העליון פסק כי אלי רייפמן יישאר במאסר: "מפתחות הכלא בידיו"

עם זאת, השופטים קבעו כי "לא היה מקום להוסיף ולהורות כי בגין כל יום נוסף של הפרה ייאסר המערער למשך יומיים מבלי לקיים דיון נוסף" ■ מקורבי רייפמן: "נדמה שעכשיו מחזיקים את אלי במאסר כפרנציפ"

בית המשפט העליון החליט היום (ג') כי אלי רייפמן לא ישוחרר ממאסר, עד שלא ימלא את הצו להעברת מניותיו באמבלייז למנהל המיוחד, עו"ד איתן ארז.

הרכב השופטים, בראשות נשיאת העליון דורית ביניש, השופט אדמונד לוי והשופט אשר גרוניס, כתבו בפסק הדין: "לא מצאנו מקום להתערב בממצאים... שוכנענו כי המערער אכן מפר את הצו (של השופטת ורדה אלשיך -ר.ר.)".

"התרשמנו כי המערער לא נקט צעדים מינימליים כדי לקיים את הצו... אף הטענה כי אין באפשרותו של המערער לפעול בין כותלי הכלא אינה משכנעת", כותבים השופטים. "אין מניעה לבצע את הנדרשות להעברת המניות גם בעת השהות בכלא".

יחד עם זאת, ישנה גם הסתייגות בדברי השופטים: "נראה לנו כי לא היה מקום להוסיף ולהורות כי בגין כל יום נוסף של הפרה ייאסר המערער למשך יומיים מבלי לקיים דיון נוסף... מטרת הליך לפי סעיף 6 לפקודת ביזיון בית המשפט הינה לגרום לאכיפת הצו ולא להעניש את המפר... לפיכך יבוטל חלק זה בהחלטתו של בית המשפט".

"אין בידי בית המשפט המחוזי", מוסיפים השופטים, "הכוח והסמכות להמשיך ולהורות על נקיטת אמצעים שונים שמטרתם כפייה של ציות לצו כולל המשך המאסר... ראוי שכאשר בית משפט מורה על מאסר בגין ביזיון, שתיערך ביקורת תקופתית על מנת לוודא כי אכן המאסר הנמשך ממלא את מטרתו".

רייפמן אף יכול להתעודד מסיום דברי השופטים: "ההוראה בדבר השתת מאסר של יומיים בגין כל יום של הפרה מעבר לתקופת המאסר המקורית של 45 יום מבוטלת... ראוי שבית המשפט יקצוב משך התקופה ויקבע דיון נוסף טרם סיומה... מפתחות הכלא נמצאים בידי המערער".

נזכיר כי רייפמן מבלה במאסר מזה כ-3 שבועות לאחר שסירב להעביר את מניותיו בחברת אמבלייז למנהל המיוחד, עו"ד איתן ארז, שמונה לשם כך על-ידי בית המשפט, בהוראת השופטת ורדה אלשיך.

בדיון אתמול (ב') טען רייפמן כי ההליך עשוי להימשך 4 חודשים ואינו ניתן לביצוע מהכלא. "אחרי 3 ימים בכלא, הייתי מוכן להדפיס מניות על נייר טואלט כדי לצאת. אנשים חושבים שבהרמת טלפון ניתן להעביר את המניות בתוך 5 דקות. המניות נרכשו במשך 3 שנים בחשאי ובדרך מורכבת, על מנת למנוע השתלטות על החברה. שרשור הבעלויות הוא סודי, וחלק מהנאמנויות מבוססות על לחיצת-יד". השופט אדמונד לוי אמר לו: "אני לא מומחה למניות. אני הייתי מכנס צוות מומחים בשביל לאתר את המניות". (ע"פ 7174/09).

עורכי דינו של רייפמן, דורון אפיק ושלומי תורגמן, מסרו בתגובה: "בית המשפט העליון קיבל את הערעור באופן חלקי, וביטל את חלקה השני של ההחלטה שקבעה למעשה מאסר עולם. אנו מקווים כי בדיון שיתקיים בבית המשפט המחוזי, יבינו כי מאסרו של רייפמן אינו משרת את האינטרס הציבורי ולא את האינטרס של הנושים. נשקול את צעדינו לאחר שנלמד את ההחלטה".

מקורבי רייפמן מסרו: "נדמה שעכשיו מחזיקים את אלי במאסר כ'פרנציפ'. מהכלא לא ניתן להעביר את המניות. כפי שאמר אלי, הוא מחוייב להעברת המניות, אולם הוא לא יכול לבצע את זה מהכלא. אם משהו יודע איך להעביר את המניות מהר יותר שיגיד, זו חוכמה קטנה לומר תעשה ולא לומר איך לעשות".

"גם בית המשפט העליון התרשם כי השופטת אלשיך ניסתה להעניש את אלי ולא לגרום לאכיפה. מפתחות הכלא לא אצל אלי אלא אצל השופטת אלשייך, שבית המשפט העליון החזיר את הדיון אליה. אנו חוששים ממעשיה של השופטת אלשיך, אשר בדיון האחרון הבהירה כי היא קיבלה עותק של הערעורים עליה וכי היא לא אוהבת את מה שכתוב שם. אנחנו לא מבינים איך בית המשפט העליון החזיר אליה את הדיון אחרי שנקבע כי היא נתנה עונש לאלי, ואנו מפחדים ממה שיקרה אצלה בדיון הקרוב".