קופ"ח כללית פרשה מהמכרז להקמת בית-החולים באשדוד

המשמעות: כעת מתמודדות שתי שחקניות בלבד: קבוצה הכוללת את "אסותא", שבבעלות קופ"ח מכבי, העמותה החרדית "רפואה וישועה" וחברת אלקטרה נדל"ן, מול קבוצה הכוללת את אפריקה ישראל, דניה סיבוס וחברת מיזמים רפואיים

בשירותי בריאות כללית החליטו לבטל במפתיע את ההתמודדות על הקמתו והפעלתו של בית החולים החדש באשדוד, כך נודע ל"גלובס". משמעות הדבר היא שבמכרז הממשלתי, שכבר יצא לדרך, מתמודדות כעת שתי שחקניות בלבד: קבוצה הכוללת את "אסותא", שבבעלות קופ"ח מכבי, העמותה החרדית "רפואה וישועה" וחברת אלקטרה נדל"ן, מול קבוצה הכוללת את אפריקה ישראל, דניה סיבוס וחברת מיזמים רפואיים.

חשש מאפקט הדומינו בשכר

בערב שמחת תורה קיבלו אנשי ועדת המכרזים, שבראשות משרדי הבריאות והאוצר, הודעה לקונית מצד מכון מור שבבעלות הכללית, ובה נאמר: "לאחר בחינת מכלול השיקולים, החליט מכון מור שלא לגשת למכרז". הנהלת הכללית, בראשות המנכ"ל אלי דפס, התחבטה ארוכות בשאלה אם השקעה בבית חולים נוסף על 14 בתי החולים שכבר נמצאים בבעלותה, תהיה נכונה בתקופה שבה תפח הגירעון של הקופה לכדי 775 מיליון שקל (בעיקר בשל הסכם השכר המחייב מול ציבור הרופאים).

דפס ניהל עד כה את ההתמודדות במכרז באופן ריכוזי, תוך מידור מרבי, ויצר את הרושם כי הוא נחוש לזכות במכרז ובכך לבלום בין היתר את "אסותא" של מכבי. עם זאת, דפס הבין כי עליו לקבל החלטה אסטרטגית שתקבע היכן נכון יותר להשקיע את הכסף במיוחד על רקע הגירעון של הקופה, והחשיבה המחודשת סימנה שני יעדים שאינם כוללים את בית החולים: השקעה בביטוחים המשלימים ובעיקר בביטוח "פלטינום", שנחשב מנוע הצמיחה של הקופה (ויש אומרים "גלגל ההצלה" של הקופה), לצד השקעה בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, שבו מחזיקה הכללית 40%. גם שיפור השירות נחשב יעד מרכזי בקופה, המחייב משאבים רבים.

על פי הערכות, בכללית חששו מתנאי מרכזי במכרז, הקובע כי 25% מפעילות בית החולים תהיה פרטית, בדומה למתכונת הקיימת בביה"ח הדסה בירושלים. פעילות כזו אמנם מניבה הכנסות לא רעות, אולם בכללית חששו מאפקט הדומינו: ועדי הרופאים והאחיות עלולים לדרוש ליישם מודל דומה בכל בתי החולים של הקופה, ובכך להביא לגידול ניכר בהוצאות השכר של הכללית בעיתוי רע מאוד מבחינת הקופה.

לאחרונה החלו בכללית להעניק למבוטחי הביטוחים המשלימים שלה הנחות בחדרי כושר ובטיפולי שיניים. צעד זה כבר הוכיח את עצמו והביא לגידול ניכר במספר המצטרפים לקופה, ובעיקר הוכיח להנהלת הקופה כי זוהי האסטרטגיה העדיפה.

הערכות: מכבי תגבר על אפריקה

הנטישה של הכללית מגבירה את סיכויי הזכייה של הקבוצה בראשות אסותא של מכבי. ראשית, לאסותא ניסיון רב בהפעלת בתי חולים (גם אם אינם ציבוריים), ולאלקטרה נדל"ן יש ניסיון מצוין בבניית בתי חולים - למשל בנייתו המוצלחת של אסותא ברמת החי"ל. אבל היתרון הגדול של הקבוצה הזו טמון דווקא בשותפה השלישית: עמותת רפואה וישועה. מדובר בקבוצה של חסידי גור, רובם מארה"ב, שתרמו כבר עשרות מיליוני שקלים להקמתו של חדר מיון קדמי באשדוד, במקום שבו מתכננים להקים את בית החולים המדובר. לעמותה הזו יש לובי פוליטי חזק מאוד מצד החרדים בכנסת, ולפחות בעבר היה לה אוהד גדול: יעקב ליצמן, כיום סגן שר הבריאות. לאפריקה ישראל יהיה קשה מאוד להתחרות בזה, אף שחברת מיזמים, שותפתה למכרז, מציגה אנשים בעלי שם בתחום הרפואי, וייתכן שזה היה אחד השיקולים של אלי דפס בהחלטתו לנטוש.

מתחם ביה"ח המיועד יתפרס על קרקע של 70 דונם ויכלול 100 אלף מ"ר בנוי ו-300 מיטות אשפוז. היקף ההשקעה נאמד ב-300 מיליון שקל. יצוין כי משרד האוצר ואף גורמים במשרד הבריאות מנעו במשך שנים את הקמת ביה"ח למרות שעבר חוק בעניין כבר לפני 7 שנים, אולם הלחץ של 230 אלף מתושבי העיר החמישית בגודלה יחד עם הלובי הפוליטי של החרדים בעיר, כנראה הכריעו את הסוגיה.