ברלוסקוני: "ביהמ"ש החוקתי באיטליה נשלט ע"י שופטים מהשמאל"

ביהמ"ש הגבוה ביותר באיטליה ביטל את החוק שהועבר בפרלמנט ביוני 2008, שהקנה לברלוסקוני חסינות מפני תביעות ■ הפסיקה סוללת את הדרך להמשך ההליכים בשני התיקים התלויים ועומדים נגדו באשמת שחיתות

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, הכשיר אתמול (ד') את הזירה לעימות כולל עם המערכת המשפטית במדינה, כאשר הוא גינה את בית המשפט החוקתי באיטליה כ"נשלט על-ידי שופטים מהשמאל", לאחר שבית המשפט ביטל את חוק החסינות שנחקק בפרלמנט עבורו.

ברלוסקוני, שנראה נרגז בעליל, מסר לעיתונאים כי אין לו כל כוונה להתפטר או להכריז על בחירות בזק.

בית המשפט הגבוה ביותר באיטליה ביטל את החוק שהועבר בפרלמנט ביוני 2008, שהקנה לברלוסקוני חסינות מפני תביעות, בנימוק שהחוק נוגד את החוקה. 15 השופטים של בית המשפט החוקתי פסקו ברוב של 9-6 כי החוק שהתקבל סותר את הסעיפים בחוקה שמבטיחים שוויון בפני החוק לכל האזרחים.

ממשיך כרגיל

ברלוסקוני, איל מדיה מיליארדר, ניצב בפני שני משפטים באשמת שחיתות, כאשר חוק החסינות השעה את ההליכים נגדו. הפסיקה אתמול סוללת את הדרך להמשך ההליכים בשני התיקים.

"שום דבר לא קרה. אנחנו ממשיכים כרגיל", אמר ברלוסוקני בתוך שעה מפרסום הפסיקה.

הנימוק הממשלתי לבקשת החסינות היה שראש הממשלה אינו יכול לנהל את המדינה כל עוד תלויות ועומדות נגדו תביעות משפטיות. ללא החסינות, העריכו פרשנים, המנהיג בן ה-73 מסתכן בכך שייחשב לראש ממשלה שהוא "ברווז צולע", כלומר זמני.

"ללא סילביו, המדינה תהיה בידי השמאל - וכולם יודעים מה יקרה", הכריז ברלוסקוני. "המשפטים שהם הולכים לנהל נגדי הם פארסה. תחי איטליה! יחי ברלוסקוני!".

אחד הצעדים הראשונים של ממשלת ברלוסקוני שנבחרה בשנה שעברה היה להעביר את החוק שמקנה חסינות ל-4 נושאי המשרות הציבוריות הבכירים ביותר. ההאשמות נגד ברלוסקוני באותה עת כללו שיחוד של פרקליטו הבריטי לשעבר דייויד מילס כדי שישקר בבית משפט במטרה להגן על אימפריית המדיה שלו, פינאינבסט, והונאת מס והונאה חשבונאית ברכישת זכויות טלוויזיה וסרטים של חברת הטלוויזיה שלו מדיה-סט. ברלוסקוני מכחיש כל אשמה. מילס כבר הורשע בדין אך ערער על ההרשעה.

דוברים ממשלתיים מדגישים כי ברלוסקוני נהנה עדיין מתמיכה ברורה של העם האיטלקי.

תמיכה רחבה

מנהיגי מפלגת האופוזיציה המרכז-שמאלית, המפלגה הדמוקרטית, הביעו אתמול הקלה על כך שהבחירות לא יוקדמו. סקרי דעת הקהל מראים כי ברלוסקוני נהנה מתמיכה רחבה למרות המשבר הכלכלי וחשיפת השערוריות בחייו הפרטיים על-ידי עיתוני השמאל במדינה, שערוריות שהניעו את אשתו, ורוניק לאריו, להגיש בקשת גירושים.

ברלוסקוני האשים גם את הטלוויזיה האיטלקית - על אף שהוא הבעלים של 3 הערוצים המסחריים העיקריים במדינה - וכן את העיתונים ואת הנשיא הפופולרי ג'ורג'יו נפוליטאני בהשתייכות לשמאל. נפוליטאני, קומוניסט לשעבר, אמר כי הוא תומך בחוקה. "לא מעניין אותי מה הוא אמר", הגיב ברלוסקוני.

ניקולו גדיני, פרקליטו של ברלוסקוני, טען אתמול בבית המשפט החוקתי כי "החוק שווה לכולם, אך לא בהכרח היישום שלו". עורך דין אחר שלו, גטאנו פקורלה, אמר: "ראש הממשלה אינו 'ראשון בין שווים' אלא 'ראשון מעל שווים'".