אסטה לה ויסטה, שלום חלונות 7 - בדיקת "גלובס"

"גלובס" בדק ומצא: מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט יציבה, העיצוב משודרג, אבטחת המחשב מרוכזת במקום אחד ומגיעה עם תאימות ל-130,000 מוצרים ביתיים אחרים ■ בכל זאת, לא בטוח שכדאי לרוץ ולשדרג

קצת פחות משלוש שנים עברו מאז השקת מערכת ההפעלה ויסטה של חברת מיקרוסופט. ב-22 החודש תשחרר החברה לחנויות את מערכת ההפעלה שלה חלונות 7 ובכך תיפטר רשמית מאחת המערכות הפחות מוצלחות שלה, עליה קיבלה ביקורת קשה.

האם מדובר במהפכה שתגרום לבעלי חלונות מגרסאות ישנות למהר ולשדרג? כנראה שלא. מערכת ההפעלה החדשה אמנם יציבה יותר, אבל החידושים שלה, כנראה שלא יגרמו לצרכני המחשבים לרוץ לחנויות בשביל להוציא כמה מאות שקלים על מוצר הדגל של הענקית מרדמונד.

חלונות ויסטה נמצאת היום במקום טוב, היא בשלה, יציבה ואין לה בעיות קריטיות. כך, שמי שכבר מחזיק את מערכת ההפעלה הזו על מחשב מתאים, כנראה שיעדיף לחסוך את כספו ולא בהכרח ישדרג למערכת החדשה.

גם לקוחות XP, שהחליטו בזמנו שלא לשדרג לוויסטה, עשו את זה כנראה משיקולים שהמחשב שלהם חלש מדי לוויסטה. גם אלה, לא בטוח שירצו לבדוק, אם המחשב שלהם מספיק חזק להתמודד עם חלונות 7.

מיקרוסופט תשיק שלוש גרסאות של חלונות 7, אשר כל אחת מהן תציע יכולות נוספות. הגרסאות הן: Home Premium, Professional ו-Ultimate, הלקוח יצטרך לבחור את הגרסה שהכי מתאימה לו במעמד הרכישה, בדומה לגרסאות שהיו בוויסטה. הנקודה החיובית והטובה ביותר של מיקרוסופט עם חלונות 7, שהיא מערכת הפעלה טובה ולפי המתנסים, שפרסמו מנסיונם על סמך גרסאות הבטא ביקורות באינטרנט וכך גם על-פי הניסיון שלנו, שהתבצע באמצעות הגרסה הסופית (Ultimate), מדובר במערכת הפעלה יציבה.

התקנה ראשונה

ברגע שתכניסו את דיסק ההתקנה של חלונות 7, המערכת תציע לכם להוריד תוכנה קטנה, שתבדוק אם המחשב שלכם מתאים להתקנה של מערכת ההפעלה החדשה. המערכת תבדוק דרישות זיכרון, מקום פנוי בכונן הקשיח, תאימות לממשק AERO ולבסוף תודיע לכם איזו גרסאות של חלונות החדשה מתאימים לכם.

כבר בתחילת ההתקנה האישית שלנו על מחשב נייד של דל, קיבלנו הודעה שאנחנו צריכים לשדרג את ה-BIOS של המחשב. לכן היינו צריכים לצאת מההתקנה, לגשת לתוכנה של דל ולטפל בבעיה.

לאחר מכן, התחלנו את ההתקנה מחדש. ההתקנה עצמה נמשכה כשעה וחצי, כאשר בסופה קיבלנו את חלונות 7 עם כל ההגדרות של מערכת ההפעלה הקודמת, כמו תוכנות וסיסמאות.

במבט ראשון, ברגע שמסיימים את ההתקנה ומתחילים לעבוד עם מערכת ההפעלה החדשה, קשה להרגיש בהבדל עיצובי בולט לעין, אבל ברגע שמתחילים לעבוד עם חלונות 7, ניתן לומר שיש גם שיפורים בתחום הזה: סרגל המשימות עוצב מחדש; אייקונים של יישומים עובדים, יאפשרו לכם, כאשר תעברו אליהם עם העכבר, לראות בצורה נוחה יותר מה פועל בתוכם ולהיכנס בדיוק ליישום שאתם צריכים בצורה מהירה יותר.

