"פחות התאים לנו לעבוד בצורת ההתנהלות של מלאנוקס"

לאחר התפוצצות המגעים בין שתי חברות השבבים הישראליות והמו"מ עם סיגמה, הגיעה היום ההודעה הרשמית מארה"ב, לפיה תימכר קופרגייט תמורת כ-187 מיליון דולר ■ שני המייסדים צפויים לקבל כל אחד מיליוני דולרים בודדים

אוקטובר 2003. דודי באום מנסה לגייס משקיעים לסטארט-אפ שהקים כשלוש שנים לפני-כן בתחום שבבי התקשורת הביתית - קופרגייט.

באחד מהמסעות הללו הוא נתקל במשקיע מאחת מחברות הענק בתחום, ששאל אותו לגבי מספר האנשים שאמורים לבנות את הרכיב המרכזי בתוך המעבד שתציע החברה.

"תשעה אנשים", ענה באום, "מה?" השתומם המשקיע, "אתה רוצה להגיד לי שתצליחו לבנות את זה עם תשעה אנשים בלבד?", "כן", ענה באום, "וזה גם יעבוד בלי תקלות, בניסיון ראשון". המשקיע צחק ובאום עבר לנסות את מזלו בקרן אחרת.

שנה וחצי לאחר-מכן. את קירות חדר המלון שבאוסטין, טקסס מרעידות שאגות השמחה של באום. הסיבה: זה עתה AT&T בישרה לו שהיא אישרה את השימוש בשבב שהציעה קופרגייט לממיר ה-IPTV, שענקית הטלקום האמריקנית הציעה ללקוחות. "לא הופתעתי", מספר באום לרגל עסקת המכירה של החברה לחברת השבבים האמריקנית סיגמה דיזיין, "היה לי ביטחון שיש לנו טכנולוגיה יותר טובה", הוא אומר.

נקודת הממשק הבאה בין הרגשות של באום להתפתחויות בקופרגייט, הייתה במוצאי שבת האחרון. הפעם עמדה על הפרק עסקת המכירה של החברה. "לא נרדמתי עד שלוש לפנות בוקר", מתאר באום. היום בצהרים לפני תחילת המסחר בנאסד"ק דיווחה סיגמה על הרכישה, עליה פורסם לראשונה ב"גלובס", לפי כ-781 מיליון דולר

בנטרול המזומן שיש לקופרגייט בקופה ותשלומים שונים עבור העסקה, התמורה תהיה 160 מיליון דולר, מתוך זה 92 מיליון דולר במזומן. בנוסף בעלי המניות יקבלו 5.1 מיליון מניות של סיגמה. באום והמייסד השני, ישראל ליפשיץ, צפויים לקבל כל אחד מיליוני דולרים בודדים.

קופרגייט, שנבחרה כאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" לשנת 2008, נחשבת כחברת השבבים המובילה של זירת הסטארט-אפים הישראלית. החברה, שהוקמה בשנת 2000, מספקת שבבים להעברת תקשורת מהירה בבתים במהירות של 320Mb לשנייה על-גבי קווי הטלפון והכבלים הקואקסיאליים, שמשמשים בעיקר בתקשורת כבלים.

החיבור עם סיגמה הוא כמעט אינטואיטיבי. הכוונה של החברות היא ליצור מיזוג בין הפונקציונאליות של המעבדים שלהן. השבב של סיגמה יספק את עיבוד הווידיאו ופונקציות אחרות שנדרשות בקישור שבין הממיר לטלוויזיות, לשבב של קופרגייט, שמקשר לתוך הבית על-גבי קווי החשמל או הטלפוניה.

שניהם ביחד, מאמינים בקופרגייט, יספקו מנוע כולל לניהול המדיה הדיגיטלית בבית וגם יספקו תשתית אסטרטגית למלחמה הצפויה בשוק ה-IPTV, ובראשם בברודקום.

"השוק הזה מושך את תשומת הלב של כל הענקים", מסביר משה לוין, משקיע-שותף בתמיר פישמן, שליווה את החברה בשנים האחרונות. "בקופרגייט מבינים שזה הולך להיות שוק מאוד תחרותי. אם אתה רוצה להיות שחקן חזק, אתה צריך להשתלט על כמה שיותר נכסים. תוך מספר חודשים אנחנו יכולים לספק שבב אחד שמכיל את שתי הפונקציות של סיגמה וקופרגייט, דבר שגם ברודקום לא יכולה להתמודד איתו היום".

