מקלט המס של ארנון מילצ'ן

בעקבות "חוקי השבות" החדשים נהפכנו למקלט הטוב בעולם לאילי הון יהודים

אתמול התפרסם שהמיליארדר ארנון מילצ'ן, מבעלי ערוץ 10, עלה לישראל, ובתמורה לכך תעניק לו הממשלה הטבות מס מפליגות שהוא לא יוכל לקבל בשום מקום אחר בעולם. מילצ'ן יהנה מהטבות מס שנקבעו בחקיקה חדשה מספטמבר 2008.

לא רק ארנון מילצ'ן זכאי להטבות, אלא כל מי שייחשב כ"עולה חדש" או "תושב חוזר" בתנאים מסוימים, יוכל ליהנות מההטבות.

אלא שההטבות ממוקדות בפלח אוכלוסיה מובחר שלמדינת ישראל יש אינטרס להביא לכאן. הכוונה היא לאילי הון, כדוגמת מילצ'ן, יזמי היי-טק ישראליים שהיגרו לחו"ל, בעלי נכסים וחברות בחו"ל וכדומה.

הטבות המס כוללות מתן פטור ממיסוי ומדיווח לעשר שנים, על נכסים והכנסות שמקורן מחוץ לישראל. הפטור מוענק לכל סוגי ההכנסות, החל מהכנסות מריבית ומדיווידנד שמקורם בחו"ל, הכנסות משכירות, משלח יד, הכנסות מעסק וכלה ברווחי הון במכירת נכסים מחוץ לישראל.

ישראל היא מקלט המס הטוב בעולם

בספטמבר 2008 חוקק תיקון 168 לפקודת מס הכנסה, המעניק הטבות מס מדהימות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. מטרת החקיקה היא לעודד עלייה והחזרת הון אנושי מובחר לישראל. הטבות המס משמעותיות במיוחד לעולים או תושבים חוזרים בעלי הכנסות בחו"ל, שכן הם יהיו זכאים לפטור מלא ממס ישראלי לתקופות שבין 5 ל-10 שנים.

אחד היתרונות הבולטים של החקיקה החדשה, מלבד הפטור ממס על הכנסות מסוימות, הוא הפטור מדיווח או מהגשת דוחות לרשויות המס בכל שנות הפטור ביחס להכנסות הפטורות.

החקיקה החדשה הופכת הלכה למעשה את מדינת ישראל למקלט המס מהטובים בעולם.

עדיף לחזור מהר

החקיקה החדשה מבחינה בין "תושב חוזר ותיק" - מי ששהה מחוץ לישראל לפחות עשר שנים לפני שחזר אליה, ו"תושב חוזר רגיל" - מי ששהה מחוץ לישראל שש שנים רצופות לפחות. בהתאם לחקיקה החדשה, תושב חוזר ותיק נחשב כעולה חדש.

בעיקרון, תושב חוזר ותיק זכאי להקלת מס משמעותית - תקופת פטור ממס הכנסה בת עשר שנים, ואילו תושב חוזר רגיל זכאי לתקופת פטור של חמש שנים בלבד. אלא, שהמחוקק קבע כי עד סוף שנת 2009, תושב חוזר אשר שהה מחוץ לישראל לפחות חמש שנים, ייחשב כתושב חוזר ותיק.

לפיכך, לישראלים השוהים בחו"ל חמש שנים לפחות, ואשר שוקלים לחזור לישראל, כדאי להזדרז לחזור לישראל עד סוף 2009, שכן הם יזכו להקלות מס במשך 10 שנים. מי שיחזור לישראל בתחילת 2010, יהנה מהקלות מס לתקופה של 5 שנים בלבד.

20 שנות פטור ממס הכנסה

חברות זרות בבעלות של עולים חדשים ותושבים חוזרים, לא תיחשבנה כחברה הנשלטת ומנוהלת מישראל בכל תקופת הפטור, וממילא לא תיחשבנה כ"תושב ישראל" לצורך הטלת מיסוי. בנוסף, לצורך קביעת "חברת משלח יד זרה" וחברה נשלטת זרה, לא יובא בחשבו חלקו של העולה והתושב החוזר במשך כל שנות הפטור.

בנוסף, בעקבות חוק להתייעלות כלכלית, נוספה הוראה חדשה המאפשרת הענקת פטור ממס הכנסה ומדיווח לעשר שנים נוספות (ובסך הכל 20 שנה), ובלבד שמקבלי ההטבה ישקיעו השקעה משמעותית בישראל בתוך שנתיים מיום שעלו לישראל או מהיום שחזרו לישראל.

מס הכנסה לטובת אילי ההון

המחוקקים מבקשים תמיד להיטיב עם מגזר מסוים. במקרה זה, חקיקת המס החדשה ביחס לעולים חדשים ותושבים חוזרים, ביקשה להיטיב עם עולים ותושבים חוזרים, שהם בעלי הון או כאלו המפיקים הכנסות משמעותיות בחו"ל.

אותם עולים ותושבים חוזרים אמנם יהיו פטורים ממס ישראלי על ההכנסות בחו"ל, אך הציפייה היא שהם ישקיעו ואף יפיקו גם הכנסות בישראל שיהיו כפופות למיסוי ישראלי. מדובר בציפיה בלבד, ואין כל ודאות שהם ישקיעו בישראל או ישלמו מס ישראלי. למותר לציין כי הם אינם חייבים להשקיע כאן ולו שקל אחד.

יתרה מזאת, אותם עולים ותושבים חוזרים עשויים כעבור 10 שנים, לאחר מיצוי ההטבות, לעזוב את ישראל למקום אחר. אם הם יעזבו, הפסדנו אנשים איכותיים וגם כסף, אך במידה והם ישארו וישקיעו את הונם בישראל בתקופת ההטבות ואחריה, הרי שכלכלת ישראל תצא נשכרת מכך. כמובן, שאף אחד לא יכול להתחייב שכך יקרה.

  1. אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי, ומרצה בבית הספר למשפטים ובבית הספר למנהל עסקים של המכללה למנהל-המסלול האקדמי.
  2. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net