באזור השעון בשורת המשימות, תוכלו להכיר את ה-Action Center, המרכז את תחום האבטחה במחשב. בחלון זה תקבלו במקום אחד עדכונים על מצב המחשב והתראות על אירועים ופתרונות. בחלונות ויסטה, סוגי ההודעות האלו, לא תמיד הופיעו באותו מקום ולמשתמש היה קשה לעקוב אחריהם.

במיקרוסופט טוענים שחלונות 7 תשפר את זמן הסוללה של המחשב הנייד שלכם. אצלנו השיפור היה תוספת של רבע שעה, אבל כמובן שמדובר בנתון שמשתנה בין מחשב למחשב.

שפות אחרות ותאימות למכשירים

בניגוד לוויסטה, XP או כל מערכת אחרת של מיקרוסופט שהציגה ממשק רק בשפה בה קניתם אותה, כאן תוכלו לשנות את הממשק בלחיצת כפתור מאנגלית לעברית ולעוד מגוון שפות (בגרסת Ultimate). בגרסאות הנמוכות יותר, הלקוח יצטרך לבחור את השפה בה הוא כבר עובד היום. כמו-כן, במיקרוסופט טוענים שזמן ההפעלה של חלונות 7, מהיר ב-25% מוויסטה. אצלנו, מהירות ההפעלה הייתה אכן מהירה יותר, אבל לא בצורה משמעותית.

משתמשי הוויסטה, נתקלו בוודאי בחוסר תאימות של התוכנה לדרייברים, לחלק מהמוצרים בבית. במיקרוסופט טוענים, שחלונות 7 מגיעה עם תאימות ל-130,000 מוצרים, כך שלא אמורה להיות בעיה עם המדפסת שרכשתם לפני שנתיים. מלבד זה, מיקרוסופט אפשרה כבר מלפני שנה, ליצרניות להתאים דרייברים למוצרים שלהם, כך שרוב אביזרי המחשב שיוצאים היום, כבר מגיעים עם תאימות לחלונות 7.

מי שלא יכול להיפרד מ-XP, מכיוון שיש לו תוכנות המסוגלות לעבוד רק על מערכת ההפעלה הזו, ישמח לשמוע, שבגרסת ה-Professional, הוא יוכל למצוא מצב תאימות אחורה, שיאפשר לו לעבוד עם אותם יישומים.

בתחום הבידור, המדיה סנטר קורא קבצים בפורמט MKV, המאפשרים להריץ סרטים באיכות HD ומערכת ההפעלה גם תומכת בתקן DLNA (Digital Living Network Alliance) לשידור תוכן למכשירי בידור אחרים בבית, כמו טלוויזיות וטלפונים סלולריים חדשים, התומכים בתקן זה.

ה-DLNA גם מאפשר להקרין תמונות או סרטים במכשירים האלו, בצורה פשוטה באמצעות הרשת האלחוטית הביתית. מלבד זה, אם אתם מחזיקים מספר מחשבים בבית עם חלונות 7, תוכלו לשתף קבצים ולשדר תוכן אחד לשני.

המחיר בישראל עדיין לא נקבע

לקוחות שקנו מחשב חדש אחרי ה-26 ליוני השנה, זכאים אצל רוב היצרניות לשדרוג מוזל לחלונות 7. אולם בעוד שבארה"ב השדרוג נעשה בחינם או במחיר של כמה עשרות שקלים בודדים, בארץ, הלקוחות יצטרכו לשלם סכומים הנעים בין 100 ל-200 שקל (בהתאם ליצרנית המחשבים).

עלות חלונות 7 עדיין לא פורסמה בארץ, אבל בארה"ב מחירה 120 דולר (כ-450 שקל) לגרסת ה-Home Premium. גרסת ה-Professional תעלה 200 דולר (כ-750 שקל) וה-Ultimate תעלה 220 דולר (כ-825 שקל).

בסופו של דבר, חלונות 7 היא ללא ספק מערכת הפעלה טובה יותר מוויסטה, אולם לא בטוח שהיא מצדיקה שדרוג אליה. מה שבטוח, שלקוחות שיקנו מחשב חדש, לא יצטרכו לעמוד על כך שמערכת ההפעלה תוחלף ל-XP, כמו שעשו הרבה לקוחות עד היום. אלה ישמחו לקבל את מערכת ההפעלה החדשה.