ח"כ שלי יחימוביץ': "אגף שוק ההון מגלה רפיסות בעניין רכישת גנדן ע"י נוחי דנקנר"

אריק פרץ, סגן הממונה על שוק ההון, בוועדת הכספים: "גם אם ורמוס לא יראה שקל מאפריקה, חסכונות הציבור לא בסכנה" ■ זוהר גושן: "לפי הערכות שלנו כ-15% מהחברות יתקשו לפרוע את החוב ב-2009"

הדיון על האשראי החוץ בנקאי בוועדת הכספים היום (ג') הפך לסוער במיוחד, כשחברת הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), תקפה את התנהלות אגף שוק ההון במשרד האוצר בעסקת רכישת גנדן תיירות הפרטית, המחזיקה בחברת התעופה ישראייר, שנמצאת בשליטת נוחי דנקנר על ידי קונצרן אי.די.בי הציבורי, שנמצא גם הוא בשליטת דנקנר. אי.די.בי אמורה לרכוש את גנדן תיירות תמורת 1.25 מיליון דולר. יחימוביץ' ביקרה את העובדה שישראייר, שצברה הפסדים של כ-100 מיליון דולר מאז הקמתה, עוברת מהאחזקה הפרטית של דנקנר לאחזקתו הציבורית.

"אגף שוק ההון מגלה מידה רבה של רפיסות בעניין רכישת גנדן על ידי נוחי דנקנר. מדובר בעסקה שערורייתית ולא ברור למה זה צריך לקרות. לא יתכן כי דנקנר קונה, באמצעות חברה ציבורית, חברה פרטית מפסידה. למה זה קורה? איזו הצדקה יש לעסקה כזו? איפה אגף שוק ההון?", תקפה יחימוביץ'. "העסקה הזו משרתת את בעלי ההון ולא את הציבור ואתם לא עושים דבר ולא חצי דבר. אוזלת היד שלכם מאוד מטרידה אותי. מי אמור לגונן את הציבור?", אמרה בדיון.

אריק פרץ, סגן הממונה על שוק ההון, שנכח בדיון במקומו של הממונה ידין ענתבי השוהה בחו"ל, הגיב להאשמות של יחימוביץ' וטען כי "לא מתוקף תפקידנו להתערב בשיקולי הדעת של המוסדיים. אם הגוף המוסדי חושב כמו שאת טוענת אז הם לא יסכימו לקבל את העסקה. לי אין אינדיקציה מוחשית שיש כאן שיקולים זרים. אני לא יכול לאסור על המוסדי כי העסקה לא נראית לי. התערבות במקרה הזה היא מסוכנת בגלל השלכות הרוחב".

בשיחה עם "גלובס" המשיכה יחימוביץ' להסביר את עמדתה לגבי העסקה המתגבשת. "גנדן מהווה דוגמה קלאסית, מעין מיקרו-קוסמוס של מציאות בה בעל שליטה עושה מה שטוב לו באמצעות עסקאות שמעוררות סימני שאלה. מדובר בסיפור מקומם, שכן אדם פרטי מבקש לרכוש חברה פרטית מפסידה ולהעביר אותה לחברה ציבורית כדי לגלגל את ההפסדים לציבור. העסקה הזו מובילה למסקנה אחת - דנקנר לא רוצה לשאת בחובות ורוצה לגלגל את החוב", מסבירה יחימוביץ'.

*את טוענת, שבמסגרת העסקה דנקנר מגלגל לציבור חוב של כ-50 מיליון דולר, כשדנקנר מחזיק ב-90% מאי.די.בי. כך שהחוב, אותו יישא הציבור, מצטמצם ל-5 מיליון דולר בלבד. אז על מה המהומה?

"זה לא משנה הסכומים אלא העיקרון. המספרים ממש לא קריטיים. מדוע שציבור משקיעים יספוג מהלך עסקי לא קשור שמשרת רק אדם אחד ויפגע בצורה כזו או אחרת באי.די.בי, שהיא חברה ציבורית?"

*למי מיועדת הביקורת העיקרית שלך בכל הפרשה?

הנושא המשמעותי היא רפיסות של הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, כי אנשי עסקים רוצים כסף וכמה שיותר, וזה נתון. אך הציבור לא יכול להיות מעורב באופן עמוק בכל חברה וחברה ולכן לא נותר שהרגולטור יהיה אסרטיבי ואין הפגנת אסרטיביות במקרה הזה".

במסגרת המתקפה של יחימוביץ' על עסקת דנקנר, היא שלחה לפני כשלושה שבועות מכתב ליו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, ולממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, ובו קראה להם להתערב למניעת העסקה. בתגובה, החזיר לה גושן מכתב ובו כתב, בין היתר, כי "הרשות אינה מחליפה את שיקול דעתו של ציבור המשקיעים בניירות הערך של החברה. יחד עם זאת, הרשות בוחנת את נאותות הגילוי שניתן לעסקה על מנת לוודא שיהיה בידי המשקיע כל המידע המהותי הדרוש לו. אנו סבורים כי הדו"ח הסופי שפורסם לציבור מאפשר למשקיעים לקבל החלטת הצבעה כאמור". ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברי יחימוביץ' כי "על כל גוף מוסדי חלה קודם כל חובת נאמנות לציבור החוסכים בגוף ואנו בטוחים כי גם במקרה זה חובת הנאמנות תהווה קו מנחה בקבלת ההחלטות".

מאי.די.בי לא נמסרה תגובה לדברי יחימוביץ'.

ההצבעה המכרעת ביום חמישי

ביום חמישי אמורה להתכנס אסיפת בעלי המניות של חברת האחזקות אי.די.בי ולאשר את רכישת גנדן תיירות תמורת 1.25 מיליון דולר בלבד. מכיוון שמדובר בעסקת בעלי עניין, דנקנר לא יוכל להצביע באסיפה וההכרעה תלויה בבעלי מניות הציבור.

הנדוניה שמביאה גנדן תיירות לעסקה אינה מזהירה במיוחד. האחזקה המרכזית שלה היא, כאמור, ישראייר, שצברה הפסדים רבים מאז הקמתה ואשתקד הגיעו ההפסדים ל-37.4 מיליון דולר לעומת 14.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

כמו כן, לגנדן תיירות גירעון בהון העצמי של 79 מיליון דולר וחוב של כ-70 מיליון דולר. יחד עם זאת, החוב והגירעונות צפויים לרדת בכ-40 מיליון דולר בעקבות המרת הלוואת בעלים למניות, לפני ביצוע העסקה. אם העסקה תעבור, תאוחד גנדן תיירות עם חברת כלל תיירות, שבשליטת אי.די.בי, שאחזקתה המרכזית היא חברת התיירות דיזנהויז.