המכרז הסולארי באשלים בדרך להתרוקן ממתחרים זרים

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבוע שעבר מספר השחקנים במכרז הסולארי, שהיקפו כ-800 מיליון דולר, צפוי להצטמצם ל-3-4 קבוצות ■ חוסר וודאות לגבי המשך התמודדותה של החברה לישראל במכרז ■ EDF צפויה לפרוש מאחר והיא בעלת מניות בויאוליה המתמודדת בקבוצה נפרדת

התפתחות במכרז הסולארי באשלים: לפחות שתי קבוצות המתמודדות כיום במכרזים להקמת תחנות הכוח התרמו-סולאריות באשלים, בהיקף של 700-800 מיליון דולר, עשויות לפרוש ממנו, כך נודע ל"גלובס". זאת עקב עזיבת השותפות הבינלאומיות שלהן.

מדובר בקבוצה הכוללת את החברה לישראל (50%) וחברת האנרגיה הסולארית הקנדית Sky Power (50%), וקבוצה בראשות חברת EDF הצרפתית ושפיר הנדסה.

ל"גלובס" נודע כי החברה הקנדית קיבלה החלטה עקרונית לפרוש מהמכרז, דבר שמעמיד בספק את התמודדותה של החברה לישראל, אלא אם כן תצליח למצוא שותף חלופי. מהחברה לישראללא נמסרה תגובה.

לפי הערכות, גם EDF הצרפתית עשויה לפרוש מהמכרז, בעקבות החלטת משרד האוצר לאפשר לחברה להתמודד רק על הקמת תחנה אחת מיחידות הייצור מתוך השתיים שבמכרז.

הסיבה להחלטה היא ש-EDF שותפה (49% מהמניות) בחברת דלקיה, זרוע האנרגיה של תאגיד ויאוליה הצרפתית, המתמודדת אף היא במכרז יחד עם ברייטסורס תעשיות הישראלית (לשעבר לוז 2). מאחר ותנאי המכרז אוסרים על בעלות צולבת החליטה ועדת המכרזים להגביל את התמודדות של EDF וויאוליה לתחנת כוח סולארית אחת.

גורמים המקרובים למכרז מעריכים כי EDF תעדיף לפרוש מהמכרז, דבר שיאפשר לויאוליה להתמודד על הקמת שתי תחנות הכוח הסולאריות.

בנוסף לקבוצות בראשות החברה לישראל ו-EDF שוררת חוסר וודאות גם לגבי התמודדותה של אורמת במכרז. אורמת עברה את שלב המיון המוקדם, אך בינתיים אין לה הסכם עם שותף אסטרטגי בינלאומי.

לפי הערכות, ההחלטה הסופית של אורמת האם להתמודד תתקבל רק בסמוך למועד הגשת ההצעות הכספיות במכרז. מאורמת נמסר בתגובה כי "אין שינויים בהכנות של החברה למכרז".

"גלובס" חשף כבר בשבוע שעבר כי מספר השחקנים במכרז הסולארי צפויה להצטמצם לקראת מועד הגשת ההצעות למכרז. לפי הערכות מתוך 7 הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם רק 3-4 קבוצות ייגשו למכרז הסופי.

המכרז, בשיטת B.O.T, כולל הקמה, תפעול ואחזקה של שתי תחנות הכוח התרמו-סולאריות שיוקמו באתר אשלים, שיהיו בעלות הספק מותקן של 90-110 מגוואט כל אחת (220 מגוואט בסך הכול) ויהוו את תחנות הכוח הסולאריות הראשונות מסוגן והגדולות ביותר בישראל. היקפו הכספי של המכרז, שהוא מהגדולים כיום בעולם, נאמד בכ-700-800 מיליון דולר.

את שלב המיון המוקדם לפרויקט עברו שבע קבוצות: שיכון ובינוי, סולל ובייטמן ליטוויין; קבוצת משותפת לדור-אלון, מנרב, סולאר-מילניום ואלסטום; קבוצה משותפת לכלל אנרגיה ואבנגואה; חברת הסולאר הישראלית לוז2, שניגשה יחד עם סולאר-פאואר האמריקנית ודלקיה (זרוע האנרגיה של ואוליה הצרפתית); שפיר הנדסה ו-EDF; אורמת l; ו-ICG מקבוצת החברה לישראל, שניגשה עם Sky Power הקנדית.