סכסוך ברדיו האזורי: רדיו הבירה מירושלים מתנתקת משפ"א

ברדיו הבירה טוענים כי שפ"א - שמשווקת זמן אוויר עבור הרדיו האזורי - לא מחלקת את הפרסום בצורה ראויה ■ שפ"א: "נתוני ההאזנה של הרדיו טרם נבדקו, והוא דורש מחירים גבוהים"

סכסוך מסחרי ברדיו האזורי: ל"גלובס" נודע כי על רקע סכסוך מסחרי הפסיקה תחנת הרדיו "רדיו הבירה" בירושלים, בה שותפים בין היתר קבוצת הפרסום אדלר-חומסקי וג'קי בן-זקן, את שיווק זמן האוויר של התחנה באמצעות שפ"א (שרותי פרסום אזורי). כך נודע ל"גלובס".

שלא לייחוס מספרים גורמים המקורבים לשני הצדדים כי הסכסוך המסחרי בין השניים התגלע סביב שני נושאים עיקריים: טענות של רדיו ירושלים לשפ"א על כך שלכאורה החברה איננה מחלקת את הפרסומות בין תחנות הרדיו האזוריות על פי החלק הראוי לטענתם, ומפלה לטובה חלק מהתחנות, ביניהן גם התחנות של אלי עזור; והשנייה, ששפ"א לא מוכרת זמן אוויר לרדיו הבירה במחירים ראויים.

שפ"א, בבעלות יאיר לוי, פועלת למעשה מאז הקמת הרדיו האזורי. בניגוד לשפ"מ (החברה המשווקת את זמן האוויר בתחנות קול ישראל), שמוכרת את זמן האוויר מתוקף זיכיון שניתן לה מהמדינה, שפ"א היא חברה מסחרית לכל דבר, שמשווקת היום את זמן האוויר בכ-16 תחנות אזוריות בפריסה ארצית.

החברה מציעה שני סוגי מוצרים: חבילות פרסום בפריסה ארצית, וחבילות פרסום אזוריות. אחד האנשים הנזכרים בשוק כאנשי המפתח בה וכבעל הבית הלא רשמי הוא אלי עזור. רשמית, חלקו של עזור הוא בכך שהוא שותף בשלוש מתוך תחנות הרדיו אותן משווקת שפ"א: רדיו ללא הפסקה, רדיו 99 ורדיו צפון. עזור נחשב גם כמקורב לשניים מבין הדמויות השותפות ברדיו ירושלים: ג'קי בן-זקן ואייל חומסקי, מבעלי אדלר-חומסקי.

כיום שפ"א היא הגוף היחיד המשווק את הפרסום בתחנות הרדיו האזוריות. אך המצב היה שונה כשתחנות הרדיו האזוריות יצאו לדרך. אז פעלו בשוק שתי חברות בתחום: שפ"א וכוח רדיו. עם השנים נחלש כוחה של כוח רדיו, ושפ"א הפכה לגוף היחיד.

רדיו הבירה תחת הבעלות החדשה יצא לדרך לפני חודשים ספורים בלבד, לאחר לא מעט עיכובים משפטיים סביב זכייתו בזיכיון להפעיל את התחנה, בין היתר בגלל בעלויות צולבות.

בעל השליטה ברדיו הוא כאמור איש העסקים ג'קי בן-זקן, ושותפיו הנוספים בקבוצת הם ארומה ישראל, פרסום אדלר-חומסקי, בני מנשה ויואב גרוס. את תפקיד המנכ"ל חולקים שניים: מוטי גמיש, האחראי על החלק העסקי; ואורן שלום.

כאמור על רקע הסכסוך עם שפ"א מנסים ברדיו הבירה לשווק את זמן האוויר לבד. התוכנית הראשונה ששימשה כבלון ניסוי הייתה תוכנית הכדורגל החדשה של הרדיו בשבתות, שאמורה הייתה לשאת את השם "שירים ושערים" ששודרה בעבר ברשת ב', אולם בעקבות פניית רשות השידור לבית המשפט הוצע צו מניעה כנגד התחנה ושמה של התוכנית שונה ל"כדורגל של שבת".

שלא לייחוס מביעים השחקנים בשוק המדיה תמיהה על המהלך שעושה רדיו ירושלים. "אין ספק" אומר בכיר בתחום, "שתחנה אזורית שמנסה למכור את זמן האוויר שלה לבד עומדת בסיטואציה בעייתית מול השוק. מצד שני, אם בעתיד יצטרפו אליה חברות נוספות - זה יכול ליצור סוג של מפץ גדול בתחום במסגרתו תקום חברה נוספת שתתחרה בשפ"א".

ענת ארדיטי, מנכ"לית שפ"א מסרה בתגובה: "רדיו הבירה היא תחנה אזורית, אחת מ-12, עם נתוני האזנה נמוכים ואינם מכירים את התמונה בכללותה, ולכן לטענתם אין ביסוס עובדתי. באזור פועל זכיין חדש רק כחודש, שטרם ביסס לוח שידורים שנמדד על ידי המערכת המקובלת - TGI - וכבר הוא מבקש לקבוע תעריפי פרסום גבוהים. במידה ויתברר כי לוח השידורים החדש אכן העלה את ההאזנה בצורה משמעותית, כמובן ששפ"א תדאג לעדכן את התעריפים בהתאם".