.

שיאה של המגמה הוא בארבעת החודשים האחרונים, בהם לפי בדיקה של בית ההשקעות קולינס סטיוארט, eBay קנתה את Gmarket, אמזון את Zappos, מינט נרכשה על-ידי אינטואיט, FriendFind על-ידי פייסבוק, סקייפ על-ידי משקיעי פרייבט אקוויטי, ואומניצ'ר על-ידי אדובי. מיליארדי דולרים נותבו לאקזיטים של חברות אינטרנט.

2. בדו"ח שפרסמו באחרונה האנליסטים סנדיפ אגרוול וסטן וליקוב מקולינס סטיוארט, הם מציינים את ההתעוררות בתחום תוך שהם מעריכים כי 5 החברות הגדולות - מיקרוסופט, גוגל, יאהו, אמזון ו-eBay, יבצעו רכישות עוד השנה או בשנה הבאה. גוגל ויאהו, הם סבורים, יובילו תהליך זה.

בעובדה שחברות האינטרנט שוב מעניינות בהקשר של מיזוגים ורכישות הם רואים אינדיקציה נוספת לכך שהכלכלה מתאוששת, אך גם אישוש נוסף לשיעורי הצמיחה הגבוהים של התחום, שהופך להיות שוב מוקד גם לגופים שלא תמיד מתעסקים באינטרנט - כמו פרייבט אקוויטי.

האנליסטים עוברים מכאן להימורים ומעלים רשימה ארוכה יחסית של חברות שיבצעו הנפקה או יירכשו השנה ובשנה הבאה. מעבר לשמות המפורסמים כמו פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, גלאם ודיג, מזכירים האנליסטים גם את אייבלסטר הישראלית.

החברה, שמפתחת פתרונות פרסום למדיה דיגיטלית, הגישה בתחילת השנה שעברה תשקיף לקראת יציאה להנפקה בנאסד"ק, במסגרתה קיוותה לגייס 115 מיליון דולר. אלא שבסוף אותה שנה החברה נאלצה לגנוז את התוכנית - בכל זאת, המשבר החריף ובימים בהם ליהמן ברדרס קרס אף אחד לא רצה לקנות מניות של חברת אינטרנט צעירה שאמנם רווחית אך מוכרת בפחות מ-20 מיליון דולר לרבעון.

החברה אמרה בעבר כי היא מקווה שב-2010 תוכל להנפיק ולהחיות את התשקיף שלה שנמשך. ייתכן, שהפתיחה היחסית שמתרחשת לאחרונה בחלון ההנפקות בנאסד"ק, תוביל לשם גם את אייבלסטר או שהיא תעדיף להימכר.

3. לא ניתן להסביר את ההתעוררות המחודשת רק בירידת השוויים. לאור התאוששות השוק, חברות האינטרנט הגדולות החלו לחפש התרחבות גיאוגרפית, תוספת של כוח אדם חזק, התרחבות בתחומים מתפתחים או בקטגוריות חדשות, וכולן מחפשות את האפליקציות המדהימות הבאות. כדי לקצר את זמן ההגעה לשוק בזירה התחרותית הנוכחית, הן מעדיפות פעמים רבות לבצע רכישה.

הנושאים שמעניינים ביותר את חמש החברות הגדולות לפי קולינס סטיוארט הם 10 במספר, לפי הסדר הבא: ענן מחשוב, אינטרנט סלולרי, מדיה חברתית, רשתות מודעות ורטיקליות, אתרי תוכן, קוראי ספרים אלקטרוניים, פריסה בינלאומית, ניתוח אינטרנטי, חברות הנותנות שירותי שיווק אינטראקטיבי וטכנולוגיות לקנייה השוואתית.

חברות קטנות בתחומים הללו, כאלה שלא יודעות מתי יוכלו לבצע את סבב הגיוס הבא ותזרים המזומנים שלהן מפעילות שוטפת מתעכב, עשויות להחליט שלא ללכת לבד, לא להמתין להנפקה, ולהעדיף את חיקה החם של חברה גדולה.

ובישראל? בינתיים, מאז תחילת השנה, לא בוצעה כאן שום רכישה משמעותית של חברת אינטרנט בהיקף של יותר ממיליוני דולרים בודדים. ייתכן, לפי קווי המתאר של קולינס סטיוארט, שב-2010 תהיה התעוררות בכיוון: או שתתרחש הנפקה ישראלית, או שחברה בתחום תימכר.