מחזיקי האג"ח לצים: "לא מעמידים למאות אלפי עמיתים אולטימטום"

הצעת הסדר החוב אינה מקובלת על נציגות מחזיקי האג"ח, שדוחה את האולטימטום להיענות לו עד מחר, ודורשת ויתורים נוספים מצד החברות הפרטיות של משפחת עופר ■ צים בתגובה: "לא מדובר באולטימטום"

מחזיקי האג"ח של צים לא מרוצים מההסדר שמציעה להם חברת הספנות. נציגות מחזיקי האג"ח הכוללת את מגדל , הראל ועמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות) שלחה ביום חמישי האחרון מכתב להנהלת צים, ובה הודיעה לה כי היא דוחה האולטימטום שהציבה להם החברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, לקבל החלטה עד יום ראשון באשר להצעתה של החברה להסדר חוב.

"אנו דוחים מכל וכל את האולטימטום שהצבתם בפני חברי הנציגות לפיו הצעתכם - אשר איננה כוללת מענה לדרישותיה של הנציגות, בעיקר בנושאי תמיכת בעלי העניין והעמדת בטחונות ופיצוי הוני הולמים - הינה בבחינת "take it or leave it", וכי עלינו להגיב עליה עד יום ראשון בשעה 14:00", נכתב במכתב שנשלח בסוף השבוע. הנציגות צפויה להתכנס מחר ולהמשיך ולדון בנושא.

על-פי ההערכות, הנציגות דורשת כי למחזיקי האג"ח יועמדו ביטחונות. תרומתם של חברות הספנות של משפחת עופר - שהן גם נושים של צים - יוותרו על סכומים נוספים מלבד אלו שויתרו עד כה (כ-150 מיליון דולר מתוך חוב של כ-600 מיליון דולר), פיצוי בשיעור הריבית למחזיקי האג"ח, ופיצוי בדמות מניות בצים, כך שאם החברה תתאושש ייהנו מכך מחזיקי האג"ח.

היקף האג"ח של צים עומד על כ-850 מיליון דולר, מתוך חוב של 3.5 מיליארד דולר שנמצא בימים אלה בהסדר חוב. מחזיקי האג"ח התבקשו על ידי צים לפרוס את החוב למשך ארבע שנים, כך שהאג"ח יחל להיפרע רק בשנת 2016.

לפני מספר ימים החברה לישראל עשתה צעד לקראת מחזיקי האג"ח, והודיעה כי חוב בסך 150 מיליון דולר של חברות הקשורות למשפחת עופר לצים לא יהפוך לשטר הון המיר למניות החברה, אלא יהיה נחות לעומת החוב של מחזיקי האג"ח. עם זאת, נראה כי צעד זה אינו מספק את מחזיקי האג"ח לצורך ההגעה להסדר, וגורם בכיר המקורב לנציגות אף אמר: "ההתנהלות של החברה לישראל תמוהה; לא מעמידים מאות אלפי עמיתים תחת אולטימטום - חל כנראה בלבול ביוצרות".

צים: "מחזיקי האג"ח מהווים רק 5% מההסדר"

"לא מדובר באולטימטום", נמסר מצים בתגובה. "לוח הזמנים להסדר הוצג לנציגות כמו לכל גורם אחר שעימו ניהלה צים מו"מ בחודשים האחרונים כבר לפני מספר חודשים. היקף ההסדר ומורכבותו הינו חסר תקדים, ולנוכח הרצון להענות לבקשת הגורמים השונים
הוארך המו"מ, שהיה אמור להסתיים באוגוסט, בתקופה נוספת. עד למועד זה התקבלו תשובות מכלל הגורמים השותפים להסדר (מספנות, בנקים, בעלי אוניות, החברה לישראל) למעט נציגות האג"ח".

עוד הוסיפה החברה, כי "ללא תשובת מחזיקי איגרות החוב, המהווים בסה"כ כ-5% מההסדר הכולל, לא ניתן יהיה להשלים את ההסדר בהסכמה. צים והחברה לישראל הביעו את נכונות להענות לחלק מדרישות הנציגות וזאת תוך שימת דגש על שמירה קפדנית על מבנה ההסדר הכולל תוך המנעות מכל הסדר אשר יש בו העדפה של קבוצת נושים אחת על חשבון האחרת".

לדבריה, "ההצעות שקיבלו נציגי בעלי האג"ח מחברת צים, הן משופרות מאד ביחס לתנאים הקודמים, ואין בהן כדי לפגוע בחוב לבעלי האג"ח, אלא לדחות את מועד פרעונו בלבד.
תרומת בעלי העניין בשיפור תנאי האג"ח היא מרחיקת לכת. מעבר לכך צים לא תנהל את
המו"מ עם נציגות בעלי האג"ח בתקשורת".