"במיזוג צריך להיות היגיון"

כבר תקופה ארוכה שהפרסומים הרשמיים של קרן תמיר פישמן, שנסחרת בת"א, העידו שבקורפגייט שוקלים פתרונות אסטרטגיים, כלומר הצעות רכישה. באום לא מסכים עם ההבחנה. "לא חיפשנו להימכר", הוא טוען.

*כיצד השפיעו עליכם הפרסומים בתקופה האחרונה בעיתונות ובבורסה לגבי מכירת החברה?

באום: "זה מכניס רעש מיותר, אבל בסך-הכל האנשים בחברה די בפוקוס. אנחנו עובדים באופן פתוח עם העובדים והם חשופים להרבה פעילויות שאנחנו עושים. חלק מהעובדים מתייחסים לזה בגיחוך וגם חלק מהפרסומים היו די מגוחכים ולא הגיוניים, כמו הפרסום שמוטורולה מנהלת איתנו מו"מ".

בקופרגייט היו ערים לשוק שהולך ונעשה צפוף. ואכן שיקולים אסטרטגיים, אם כרוכשת ואם כנרכשת, היו על סדר היום של החברה כמעט מידי יום בשנתיים האחרונות.

"הסתכלנו על רכישות ומיזוגים באופן כללי, מתוך רצון לגדול", מסביר באום, "ההסתכלות שלנו היא מאוד פרגמטית. הכוונה היא למצב את עצמך כך שתוכל להתחרות בחברות שיש להן מגוון יותר רחב של טכנולוגיות ואין היגיון סתם למזג שני דברים. במיזוג צריך להיות היגיון".

הרמיזה הדקה של באום ברורה למי שעקב אחרי הדרמה שהתרחשה מאחורי הקלעים של העסקה הנוכחית. לפני כחודשיים וחצי חתמה קורפגייט על מזכר הבנות לרכישתה בידי חברת השבבים והמערכות הישראלית מלאנוקס. הרכישה לא יצאה לבסוף לפועל, אם בגלל הירידה החדשה בשווי מניית מלאנוקס עם הפרסום על העסקה ואם בגלל התנגדות מצד קופרגייט.

*מה הרגשתם כשאייל ולדמן, מנכ"ל מלאנוקס, שם את ההצעה על השולחן?

לוין: "הוא בא עם חזון, אבל היו בעיות. מבחינתנו זה לא היה פותר את עניין ההתקדמות בשוק. נניח שהוא מבצע את הרכישה ואז צריכים להתמודד מול ברודקום ומה עושים? צריך לרכוש מישהו שיספק ערך מוסף, כמו למשל סיגמה".

באום: "את הצעד הזה, של מיזוג עם חברה כמו סיגמה, היינו צריכים לעשות בכל מקרה".

*עם יד על הלב, לא הייתם רוצים שזו תהיה מלאנוקס, כחברה ישראלית?

באום: "לא. הייתה התלבטות בין סיגמה למלאנוקס, כי באמת יש לה יתרון כחברה ישראלית. אבל מבחינת הכימיה, יש לנו כימיה יותר טובה עם סיגמה.

"אנחנו רואים את הסממנים הדומים שמתאימים לנו מבחינת ההתנהלות, ופחות מתאים לנו לעבוד בצורת ההתנהלות של מלאנוקס. הייתה אי-שביעות רצון מאוד גדולה כאשר הדברים הלכו לכיוון של מלאנוקס. התחושה של ההתחברות לסיגמה היא הרבה מאוד טובה".

העסקה חושפת את הפרטים הפיננסיים של קופרגייט, שכידוע החזיקה את עצמה בצורה מכובדת בשנים האחרונות. החברה, כך לפי הנתונים, מכרה בכ-70 מיליון דולר בין יוני 2008 ליוני 2009, והגיעה לרווחיות תפעולית של כ-10 מיליון דולר בתקופה זו ויש לה כ-27 מיליון דולר בקופה.

פריט נוסף מעניין הוא הרווחיות הגולמית - כ-56% מהמכירות, לעומת כ-47% בלבד בסיגמה, מה שיכול להסביר את המוטיבציה לרכישה גם מהצד התפעולי-פיננסי.