שטייניץ: "בהתמודדות עשינו מאמץ עליון לא לפגוע בחלשים"

גלובס tv שר האוצר בכנס מעלה: "לא קיצצנו בקצבאות לנכים ולקשישים, בקצבאות האבטלה והילדים. אנחנו בעיצומו של מהלך נרחב שיבטא את אחריותינו לחסכונות ולהשקעות של האזרחים"

"אנחנו מתמודדים עם משבר קשה שפקד אותנו. בסוף 2008 הייתה אווירה קשה: אווירה של פאניקה מחזרה לאחור של הכלכלה הישראלית. אנחנו לקחנו על עצמנו, החל מאפריל האחרון, להתמודד עם המשבר הזה. עשינו כך, כאשר המשימה הראשונה במעלה הייתה בלימה והתאוששות של הכלכלה הישראלית" - כך אמר הבוקר (ד') שר האוצר, יובל שטייניץ, בכנס "מעלה".

"אבל בצד המשימה הזו, אנחנו עשינו מאמץ עליון, שההתאוששות הזאת לא תבוא על חשבון הסביבה והחברה ולא תפגע בהן - וקודם כל בחלשים. לא קיצצנו בקצבאות לנכים, לקשישים, בקצבאות האבטלה והילדים. לא ויתרנו על שיפור הרגולציה והאחריות התאגידית ואנחנו בעיצומו של מהלך נרחב בכיוון הזה שיבטא את אחריותינו לחסכונות ולהשקעות של אזרחי המדינה", המשיך.

"אנחנו מתמודדים עם המשבר תוך שימת דגש על איכות הסביבה ואיכות החברה - כל זה במסגרת מגבלות התקציב". שטייניץ הביע תקווה: "אולי יום אחד, אם נמשיך, נהיה גם אנחנו ראויים לאות מעלה".

"אם בעבר עסקים ראו רק את שורת הרווח והתנהגו לעתים כפיל בחנות חרסינה, הנה באה שורה של עסקים ואנשי עסקים ואומרת בעשור האחרון: 'לא עוד. ניקח על עצמנו גם משימה של אחריות סביבתית וחברתית'", אמר שר האוצר. "בסופו של יום, שום חברה עסקית - לא תעשייה ולא היי-טק ולא בנק ולא חברת תיירות, לא פועלת בוואקום. מי שנוהג כפיל בחנות חרסינה, סופו שהוא ידרוך וייפצע מהשברים".

"אנחנו בטיפוס למעלה - אך רחוקים מהפסגה"

"אנחנו מתכוונים לשפר את הפיקוח על חסכונות הציבור והחברות הציבוריות, כי בסופו של דבר החברות הציבוריות שייכות בראש ובראשונה לציבור, או דרך בעלות בבורסה או בצורה אחרת בדרך של חיסכון ארוך טווח, או מעצם העובדה שהחברות הללו קמו ופועלות במדינת ישראל ובחברה הישראלית", אמר שטייניץ. "הן נהנות מההישגים המופלאים של מדינת ישראל בכל שנותיה".

"נעשה הכל כדי לתת לשוק העסקי והפרטי להמשיך להתפתח, כי זה הקטר האמיתי של המשק. ממשלה טובה אינה באה במקום השוק הפרטי והתחרות, אלא יוצרת את התנאים הטובים ביותר להתפתחות התעשייה והתיירות", הוסיף.

"המצב הקיים, שבו חסכונות הציבור משמשים כאשראי להתפתחות המגזר העסקי הוא חיובי ונכון, אבל זה מחייב אותנו לרגולציה ובקרה שהדברים ייעשו בדרך נאותה ושהשיקול הציבורי יילקח בחשבון לפני שיקולים אחרים שאינם ענייניים", אמר שר האוצר. "אנחנו צועדים בדרך ארוכה, ממשבר קשה להתאוששות וצמיחה. הרע מכל כנראה מאחורינו, אבל אנחנו רק בתחילתה של התאוששות. אנחנו בטיפוס למעלה, אך רחוקים מהפסגה".

"ממשלת ישראל, אני מתחייב, תמשיך לעשות הכל עד שנגיע לחוף מבטחים, עד שנצליח לצמצם, ולא רק לבלום - את האבטלה בישראל, ועד שנצליח לחזור לצמיחה משמעותית, כפי שהיתה - וגדולה ממנה", אמר שטייניץ. "את כל זה נעשה בעזרה כפולה, גם בצד העסקי וגם בצד החברתי. אני מודה על הרוח הטובה, על רוח ההתנדבות", סיכם.