ועדת הכלכלה: תחום ההגרלות וההימורים יעוגן בחקיקה

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב: "הפיס הוריד את הסיכויים לזכייה תוך הטעיית הציבור - שרואה את החלום וההימורים גדלים. מי שבסוף נפגע הם אנשים קשי-יום" ■ סמנכ"ל השיווק של מפעל הפיס: "אנו לא פועלים במדינה פרטית"

ירום אריאב, מנכ"ל האוצר, אמר היום (ג') בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, ביוזמתו של חבר הכנסת כרמל שאמה, על הקטנת סיכויי הזכייה של הפרס הראשון: "מפעל הפיס פועל בצורה בלתי חוקית. הוא הוריד את סיכויי הזכייה במקרה המסוים הזה תוך כדי הטעיית הציבור ופועל ללא אישור מהרגולטור - שזה אני".

"ננקוט אמצעים כמו שלילה של אישורים שכבר נתנו", אמר אריאב. "סיכויי הזכייה ירדו ב-38% לפי נתוני מפעל הפיס. זה לא דבר שולי, לציבור מוכרים אשליה של זכייה בפרס ראשון. הציבור רואה את הפרס, רואה את החלום ולכן ההימורים גדלים. הציבור קונה את הפיס בגלל גובה הפרס הראשון ומי שנפגע בסופו של דבר זה אותם אנשים קשי יום, גם על רקע עליית האבטלה. יש כניסה של מובטלים שבאים ומהמרים".

"נכון שיש אולי מטרות טובות וראויות עם הכספים האלה" אמר, "אבל חייבים להיזהר. מדובר בסופו של דבר בכסף ציבורי. לא ייתכן שמפעל הפיס יעבוד בשיטות מפוקפקות בצורה לא שקופה לא בהירה ובלי גילוי. אין מנוס מלחזור לדו"ח מבקר המדינה שהיה חמור מאוד באשר להתנהלות מפעל הפיס". "למשרד האוצר אין כלים לפקח על מפעל הפיס".

פיקוח ציבורי נאות?

"בשנתיים האחרונות אני עמל כדי שיהיה פיקוח ציבורי נאות על מפעל הפיס אבל זה בעייתי כי אין כלים חוקתיים טובים. השגנו הסכמה של מפעל הפיס, שחוק חובת המכרזים יחול עליהם אבל גם זה לא מיושם, יש רק הסכמה בעל פה. ניסינו להכניס ביקורת לתוך המפעל אבל אין לנו סמכות חוקית לעשות את זה. המטרה היא שתהיה לנו ביקורת על הפעילות החוקית שלהם".

"מפעל הפיס עובד כרגע ללא אישור, אנחנו לא מאשרים את תנאי ההגרלה החדשים, הם פוגעים בציבור. מה שמעניין אותי זה לא סך ההכנסות של המפעל או של המדינה, אלא שהעסק יעבוד בצורה חוקית ולא יוביל לתופעות חברתיות שאנחנו לא רוצים לראות אותם", הוסיף.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר: "מי שאמור לאכוף את החוק במדינה מתוקנת זו המשטרה, אבל כאן אין אכיפה, חוץ מלעצור זקנות ליד בית האבות שלהם הם לא עושים כלום".

חברי הכנסת בדיון, אגב, זעמו על כך שמפעל הפיס לא טרח לשלוח את המנכ"ל אלא רק את סמנכ"ל השיווק דורון אנגל.

כזכור, שופט בג"ץ, יורם דנציגר, הוציא אתמול (ב') צו ביניים המעכב את כניסתה לתוקף של הוראת אריאב להפסיק את המתכונת החדשה של ההגרלות במפעל הפיס. דנציגר ציין שהוא אינו מחווה דעה באשר לסיכויי העתירה שהגיש הפיס וקבע שהיא תידון בפני הרכב שופטים לפני ה-15 בנובמבר.

סמנכ"ל השיווק של מפעל הפיס אנגל אמר בתגובה לדבריו של אריאב כי "מפעל הפיס לא פועל במדינה פרטית משלו. יש נציגים של האוצר והמדינה בישיבות".

על פי נתונים שמסר בדיון, סך ההימורים של מפעל הפיס יחד עם המועצה להסדר ההימורים מהווה כשליש מסך ההימורים בארץ: "בסופו של דבר רוב הכסף של ההימורים, שני שלישים, עובר לידיים אחרות ולא אנחנו והאוצר נהנים ממנו".

"אנחנו פועלים בזהירות הראויה, עושים הרבה מאוד מחקרים לפני כל פעולה. אנחנו מאמינים שהמשחק החדש וכל הפעילות של הפיס נעשית בצורה שקופה ונכונה. סיכויי הזכייה מופעים על כל טופס". "בפועל יש היום יותר זוכים והשחקנים חושבים שהמשחק מוצלח יותר. לראייה יש גידול במכירות".

תחום ההגרלות וההימורים יעוגן בחקיקה - כך החליטה ועדת הכלכלה בתום הדיון. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, הבהיר כי הוועדה דורשת מהממשלה לעגן בחקירה ראשית את כל תחום ההגרלות וההימורים במדינת ישראל, ואף לקבוע אמות מידה שיבטאו את מדיניות הממשלה ביחס להקצאת הכספים ובכך יותר כספים ייעודו לבניית מוסודת חינוך ותרבות מכספי מפעל הפיס לפריפריה ולפרויקטים נוספים כפי שהממשלה תמצא לנכון.