מהפך בקונגרס: יוזמה לנשק יום הדין נגד חברות הביטוח הרפואי

כגמול על מאמצי "אויב הציבור מס' 1" לסכל את הרפורמות בשוק הביטוח, יוזמים מחוקקים דמוקרטיים חקיקה לשלול מהן פטור מחוקי אנטי-טראסט ■ חברות הביטוח איימו להעלות את הפרמיות ב-4000 דולר לשנה למשפחה, אך האיום הזה יעלה להן ביוקר

ההתקפות החוזרות ונשנות של המדיה הליברלית בארה"ב, וביחוד ערוץ החדשות MSNBC וניו יורק טיימס על חברות הביטוח הרפואי, הכשירו את הקרקע למהפך בקונגרס: מאמץ קונקרטי לשלול מהחברות את הפטור שלהן מחוקי אנטי-טראסט, הטבה שמרפדת את כיסי המבטחים מאז תום מלחמת העולם השניה.

מאמצי חברות הביטוח להכשיל את יזמת הרפורמות בביטוח הרפואי, אחד מעמודי התווך במצע של ברק אובמה, מעוררים זעם בקרב מחוקקים דמוקרטיים כבר חודשים רבים, אבל עד לפני כמה ימים, הלובי של חברות ביטוח אותת שהוא יהיה מוכן לתמוך בגרסה מרוככת של חוק רפורמות, גרסה שלא תכלול אופציה להקמת מנגנון ממשלתי למתן ביטוח רפואי למעוטי הכנסות.

השבוע התברר, כי גם גרסה מרוככת אינה מספקת את המבטחים. ערב ההצבעה בוועדת הכספים של הסנט על נוסח הצעת חוק לרפורמות, הודיעה השדולה המרכזית של חברות הביטוח כי חקיקה כזו תגרום להעלאת הפרמיות של משפחת ממוצעת בארה"ב ב-4000 דולר בשנה עד 2019. למרות זאת אישרה ועדת הכספים את הצעת החוק (ואפילו סנטורית רפובליקנית אחת הצביעה בעד), בסטירת לחי פומבית למבטחים, אבל זה לא שיכך כעסם של מחוקקים דמוקרטיים רבים.

סנטור צ'אק שומר, דמוקרט מניו-יורק, קרא הערב (ד') להוסיף תיקון לחוק הרפורמות: ביטול הפטור של חברות הביטוח מרגולציות פדרליות של חוקי אנטי-טראסט. הפטור הזה, שידוע כחוק מקארן-פרגוסון, ושנכנס לתוקף ב-1945, העביר את סמכויות האכיפה של חוקי אנטי-טראסט מהממשל הפדרלי לידי 50 המדינות בארה"ב. המשמעות היא התרופפות משמעות של הרסן הרגולטורי מפני שלמדינות רבות אין יכולת ואמצעים לאכוף ביעילות חוקי אנטי-טראסט מול צוותים משפטיים ממומנים היטב של חברות הביטוח.

"פטור מרגולציות פדרליות של אנטי-טראסט, שממנו נהנות חברות הביטוח, הוא אחת מהתאונות החמורות ביותר שאירעו בהיסטוריה האמריקנית", אמר שומר, שמצוטט באתר "פוליטיקו". "לפטור הזה ניתן לייחס חלק גדול מהאשם לעליות האדירות בפרמיות, שהפכו את הביטוח לדבר בלתי מושג. הגיע הזמן לשים קץ למעמד המיוחד של חברות הביטוח ולהכניס תחרות אמיתית לשוק הביטוח הרפואי".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט, הרי ריד, הצטרף ליזמה. "ביטול הפטור הוא דבר שהיינו צריכים לעשות מזמן", אמר הסנטור. "חברות הביטוח הן כל כך אנטי-תחרותיות. מדוע? מפני שהן עושות יותר כסף מכל עסק אחר באמריקה. אכן, דרך מתוקה לעשות כסף".

ההצהרות האלה מתווספות לקיתונות ביקורת ששופכים על חברות הביטוח אמצעי תקשורת רבים בארה"ב, ובעיקר אלה שמזוהים כמדיה הליברלית, וכן אין סוף בלוגים דמוקרטיים. ברבים מאלה, מצויירות חברות הביטוח הרפואי כאויב ציבור מס' 1.

היזמה להפעיל נגד חברות הביטוח את נשק יום הדין מצביעה על כך, שהדמוקרטים מגבירים את מאמציהם לצייר את חברות הביטוח כבנות הבליעל במאבק על הרפורמות, אומר "פוליטיקו". טקטיקה כזו תעזור לאובמה לגייס לצידו את דעת הקהל, שעדיין מגיבה בספקנות על השינויים שהבית הלבן מבקש להכניס למערכת שירותי הבריאות.