העליון: ניתן לחייב פושט-רגל בתשלומים עיתיים רטרואקטיביים על הכנסותיו

פסק הדין התקבל בערעור שהגיש "מלך האלקטרוניקה" לשעבר, יורם גיל, שהוכרז כפושט-רגל, ואשר חובותיו נאמדים בכ-1.7 מיליארד שקל

בית המשפט העליון קבע היום (ד') בפסק דין עקרוני, כי ניתן לחייב פושט-רגל בתשלומים עיתיים, רטרואקטיבית על הכנסותיו. פסק הדין התקבל בערעור שהגיש "מלך האלקטרוניקה" לשעבר, יורם גיל, שהוכרז כפושט-רגל, ואשר חובותיו נאמדים בכ-1.7 מיליארד שקל.

לגיל מונה נאמן לנכסיו, עו"ד אביחי דרזנר, המיוצג בידי עוה"ד נמרוד דרזנר. ב-1987 ניתן כנגד גיל צו כינוס נכסים. באותה עת יצא גיל לשוויץ וחזר לאחר כ-10 שנים. דרזנר ביקש מבית המשפט לחייב את גיל בתשלומים עיתיים, וב-2006, לאחר שבקשה ראשונה של דרזנר נדחתה, התקבלה בקשתו של הנאמן, וגיל חוייב בתשלום כולל של 1.35 מיליון שקל מיום מתן פסק הדין כנגדו בשנת 2000. הוא חוייב לשלם תשלומים של 15 אלף שקל לחודש, ומאז שילם 270 אלף שקל.

גיל עירער לעליון, בטענה כי לא ניתן לפסוק תשלומים רטרואקטיביים בעניינו. העליון דחה את הערעור ברוב קולות השופטים דורית ביניש ואיילה פרוקצ'יה, כנגד דעתו של השופט אליעזר ריבלין.

ביניש ציינה כי גיל לא שילם תשלום כלשהו במשך שנים, וכן נמנע מהגשת דו"חות חודשיים על הכנסותיו והוצאותיו. עוד ציינה כי לאחר חזרתו לארץ משווייץ ב-1998, הוא חי ברמת חיים גבוהה.

לפיכך קבעה ביניש כי ניתן לחייב את גיל בתשלומים עיתיים ביחס לתקופה שלאחר הכרזתו כפושט-רגל - גם אם המועד שהחל ממנו מוטלת על פושט-הרגל חובת התשלום העיתי, קודם למועד ההחלטה בדבר התשלום.